@rums, ik vind roken is een keuze die jezelf maakt en waarvan iedereen die de afgelopen 50 jaar niet onder een steen heeft geleefd weet dat het ongezond is. Overgewicht is helaas niet altijd iets waar je wat aan doen kunt, ben zelf in de afgelopen 7 jaar 30 kilo aangekomen door mijn medicatie en eet echt erg weinig maar het gaat er echt niet meer vanaf dus vind dat niet bepaald een vergelijking .
Maar hoe kan je nou controleren of er wel of niet gerookt wordt? En daarbij dan moeten we eerst vaststellen waar het geld wel aan uit gegeven mag worden. Want kennelijk vinden we daar iets van. En dat moet dan gecontroleerd worden. Sorry hoor, dat gaate echt te ver. Dan moeten we ook gaan controleren hoe gezond iedereen leeft omdat de overheid een groot deel van de zorg betaalt. En als iemand toeslagen ontvangt, moet er ook gecontroleerd worden dat dat op een juiste manier besteed wordt. En de kinderbijslag en de hypotheekrenteaftrek,... Etc etc.
Ben even eerlijk nou die uur regel is niet gelukt. Ik ga toch in januari met mijn huisarts samen aan de slag. Hier verder mee. Wel minder gerookt en meer bewust er van dat ik rook. Dus er is echt wel een verandering op komst en ik blijf hoop houden. Had vandaag echt een vreselijke pieker dag.( niks met het roken te maken) En dat te samen maakt het zo lastig.
Het is gewoon een klote verslaving knap. Sterkte! Het lukt je wel, op een dag vind je de motivatie en dan lukt het ook cold turkey!
Nou ik ben het niet met de stelling eens. Waarom? Ten eerste zal de overheid dit echt niet doen aangezien ze een heleboel geld verdienen op mensen die roken. Ten tweede kan je het niet controleren. Ten derde vind ik niet dat de overheid dit kan verbieden. Mogen mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank dan ook niet zwanger worden? Dat kost ook geld en is ook een keuze. Het artikel wat hier is geplaatst komt me aardig bekend voor, mijn ouders hebben ook in de schuldsanering gezeten en we zaten ook bij de voedsel bank. We hadden wel een grote tv een dure scooter en ze rookte allebei. Maar we hadden geen geld voor sport of schoolreis. Dus het artikel klopt wel echt, had er nooit zo over nagedacht maar het was wel even een klap in m'n gezicht qua herkenbaarheid.
Helemaal mee eens. Als jij je hand ophoudt voor geld van de overheid, dan vind ik dat de overheid wel enige zeggenschap mag hebben over hoe dat geld besteed wordt. En dat is dan iig niet aan roken!
Mee eens, rokers hebben wat mij betreft geen recht op financiele hulp van de overheid / voedselbank of what so ever. Alleen jammer dat het niet uit te voeren is.
Ik vind het echt belachelijk dat roken keer op keer vergeleken wordt met kinderen krijgen. Kinderen zijn ons voortbestaansrecht. De maatschappij zal hogelijk iets hebben aan je kind. Roken voegt werkelijk helemaal niks toe, je gaat er alleen dood aan. Waarom vergelijk je het niet met gokken?
Ik vind het zelf te bizar voor woorden dat dit door sommige als een positief en goed iets kan worden gezien. We hebben zoiets als zelfbeschikkingsrecht in dit land. Dat vind ik nogal een groot goed. En ja, ook mensen die in bijvoorbeeld de bijstand zitten of werkend door bijvoorbeeld schulden in een minima situatie terecht komen hebben hier recht op! Wanneer je onder een bepaald minimum komt, heb je recht op bepaalde toeslagen/voedselbank etc. Er is een bepaald bedrag per week vastgesteld dat mensen 'vrij' hebben te besteden. Je mag dan vinden dat het een slechte keuze is dat iemand dat beetje geld dat hij heeft aan roken besteed, maar besteed iemand het niet aan roken, dan kan het wel aan 5 keer een frietje per week zijn, 100 hardgekookte eieren per week, paar kratten bier of gewoon aan gezond eten ... Het is oncontroleerbaar en volgens mij moet je dit ook helemaal niet willen controleren.
Dit slaat echt nergens op hoor. Bv ik ken iemand en als die stop met roken kost het de overheid meer want dan zal diegene aan de medicatie zitten die volledig vergoed worden. Haar ha, psych hebben al gezegd pas als jij in rustig vaarwater zit dan gaan we het roken aanpakken. Als zij gestresst is en een peukje paft ziet ze het meteen weer in een perspectief. Oke ze rookt en gaat naar de voedselbank maar ze is het wel gaan inzien en belt nu met ondersteuning de instanties bij zie ze problemeb heeft. En probeert toch aan het werk te komen. Doet ze wat anders met geld nee roken is haar enigste zonde en als zij daarmee reeel kan nadenken laat haar dan. Het zal watbzijn als de overheid toezicht gaat zeggen jij rookt jij krijgt niks. Dus bv jij werkt en rookt mag de werkgever jou dan ook verbieden om te roken. Want jij werkt voor hem en als jij ziek wordt kosylt het geld.
Hebben we er ook aan gedacht dat de overheid heel veel verdiend aan de rokers? Bijna het hele bedrag is accijns namelijk. Als de overheid verplicht een grote groep mensen te stoppen, dan lopen ze een hoop inkomen mis. Ik vind het wel een goed idee hoor, alleen het principe al. Maar als ik aan mezelf terug denk toen ik nog rookte.. Als ik aan het einde van de maand zat dan kocht ik ook goedkoper eten zodat ik wel even sigaretten had voor de volgende dag. Het is de verslaving die de prioriteiten veranderd!
Mensen die bij de voedselbank moeten aankloppen (en dat is al triest genoeg) HEBBEN geen geld om te roken. Als ze dus niet zouden roken en dus meer te besteden hebben, dan zouden ze in hun eigen onderhoud kunnen voorzien en andere mensen die ook dringend van de voedselbank gebruik moeten maken daar ook van profiteren. Ik zie alleen maar voordelen: betere gezondheid, meer in je eigen onderhoud kunnen voorzien en andere gezinnen die dan ook gebruik kunnen maken van al die rechten. Om even terug te komen op het artikel wat hier al een paar keer is geplaatst ... stoppen met roken verhoogt je besteedbaar inkomen en dus vergroot je bandbreedte ... win-win-win-win situaties.
Verbieden vind ik te ver gaan maar vind wel dat mensen er zelf eens logische over na moeten denken. Als jij moet leven van zeg 70 euro per week en je koopt wel bijna dagelijks sigaretten dan vind ik wel dat je moet stoppen.
Moreel denk ik: ja, logisch dat je stopt met roken als je arm bent. Maar gedacht vanuit vrijheid kan ik het er niet mee eens zijn. Mensen hebben nu eenmaal (gelukkig) een vrije wil en hebben het recht om naar eigen inzicht te leven. Dit zijn goede discussies om te voeren, maar ook gevaarlijke. Zo kun je ook zeggen dat iemand met een uitkering / een voedselbankganger niet zwanger mag worden (verplicht abortus) want ze kunnen toch niet voldoende voor hun baby zorgen (?!).
Ik zei ook dat het mijn mening is, geen feit. Het maakt (vind ik) echt niets uit in hoeveel problemen je zit, als je echt wil stoppen met roken dan stop je.
Mensen die bij de voedselbank aankloppen hebben als maximaal besteedbaar inkomen per maand 180 Euro (een persoonsinkomen) en per extra volwassenen of kind nog 60 resp 50 Euro per maand te besteden. Er is dus wel geld, maar heel weinig. En dat weinige geld mogen ze uitgeven zoals zij willen. Nogmaals, is het dan handig om dit uit te geven aan sigaretten, nee, tuurlijk niet. Maar grondwettelijk is zelfbeschikkingsrecht vastgelegd ... Sigaretten zou een overheid 'gewoon' helemaal moeten verbieden als je kijkt naar de gezondheidsproblemen die het veroorzaakt ... en verbiedt dan ook gelijk drank. Als er iets naast gezondheidsproblemen ook sociaal-maatschappelijke problemen veroorzaakt is het wel alcohol.
Als we het op gezondheid gaan gooien moeten we auto's en fabrieken ook maar sluiten. Gewoon terug naar de tijd voor de industriële revolutie, paard en wagen en zelf je eten verbouwen.
feitelijk gezien heb jij natuurlijk helemaal gelijk. Maar ook bij mij voelt het als heel krom als je geen of heel weinig geld hebt om eten te kopen dat je dan bv wel voor 40 of 50 euro wegrookt in de week. Als ik het met mijzelf vergelijk....wij doen ook voor 50 euro per week boodschappen (hebben het verder prima hoor) en dat zou dus betekenen dat als die mensen stoppen met roken zij gewoon in hun eigen eten kunnen voorzien en dan kun je ook echt nog lekkere dingen kopen hoor.
Dit vind ik zo een onzin! Dit klinkt voor mij hetzelfde als dat een zwangere zegt dat ze beter kan blijven roken omdat ze anders te veel stress krijgt. We weten allemaal hoe slecht roken is, niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen! Excuses waarom je zou moeten roken zullen er altijd zijn maar als je het niet kan betalen dan is er geen enkel excuus waarom je toch zou moeten blijven roken. Al je geen geld hebt (of te weinig voor de basis behoeftes) en je ondersteuning krijgt van de overheid en van de voedselbank, speelgoedbank enzovoorts dan snap ik niet dat deze mensen zelf niet de keuze maken om te kiezen voor hun gezondheid en het leven van hun kinderen! Natuurlijk kan de overheid hier weinig tegen doen maar hopelijk zijn er mensen bij die hun ogen openen hierdoor en zelf de keuze maken om dat geld aan iets anders uit te geven dan sigaretten.