educatieve app o.i.d. wiskunde groep 2?

Discussion in 'De lounge' started by happyglow, Mar 7, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. een jaar langer k.leuteren kan een weigering opleveren voor een school van je keuze, bv een gymnasium.
    Die zien dit toch echt als blijven zitten....helaas.

Lnager kleuteren kan voor sommige kinderen beter zijn, maar voor andere kinderen weer niet.

Onze jongste is een heel slim kind( dit niet om op te scheppen overigens) maar zij heeft wel langer gekleuterd op aanraden van juf.
    Ze was te verlegen en durfde niet te laten zien wat ze kon.

Toen wist ik nog niet dat het later van invloed kan zijn op de school van je keuze.
    Dus zijn wij er in mee gegaan, inmiddels zit ze heel goed in dr vel,
    maar is er weinig uitdagend werk meer voor haar.
    Misschien als ik dit van te voren had kunnen voorzien , ik haar toch door had gezet.

oeps wel een beetje offtopic, maar ik wilde vooral aangeven dat je het langer kleuteren niet altijd maar vanzelfsprekend moet doen.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter is ook niet geweldig met rekenen (ze moeten sommen tot 20 kunnen maken, best pittig). Maar een jaar extra kleuteren zou voor haar echt een ramp zijn. Emotioneel gezien loopt ze voor op 90% van de klas, hopen dus ook gewoon wanneer ze volgend jaar in een wat serieuzere setting wel beter gaat rekenen.

3. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,478
    113

Kijk en daar kan ik dan weer boos om worden dat je een kind afrekent op iets wat er is gebeurt toen die 4 of 5 jaar oud was en waar die zelf totaal geen hand in had.

4. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Onze oudste had hetzelfde probleem.

Wat bij haar de valkuil was dat juf nooit in 2d had geoefend en ze bij de cito dit voor het eerst zag en dus de mist in ging.
    Juf had altijd geoefend met blokjes in 3d.Super manier voor het inzicht verkrijgen, maar zit er zo anders uit dan een tekening op papier. Ik heb toen ook op internet voorbeelden gezocht om haar bekend te maken met de 2d versie, niet om het te oefenen.
    Het resultaat was een aanzienlijk betere score op dr 2de cito.

Wat betreft druk leggen op je kind, dat is niet de ouder die dit doet dat is het hoge niveau wat een kleuter tegenwoordig moet hebben.
    Helaas is de uitslag van de cito een groot onderdeel voor de overgang naar groep 3. Persoonlijk heb ik liever dat ze naar het hele jaar kijken en de cito niet als doorslaggevend moeten zien.

Zo schrokken wij enorm dat bij de instroom van groep 3 een kind al zou moeten kunnen lezen :$

5. ben het helemaal met je eens!!!

de oudste is van maart dus die begon gewoon in groep 0
    de jongste van december, en had nog net ( grens is 31 december)met groep 1 mee gekunnen.

ze doet nu samen met nog een meisje werkjes en taakjes uit groep 3, allebei lezen ze al redelijk goed.
    en allebei A gescoord op hun cito's, ben benieuwd wat school hun kan bieden in groep 3

6. happyglow

happyglow Fanatiek lid

Oct 18, 2012
    2,101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Ik ben het sowieso niet eens met blijven zitten maar ik weet niet of ik daar als ouder invloed op heb. Ik ken mijn dochter ze lijkt als 2 druppels water op mij en als ze blijft zitten en al haar vriendinnetjes naar een klas verder ziet gaan dan word ze daar echt niet beter van. Ze gaat slechter in haar vel zitten en dit heeft absoluut geen positieve invloed op haar leren. Ze mist een stukje logica wat ze waarschijnlijk wel heeft als ze wat ouder is. Ik had dat stukje logica ook later. Liep achter met wiskunde tot de 2e klas van het VMBO en had aan het einde van de 2e klas alle wiskunde boeken tot aan het VWO gemaakt en keurig met weinig fouten. Daarvoor liep ik achter en interesseerde wiskunde me ook niet. Ik denk dat dit voor haar ook geldt en dat ze voorlopig wel achter blijft lopen. Denk niet dat achterstand groter word maar ik denk dat deze gewoon aan blijft houden...

Ze lijkt zoveel op mij daarin en ik wou dat ik dat de juf allemaal kon zeggen maar het is geen garantie dat ze zich ook ontwikkeld als dat ik toen deed, ze kan inderdaad een grotere achterstand oplopen of juist inlopen... Ik weet het allemaal niet...

Ze zit nu in het werkboekje te werken en ze wist niet eens wat "de meeste" en "de minste" betekende... Ik moet echt eens wat meer in de praktijk brengen denk ik. Ze kende wel "meer als" en "minder als".

7. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Tegen zulke dingen loop ik ook heel veel op. Als ik vraag wat 'na' de 12 komt snapt ze me ook niet. Bleek dus dat ik had moeten vragen wat 'achter' de 12 komt..
    ;)

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ach wat sneu voor haar...hier in principe hetzelfde probleem...maar met de voordelen dat ze er op school geen punt van maken (gaat uiteraard wel extra begeleid worden) maar wordt geen druk opgelegd. Daarnaast is de cito hier geen voorwaarde om naar groep 3 te mogen hebben ze ons laatst uitgelegd...er zijn kinderen met een A score die in groep 2 blijven en kinderen met een D score die doorgaan.

Hier wordt de komende tijd bekeken of het desinteresse is of dat er ejt een probleem is. Maar met een mama met dyscalculie is de kans op dat laatste wel heel groot.

Hier is het dus zeeeer waarschijnlijk dat ze gewoon in groep 2 blijft en daar ben ik dolblij mee. Sociaal emotioneel is dat ook helemaal prima. Met taal zou het halverwege volgend jaar wel saai voor haar kunnen worden maar daar hebben ze al genoeg ideeen voor.

9. happyglow

happyglow Fanatiek lid

Oct 18, 2012
    2,101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Op taal loopt ze juist extreem voorop op de rest. Ze kan bijvoorbeeld al veel woorden en soms zelfs zinnen op een simpel foldertje bij de huisarts lezen terwijl andere nog moeite hebben met het herkennen van de letters.

Ze is ook de hele dag bezig met taal. Woorden schrijven op het tekenblok. Ze loopt altijd met notitieblokjes en zodra ze haar handen op stoepkrijt van buurtkindjes heeft gelegd komen er hele woorden op de grond te staan die vaak nog goed gespeld zijn ook!

Enige waar ze nog moeite mee heeft zijn de "oe" "eu" en "ui" enzo dus ze is echt ver boven haar niveau daarmee.

Zou toch willen dat het een beetje minder taal en een beetje meer wiskunde zou zijn met haar haha

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

De dingen die pluus noemde kun je ook leuk doen door te laten helpen met koken.
    Of op de trap door treden te tellen en soms eens een stap omhoog of omlaag te doen

Het is gewoon soms lastig.
    Misschien ook eens googlen op beelddenken.
    Daar is de Cito niet echt op ingesteld en het zou zonde zijn als het mis gaat omdat het pp een voor haar ingewikkelde manier uitgelegd wordt terwijl er nog heel veel andere manieren zijn die haar misschien beter liggen.

11. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,478
    113
    hihihihihi

had mijn zoon ook hoor.

4 en 4 dat was gewoon 44
    4 plus 4 dat was dan wel 8

Hetzelfde met eraf en min. Voor hem betekend eraf dat je ergens af moet komen en min hoort bij de som.

Net als : dat klopte in het begin ook niet want dat waren de puntjes van zijn wekker (digitaal) :D:D

12. Jenny1980

Jenny1980 Niet meer actief

N.a.v. dit topic een heel andere vraag;
    ik lees over citotoetsen en werkboekjes.
    waar kun je deze vandaan halen?
    Ik oefen hier veel met loco, maar ben eigenlijk best benieuwd naar de vragen in zo'n citotoets van groep 1 en 2...

13. Pluus

Pluus Fanatiek lid

Aug 20, 2011
    2,530
    1
    0
    De hele boekjes van cito kun je als het goed is niet vinden....
    Wel kun je met google wat voorbeeld vragen vinden.

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    SlateMath vind mijn zoontje geweldig.

15. Krabje

Krabje Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    3,546
    2,016
    113
    Prinsje is ook van september 2008 maar hij blijft wel een jaar extra kleuteren. Hij is er gewoon nog niet aan toe.
    Hij vind tellen ook leuk, telt gewoon tot 100.
    Kent ook heel veel letters en dat verbaasd de juffen.
    Maar sommige begrippen snapt/kent hij niet.
    Werkjes maken vind hij niks, hij zit het liefst de hele dag in de bouwhoek.
    Ook de Cito uitslagen zijn vanaf groep 1 al niet denderend.
    Wij willen dus niet dat hij op zijn tenen moet lopen in groep 3 en daarom staan wij erachter dat hij in groep 2 blijft. Voor hem is het de beste keus maar in min hart doet het pijn. Pijn dat hij verdriet krijgt omdat hij niet meer bij zijn vriendjes in de klas zit. Maar het kan ook meevallen...

Laat je dochter gewoon nog kind zijn, als ze er niet aan toe is om mee te gaan naar groep 3 gun haar dan de tijd in groep 2 om wel vaardigheden te leren die ze nodig heeft voor groep 3. Niet pushen maar zelf laten gaan.
    Het komt goed, echt waar. Enne voor het verhaal van vriendinnetjes, beter nu over doen dan in groep 4, dan wordt het voor haar veel moeilijker om nieuwe vriendinnen te maken in een andere klas.

16. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Umizoomiz, televisie programma kijken, gericht op rekenen/wiskunde.

Share This Page