Montessori voortgezet onderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MissXray, 21 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissXray

MissXray Niet meer actief

Iemand ervaring met voorgezet montessori onderwijs?

Hier in de regio is er een montessori school gestart en onze dochter heeft het daar erg naar haar zin gehad op de open dag. Ze zit nu op een reguliere basisschool en is nou niet bepaald een ster in zelf plannen.

Het zag er allemaal wel goed en duidelijk uit met taakboeken, maar ik vraag me af of ieder kind geschikt is voor dit type onderwijs.

Hoop dat iemand ervaringen wil delen. Voor- en nadelen uit eigen ervaring.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb op een middelbare dalton school gezeten. Beetje meer vergelijkbaar met Montessori, alleen wordt bij Dalton meer samenwerking gevraagd.

Bij ons was leren plannen een heel groot ding. In de brugklas werd alles nog gezamelijk gepland, maar vanaf de tweede mocht je dat zelfstandig doen. Zelf huiswerktaken in plannen, maar ook toetsen.
    We werkten met 7 kaartperiodes per jaar. Kwam je bijvoorbeeld maar t/m kaart 5 aan het einde van het schooljaar dan ging je na de zomer verder met kaart 6. Op de HAVO moest je dus 35 kaarten gedaan hebben. Je bleef op deze manier ook nooit zitten. Na de zomervakantie kon je het gewoon weer oppakken.
    Het vergde wel veel zelfdiscipline.

MissXray vindt dit leuk.
  3. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Ik heb montessori middelbare school gedaan. Ik vond het heerlijk. We hadden een boekje waar alles per vak, per week in stond en lieten dat aftekenen door de leraar. Ook keken we zelf ons werk na. Huiswerk deden op school (behalve leren voor een proefwerk, dat deed ik wel thuis) sommige leraren gaven nog wel “gewoon” les. Onze school was nog niet zo lang overgestapt op het montessori systeem. Maar de wat jongere leraren lieten ons heel zelfstandig werken.

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.004
    113
    Het had voor mij een uitkomst geweest. Kinderen die WILLEN leren vliegen op hun eigen tempo door de stof heen ipv tegen gehouden worden door de jaargangen.

Maar sommigen hebben iets meer stok achter de deur nodig. Dat is er overigens wel bij montessori hoor, het is niet alleen vrijheid blijheid, maar anders.

Saartje33 vindt dit leuk.
  5. MissXray

Klinkt als de gloednieuwe school hier.
    Boekje voor een periode, aftekenen door leerkrachten. Huiswerkvrij als je op schema ligt en geen zware toetsweken, maar meer verdeeld over de weken. Het klinkt als een feestje, maar er zitten vast haken en ogen aan. Super lastig om ervaringen te vinden, want leerjaar 1 draait er dus pas een half jaar.

Overigens kom ik zelf van een dalton en gaat ons kind naar een “normale” school, maar zie weinig verschil met dalton. Ook op normale scholen is er een weektaak en moet je zelf zorgen dat deze gemaakt wordt op de een of andere manier. Dus waar de grote verschillen zitten weet ik niet. Maar wel iets om rekening mee te houden, kan een kind van een reguliere school zonder problemen overstappen naar montessori.

6. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Onze zoon zit op een reguliere middelbare school en heeft geen weektaken, aftekenboekje, zelf huiswerk nakijken. Hij heeft vooral klassikaal les, huiswerk thuis, iedereen doet hetzelfde.
    Ik kon Bijv makkelijke vakken voorwerken als ik zag dat ik het druk kreeg met de, voor mij, moeilijkere vakken. Dat kan hij niet

MissXray vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Het verschil wordt steeds kleiner op sommige scholen. Mijn dochter zit op een reguliere school, ze heeft wel klassikaal les (waar, als het goed gebeurt, ook voordelen aan kunnen zitten), maar huiswerk gebeurt veelal op school (er is in ieder geval vaak voldoende tijd voor in de les) en met de flexuren hebben ze ook best veel vrijheid qua ook de rest van het huiswerk op school maken en zelf lessen die ze moeilijk vinden extra inplannen of juist extra uitdaging te zoeken. Weektaak is er inderdaad niet.

Ben je zelf ook op de open dag geweest? Heb je met leerlingen gesproken? En misschien ook wel met ouders (hier staat er nog wel eens een standje van de OR op een open dag)? En je kunt je vragen natuurlijk ook aan leerkrachten stellen op zo’n open dag, bv. hoe ze kinderen begeleiden in het zelfstandig plannen.

Jo79 en Saartje33 vinden dit leuk.
  8. MissXray

Zeker gesproken op de open dag hoor. Maar op alle open dagen is alles altijd fantastisch natuurlijk, vandaar dat ik me af vroeg of er hier mensen ook ervaring hadden met montessori en dan met name voortgezet onderwijs. Het klinkt allemaal fantastisch en misschien is dat het ook wel. Heb het idee dat je er als ouder alleen veel minder kunt sturen, omdat vrijwel al het werk op school gedaan wordt.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Mwah, mijn dochter haakte op twee open dagen direct af. :roflmao: En ik op een (een andere) zelf ook.

Het idee dat je als ouder kunt sturen is sowieso lang niet altijd haalbaar. :oops::D Alleen maar fijn als alles op school gebeurt, scheelt je als ouder veel gezeur (de meeste pubers laten zich slecht sturen ;)), kun je die energie weer in wat anders steken. ;)

Saartje33 en MissXray vinden dit leuk.
  10. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Haha wilde al zeggen bij de gemiddelde puber kun je weinig meer sturen.
    Hooguit de tip geven om iets te doen, naar doen ze het niet dan doen ze het niet.

Heeft de school ook meeloop dagen? Want dat is ook een goede kennismaking.
    Dochter was meteen genezen van de vrije school en ging naar een Daltonschool.

Leerjaar 1 was heel goed, leerjaar 2 al minder, maar nu in de 3de is het een drama.
    Eerst hadden ze 50 min. Rooster, toen bedachten ze 45 en inmiddels nog maar 40 minuten.
    Bij 50 min. Hadden ze tijd om in de les al hun werk te maken met 40 min. Is de tijd er niet meer. Dochter vindt dit niet fijn, is maar 1 van de problemen helaas.

Ze moeten idd heel veel zelf plannen, heeft ze ook bewust voor gekozen, maar ook dat loopt nu niet lekker.
    Ze mogen veel minder zelf bepalen nu. Achteraf zijn we blij dat zoon naar een andere school wilde, bij hem loopt het veel beter. Gewone achool, maar mogen vaak de laste 10/15 min. Besteden aan huiswerk.

11. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.338
    113
    Amsterdam
    Ik heb zelf op montessori gezeten. En de kinderen die niet instaat waren om te plannen en zelfstandig te werken die redde het helaas niet. Vanaf de eerste moest je per 6 weken zien dat je de dingen afkreeg en dat is al best een grote periode. Dus als je zelf niet kan plannen dan loop je snel achter en als je eenmaal achter gaat lopen is het moeilijk in te halen.

ik zelf vond het fantastisch ik had het denk ik niet goed gedaan op een klassikale school. Ik deed eigenlijk al m’n werk op school had nauwelijks huiswerk, je hebt namelijk keuzewerktijd en ik zorgde dat ik dan daar alles in deed. En ook alle extra vakken zoals drama filosofie vond ik fantastisch! Dus denk je dat je kind het plannen wel kan leren en ook de verantwoordelijkheid/zelfstandigheid heeft dan zeg ik meteen ja doen!

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina