Vitamine D en K bij BV

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Anique, 17 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Ik vroeg me af of ik er verstandig aan doe al vitamine D en K druppels aan te schaffen, ik ben namelijk van plan BV te gaan geven. Of is het vroeg genoeg als ik ze erna pas koop?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik zou sowieso de vit K in huis halen, deze móet gebruikt worden.

3. Anique

Anique Niet meer actief

D dus niet altijd..?

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Je hoeft met alletwee pas te beginnen na 8 dagen, dus je kan het evt ook dan pas (laten) halen.
    Wanneer je flesvoeding geeft is het helemaal niet nodig om dit extra te geven.
    Vitamine K (voor de bloedstolling) gebruik je de eerste 3 maanden en Vitamine D (voor de botten,tanden,spieren) gebruik je zolang je alleen borstvoeding geeft (en misschien ook wanneer je bijvoeding geeft, maar dat durf ik dus niet te zeggen).

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vitamine K wordt volgens mij door de verloskundige of kraamhulp gegeven na de bevalling als je borstvoeding wil gaan geven, kan me er vaag iets over herrinneren ;). En na 8 dagen geef je het zelf elke dag. Vitamine D moest ik na 2 weken mee beginnen. En met beiden doorgaan tot 3 maanden, maar vitamine D dus langer lees ik hier net, ik dacht dat ons cb iets anders had verteld.
    Ik had het van tevoren al in huis, ik wilde hoe dan ook borstvoeding gaan geven. Vitamine K had ik van iemand gekregen die het nog over had.

6. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ben zondag bij iemand met een 3 weken oude tweeling op visite geweest en die moest het zelf ook nemen (gaf dus aan 2 kindjes bv). Maar of dat ook moet als je maar 1 kindje hebt weet ik niet

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je borstvoeding geeft is het inderdaad verstandig om zelf ook vitamine D te nemen. Maar ik slik zwangerschapsvitamines en daar zit het ook al extra in.

8. Anique

Anique Niet meer actief

Ja ik las inderdaad iets op internet dat je vitamine K moeilijk door te geven schijnt te zijn van de moeder aan het kind en dat een baby dus bij de geboorte altijd een vitamine K tekort heeft en dus direct na de geboorte een vitamine K injectie krijgt... klopt dat? hebben jullie kindjes die ook gehad?

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee, gewoon een spuitje met een vloeistofje (de vit K dus) in het mondje, mogen ze lekker opdrinken ;) . Tenminste dat was bij ons zo.

Hier ook 2 kindjes aan de borst, maar ik slik niks anders dan gravitamon (nog steeds ja ;) )

Ons is volgens mij verteld zolang ze niks anders krijgen als bv, maar ik heb dat allang weer vergeten aangezien ze hier zoals je weet ook af en toe kv krijgen en wij zijn er dus al mee gestopt toen we zijn begonnen met de kv.

10. Anique

Anique Niet meer actief

Oooooh ja.. ik dacht bij een spuitje aan een injectie haha :oops: :) , nou dat scheelt alweer, geen pijnlijk spuitje ;)

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb echt werkelijk geen idee hoe Eva de vitamine K heeft binnengekregen. De kraamhulp zei dat ze het gehad heeft ;), waarschijnlijk toen ik aan het douchen was.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nou, rond dag 5 moeten ze toch echt aan de hielprik geloven :(. Zo sneu, prikken in die zachte nog helemaal gave hieltjes ;).

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @ Anique, ja, dat scheeld weer he! Niet zo heel gek dat je bij een spuitje aan een injectie dacht hoor.

@ Snoopy, ik heb ook geen idee wanneer die van ons het gehad hebben :oops: . Ik hoorde ook van de kraamverzorgster dat ze het gehad hadden, en die legde aan de stagiaire uit dat ze dat met een spuitje in de mond doen, anders had ik het ook niet geweten :D . Die hielprik is natuurlijk geen moet, maar idd, dan word er geprikt in die tere voetjes, ook al niet leuk :( !

14. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Is misschien raar maar daar kijk ik nou al tegen op...meer als tegen de bevaling..
    Heb dan altijd de neiging dat kind weg te rukken en diegene die het iets aan doet n optater te verkopen. Maarja t moet even gebeuren :(

15. Vitamine K wordt als het goed is ook een recept voor uitgeschreven door de arts of verloskundige.. Volgens mij is zelfs Vitamine K niet zo bij de drogist te koop..

Vitamine D wel, dat kan je zo ophalen bij de drogist of apotheek..

16. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Het is idd verstandig om t zelf ook te pakken als je BV geeft.
    Vit. K is alleen de 1e 3 maanden en vit. D zolang je BV geeft. Maar als je kind toe is aan bijvoeding moet je ook nog vit. D geven zolang dit nog geen volledige voedingen zijn. Volgens mij tot rond t 1e jaar ongeveer.

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee, tegenwoordig krijg je er geen recept meer voor van de verloskundige. (tenminste wij niet, verloskundige heeft alleen de laatste keer dat ze bij ons thuis kwam verteld dat we er na dag 8 mee moesten beginnen en het dus moesten gaan halen). Je kan het zo halen bij de apotheek en drogisterijen hebben het ook gewoon, davitamon heeft het gewoon in het asortiment zitten.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vitamine K kan je inderdaad gewoon van Davitamon in de winkel kopen.

En inderdaad, de hielprik is geen verplichting, maar toch wel fijn dat er op heel veel ziektes gecontroleerd wordt. En wat stelt het nou voor.... maar het is wel de eerste keer dat de grote boze buitenwereld je kindje pijn doet ;).

19. Anique

Anique Niet meer actief

Nee, dat weet ik.. maar ja, 1 pijnlijk prikje is wel genoeg ;)

20. Anique

Anique Niet meer actief

Ik denk dat ik daar ook moeite mee zal hebben.. moet je er bij een hielprikje bij blijven? Ik denk dat ik dat liever niet wil zien.. ik kan sowieso niet zo goed tegen bloed... :oops:

Deel Deze Pagina