Editie NL- roken verbieden voor uitkeringsgerechtigden?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Frietje, 17 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Maar voor mij voelt het ook krom en ik kan me niet voorstellen dat ik dat zou doen in een dergelijke situatie, maar ja er zijn zo veel dingen die ik krom vind en zelf anders zou doen ...

2. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar dat zou betekenen dat ik 280 per maand zelf zou mogen spenderen waaraan ik maar wil? en voedselpakketten krijg? ik dacht dat het aan eten besteed moest worden? of begrijp ik het verkeerd? er zijn volgens mij zat mensen die maar iets van 400 euro te besteden hebben maandelijks en hiervan ook alles moeten doen, die hebben het net zo goed moeilijk.

Nouja, hoe dan ook, ik blijf het gevoelsmatig wel erg dubbel vinden dat je überhaupt maar zou roken als je zo weinig centen hebt. Ik maak ook zeer bewuste keuzes wbt. geld. Dat zouden mensen met zo weinig inkomen toch nog meer moeten doen, zou je denken??

3. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Dit vindt ik dan ook nergens opslaan.
    Dus mensen die een uitkering hebben dan volgens jou maar geen rechten op financiele hulp ??
    Tegenwoordig mag je letterlijk niks meer, als je een uitkering hebt.
    Bij sommige uitkeringen mag je zelfs geen auto rijden, hoe hard je de auto ook nodig hebt om medische redenen.
    Nu het gezeur over roken.
    Staks mag je ook geen huisdieren meer, al is het een dooie vis.
    Ze kunnen beter de mensen die met hun werk een flink smak geld binnen halen, wat duurder laten betalen aan van alles en nog wat, en eens een keer met de fikken van uitkeringtrekkers afblijven, want die zijn 9 van de 10 x de lul. Maar er wordt vaak niet eraan gedacht, dat er ook mensen zijn die leven van een uitkering omdat ze niet anders kunnen. Gewoon weg niet aan de bak komen bij een werkgever etc etc.
    Buurtjes van mij leven beide van een uitkering. En dat is niet omdat ze niet willen werken, want ze solliciteren zich eigen een breuk, maar komen nergens aan de bak.
    Laten ze dat eerst eens gaan oplossen, voordat ze dingen gaan afpakken van iemand die nood gedwongen van een uitkering leeft.
    Alles wordt maar duurder en duurder, maar je inkomen gaat naar beneden. Als je een uitkering hebt, zou je alleen al van alle stress gaan roken pfffffffff.

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja, ik vind het idioot veel wat je over moet houden om in aanmerking te komen voor de voedselbank. Ik denk dat er een hoop gezinnen zijn die niet in aanmerking komen voor de voedselbank die minder overhouden hoor.

Als je € 280 hebt per maand (en nog meer als je kinderen hebt), dan kan je m.i. prima je boodschappen doen enzo.

5. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sjannie, meer betalen, de mensen die werken? nog meer? mijn man is er 600 euro netto per maand op achteruit gegaan, mijn huur is in 2 jaar met 120 euro gestegen...per maand dus. Werken mag toch nog wel een beetje lonen, of niet?

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    2 dingen, en dan vertrek ik uit dit topic ... 1) als je geen geld hebt om te eten, dan moet je ook geen huisdieren willen. Heb je die al, dan is het een ander verhaal, maar anders lijkt mij dat ook een onnodige uitgave ...2) ik denk dat jij niet weet wat de werkende mens allemaal al betaald. En die werkende mens is namelijk ALTIJD 100% de lul. Daar komt namelijk het geld vandaan. En er is nog een veeeeel grotere groep werkenden dan de uitkeringsgerechtigen die niet eens fatsoenlijk rond kunnen komen, maar daar wordt niet naar omgekeken hoor. Je hebt dan met je uitkering echt niets te klagen ... sorry!

7. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mee eens naamgenootje. ;)

8. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Precies, je man is er op achteruit gegaan. En dan vind ik dat je niet meer hoef te betalen.
    Maar ik ken zat mensen die voorruit zijn gegaan, maar wel hetzelfde bedrag betalen aan bijvoorbeeld ziekenfonds etc etc , als uitkeringtrekkers.
    Schuin tegenover werken man en vrouw beide. Rijden beide in een dikke mercedes, gaan 3 keer per jaar op vakantie waarbij ze de kids dumpen bij opa en oma, en de 5 honden in het pension.
    Vervolgens komt meneer van de week er aan rijden met een nieuwe motor onder zijn kont. Hebben een kast van een huis etc etc.
    Die zijn er in mijn ogen niet op achteruit gegaan, en als je zo luxe kan leven, mogen die van mij meer gaan betalen aan ziekenfonds premie, eigen bijdrage, of noem maar op.

9. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Ben ik het echt niet mee eens.
    Mijn moeder leeft van een weduwe uitkering, heus geen vetpot wat ze heeft, als al haar vaste lasten eraf moeten.
    Maar wat gaan ze doen, gewoon de uitkering omlaag trekken met 25,- per maand. Alles goed en wel, maar als je vaste lasten om hoog gaan, en niet aangepast worden op je inkomen, tja.........
    En ik zeg niet dat mensen die werken het BETER hebben als uitkeringtrekkers. Maar er zijn hoe dan ook zat mensen die het beter hebben, en het zelfs nog beter krijgen.
    Maar goed, zo zie ik het.

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Mee eens. Ik kan ook bepaalde "luxe" dingen niet betalen en moet dat ook laten (vind k verder niet erg hoor) maar ik zie roken zeker als een (overbodige) luxe.

11. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Als je voor de voedselbank in aanmerking komt en je hebt 280 Euro besteedbaar inkomen dan heb je 2 kinderen, anders heb je er geen recht op. Dus 2 kinderen en alleenstaande ouder maximaal 280 Euro per maand,anders geen voedselbank. Dat is 64 Euro per week voor 3 personen waar alles van moet worden gedaan ... kleding, sport, boodschappen, luiers ... al die sloffen peuken ;) ... de toeslagen worden meegenomen bij het bepalen van het besteedbaar inkomen. Ik vind dit echt niet veel.

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ben het met je eens suzy wbt de huisdieren. Die moeten geent en vrzorgd wordenen naar de dierenarts kunnen indien nodig. Hoe wil je dat betalen...kan je dat niet dan verwaarloos/mishandel je je dier.

13. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ben het er echt niet mee eens dat mensen die rijk zijn nog meer moeten betalen aan de basis dingen die voor hun OOK uitgekleed worden. Als je even kijkt hoeveel hun al aan belasting betalen en hoe weinig er voor hun word vergoed.. Fijn als je 50% of meer van de week je voor hans en grietje werkt en dan ook nog duurdere basislasten hebt.

En dan krijgen mensen die weinig verdienen alles in de handje geduwd. Ik ken ook mensen die bewust er voor kiezen om minder te werken en zo toeslagen krijgen. Dat loont, werken niet.

Beetje on topic: Volgensmij word er naar de voedselbank gekeken hoeveel je over houd iedere maand, gerekend per kind, en dat te besteden bedrag telt ook gewoon voor eten/kleding/noodzakelijke dingen. Zelf te besteden dus..

Van de voedselbank alleen zelf kun je ook niet leven hoor..

14. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Dus kom je onverhoopt in de bijstand en kom je in aanmerking voor de voedselbank, dan moet je eerst je dieren maar de deur uit doen?

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat is niet het geval, want voor mensen onder een bepaalde inkomensnorm is er de zorgtoeslag, verder krijgen diezelfde mensen ook huurtoeslag en meer kinderopvangtoeslag als ze werken. Verder krijgen mensen in de bijstand vaak ook vrijstelling van de belastingdienst en vrijstelling van de gemeentelijke heffingen...

Overigens was het eerst in NL wel zo dat er ziekenfonds was voor mensen onder een bepaalde inkomensgrens en voor mensen daarboven was er een private ziektekostenverzekering. Blijkbaar wilde men daar toch vanaf, want toen is de zorgverzekeringswet in het leven geroepen...

16. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Klopt purified ik kijk daar zelf ook voor uit dat wij onder die grens blijven anders gaan we er netto hard op achteruit....

17. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Nee sic. Als je ze al had is het een ander verhaal zoals suzy al aangaf. Alhoewel ik vind voedselbank of niet, als je om 1 of andere reden niet meer voor je dieren kan zorgen dat je dan naar andere opties moet gaan zoeken.

18. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Voorbeeldje :
    Ik heb 2 hondjes die ik al jaren heb. Ene is 8 jaar, de andere 6 jaar.
    Heb ze beide al vanaf 8 weken oud.
    Als ik nu van een uitkering moet leven, dan gaan mijn 2 hondjes toch echt de deur niet uit. Ik geef hartstikke veel om die dieren, dus dan vreet ik zelf liever minder, dan dat mijn dieren de dupe moeten worden, en ik ze de deur uit moet doen. Never nooit zal dat in mijn hoofd opkomen.

19. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Tuurlijk, welzijn van dieren moet voor gaan, dat begrijp ik. En ja, een persoon (van de voedselbank??? of wie dan ook) kan mensen in die situatie adviseren om geen geld uit geven aan aanschaf dier of sigaretten, drank ect. Maar meer dan advies kan het niet worden ... want ook mensen in de bijstand of werkend met weinig geld blijven (gelukkig!!!) rechten houden.

20. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Wat een vooroordelen over jouw buren. Ga je iedere dag met ze mee naar kantoor? Je weet toch helemaal niet hoe hard ze waarschijnlijk wel niet werken voor hun geld?

Nog terugkomend op je eerdere reactie, ik heb het niet over iedereen die een uitkering krijgt, ik had het over mensen die roken terwijl ze in de bijstand zitten. Ik persoonlijk begrijp dat niet. Roken is totaal overbodig en kost ook nog eens veel geld. Stel je hebt per maand in ieder geval 300 euro en je moet kiezen tussen 300 euro sigaretten of 300 euro eten en drinken voor jou en je gezin. Dan ben je toch dom als je voor 300 euro aan sigaretten kiest? Maar zoals ik al zei, dat is mijn mening.

Deel Deze Pagina