stotteren

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Rosao, Apr 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Hoi,

Heb een paar vraagjes. Thijmen is de afgelopen weken ineens gaan stotteren. Op sommige momenten is het erger dan andere (vooral bij opwinding en stress), maar het is wel echt dagelijks. Hij herhaalt woordjes en delen van woordjes en komt soms niet verder in een woord. Hij wordt er op sommige momenten zelf ook echt gefrustreerd van.
    Heb net ook contact gehad met het CB hierover en die gaven aan om het toch nog aan te kijken,
    maar vroeg me toch af of hier mensen zijn met ervaringen met stotteren bij 3 jarigen en hoe lang zo'n fase kan duren.

2. Joyce84

Joyce84 VIP lid

Nov 24, 2006
    5,350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Mano heeft dat ook wel, maar alleen als hij iets te snel wil vertellen en dan komt hij er niet uit en herhaalt hij ook het eerste woordje van de zin , maar als ik dan zeg dat hij rustig moet doen en weer ff nadenken over wat hij wilde gaan zeggen gaat het weer.

3. tulip

tulip Niet meer actief

humpie heeft het ook. Omdat er op haar groep op het kdv al een jongetje bij de logopedist van het kdv loopt hebben ze haar ook even gehoord. Het jongetje is ook al 3, zij was nog te jong om het stotteren te kunnen noemen. Ze kijken het hier nog even aan.

Tips die ik alvast kreeg:

- zelf langzaam en duidelijk praten, en af en toe een stilte laten vallen.
    - als hij stottert, niks zeggen van: geeft niet of doe maar rustig. Dan leg je er de nadruk op, ook al zeg je iets liefs, gewoon geduldig afwachten.

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik wou net een topic gaan starten over mijn zoontje van 2,

die lijkt opeens te stotteren, hij kon altijd wel zinnen met 2 a 3 woordjes, maar nu hij met nog meer woorden praat lijkt het alsof hij het eerste woord dubbel zegt en niet uit komt.

ik heb het hier al over gehad met het kdv en ga het er volgende week met het cb ook nog over hebben ,

maar we dachten zelf dat het misschien komt omdat hij de eerste woordjes al wel kent... en dan al bezig is met denken over het volgende woord en er dan even niet meer uit komt.

5. deda

deda Lid

Oct 12, 2009
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi,
    mijn zoontje begon vlak voor z'n derde verjaardag te stotteren, dacht zelf ook aan een fase maar na een half jaar werd het echt niet beter, tijdens opwinding zelfs erger en nu toch logopedie. Dat gaat prima en de logopediste is er ook zeker van dat het gaat goedkomen. Het eerste wat de logopediste zei is dat je een kind nooit moet zeggen dat hij rustig moet doen want dan benadruk je het stotteren alleen maar. Soms wordt hij heel boos op zichzelf omdat het niet lukt iets te zeggen en dan mag je wel helpen.
    Succes!

6. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M heeft het gehad maar was wel wat jonger: 2,5 ... Ik denk dat het een combi is geweest van toch wat stress wegens geboorte broertje en een gigantische ontwikkelsprong op taalgebied.

Het is 'op eens' over gegaan. Ik zou niet meer weten wanneer.

Wij hebben het besproken op het CB en de arts vond het niet direct zorgelijk, zeker gezien haar leeftijd en zag geen noodzaak tot logo. Ik heb het gevoel dat er wel heel snel wordt doorverwezen en dan kan je het ook juist beladen maken. Ik zou het dus zelf even aankijken ...

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn zoon is net 2 en hij stottert sinds kort ook. Bijv: m...m...m...mama! En dan komt er een heel verhaal achteraan (waarbij hij dan weer niet stottert). Heel gek dat ze dat zo ineens kunnen hebben, maar ik lees dat het vaak voorkomt en ik zou me er niet meteen druk om maken. Ik denk altijd maar dat dat koppie op zo'n moment gewoon sneller gaat dan hun mondje ;)

8. Joyce84

Joyce84 VIP lid

Nov 24, 2006
    5,350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Hmmm.... dan doe ik dat dus fout, maar hij wordt niet boos op me ofzo als ik dat zeg, het lijkt eigenlijk wel te helpen.

Maar mano heeft het ook echt alleen maar als hij iets te snel wil vertellen en verder niet.

9. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Werd nu gister teruggebeld door de cb-arts dat ze Thijmen toch even willen zien en willen kijken hoe erg het is :( Op zich wel goed natuurlijk, want dan kan er ook evt snel iets aan gedaan worden, maar nu maak ik me natuurlijk weer meer zorgen!
    Heeft iemand ook ervaring met logopediehulp aan kleine kinderen? Hoe gaat dat?

10. deda

deda Lid

Oct 12, 2009
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou me echt geen zorgen maken! Mijn zoontje is nu 3,5 en vind het zelfs leuk om naar logopedie te gaan. De eerste paar keer was het een beetje spelen zodat de logopediste een indruk van hem kreeg en nu zijn we bezig met oefeningen, ook thuis en hij doet ze graag! Maar het zijn niet alleen de letters/klanken die worden behandeld, hier is bv bellenblazen ook een oefening en dat is natuurlijk altijd leuk :)

Share This Page