Hoi allemaal! Vandaag ging ik mijn zoontje halen op het kdv (meestal doet vriendlief dit ivm mijn werktijden) Het was een grote drukte ivm afscheid van een leidster. De meeste kindjes stonden rond de juf... behalve... juist... die van ons. Die van ons was aan het spelen met het keukentje. Later sprak ik de andere leidster om te vragen hoe de dag was gegaan. Nou heel goed. Alleen hij speelt zo veel alleen... als de rest van de groep samen een activiteit doet laat hij zich er niet door afleiden en speelt rustig verder. De juffen betrekken hem er wel bij en hij doet dan wel mee. Maar soms ook niet van harte. Mee wandelen en rennen buiten doet hij dan wel weer mee, maar binnen zoekt hij weinig aansluiting bij de andere kindjes. Hij ziet zo veel uitdaging in al het speelgoed daar! Hij kan er uren zoet mee zijn. Als kindje P er is, dán zoeken ze elkaar wel op en spelen ze samen op hun manier. P is van dezelfde leeftijd. Ook met zijn nichtjes kan hij uren ravotten. Ja, vooral ravotten haha! Ook met zijn neefje die hij niet zo vaak ziet kan hij goed spelen (zelfde leeftijd) Ik uitte toch mijn zorgen daarover. De leidster zou het de komende tijd observeren. Maar ze vertelde daarbij dat het ook wel de leeftijd was... en w.s. het leeftijdsverschil met veel andere kindjes. Ons zoontje zit in de verticale groep en hij is 22 maanden. (Een echte babygroep is er niet meer ivm terugloop kindjes) Herkent iemand dit?? Is die inderdaad de leeftijd? Of is hij een beetje een "einzelganger"??? Of is het net waar zijn interesse ligt? Wie kan me geruststellen??? Tips?? (meer andere kindjes opzoeken om mee te spelen?) Hij heeft het wel erg naar zijn zin op het kdv trouwens
ik heb begrepen dat kindjes op die leeftijd niet echt MET elkaar spelen, maar meer NAAST elkaar. Mijn dochter is 21 maanden en vindt andere kinderen best leuk en af en toe rent ze even achter mijn nichtje aan, maar over het algemeen is ze toch redelijk met zichzelf bezig. Ik zou me er nog niet al teveel druk over maken.
Met spelen bedoel ik inderdaad naast elkaar spelen Maar bedankt voor je geruststellende woorden... je wil toch dat je kind goed ontwikkeld enz he? Kleine kinderen kleine zorgen.... hoe moet dat later dan wel niet haha!
zoals ik het lees heeft hij dus wel aansluiting bij kinderen van zijn eigen leeftijd. denk dat de leidsters gelijk hebben dat hij het gewoon minder goed kan vinden met kinderen in een andere leeftijd. heel normaal lijkt me ook. zowel baby's als echte grote kleuters spelen beide heel anders dan dreumes/ bijna peuters. hier speel ik veel buiten met sem, ze leert daar zowel kinderen van haar eigen leeftijd als van een andere (jonger en ouder) leeftijd kennen. ze speelt nu dus ook graag met alle kindjes. miss wel een idee om een speeltuintje in de buurt ofzo op te zoeken? maar volgens mij dus ook allemaal heel normaal hoor
De mijne had het ook. En vooral ook bij die leeftijd. Rond de 2 jaar op zijn ergst. Tegen de 3 jaar ging het rustigaan beter, was beter te betrekken bij spelletjes, zocht ook soms andere kinderen op, was enthousiaster bij kdv-brede activiteiten, etc. Nu is hij 5 en is nog steeds geen hoogvlieger op dat gebied. Maar hij heeft een paar goede vrienden op school, en met de rest kan hij prima overweg. Verteld zelf dingen in. Kring, en wordt nog steeds vrijer.. Ik zie het ook gebeuren bij een neefje van me, die is net 3 en dat gaat ook steeds beter. Op die leeftijd ontwikkelen ze hun sociale ding. En voor sommigen lijkt dat wat te heftig..
Mijn dochter is ook 22 maanden en is hetzelfde. Ze doet lekker haar eigen ding en heeft het prima naar haar zin bij het kdv. Ze vindt andere kinderen wel interessant, maar speelt niet echt met ze. Ik maak me er soms ook wel zorgen over hoor, vooral omdat ik vroeger zelf een enorm verlegen kind was.
Ik zou je op die leeftijd echt geen zorgen maken, dat is aardig normaal hoor. Mijn zoontje is drie en ook die heeft niet altijd zin om met andere kinderen te spelen op de psz, hij kan erg opgaan in zijn eigen spel. Niets mis mee.
Dames.... jullie reacties doen me goed!!! Thanx allemaal!! Misschien dat ik wat meer gefocust ben op zijn (sociale)ontwikkeling omdat hij extreem dysmatuur geboren is. Je hoopt dan toch dat alles goed in z'n bolleke is ondanks hij iets kleiner is als de rest van zijn leeftijd. Helaas is de speeltuin hier alleen in de zomertijd open. Er spelen hier wel veel kinderen op het veld hier vlakbij. Jammer dat de wintertijd eraan komt met meer regen... dan ben je wel meer huisgebonden. Een binnenspeeltuin is ook een optie misschien. Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer kindjes ik me herinner die inderdaad ook gewoon "alleen" spelen.
Mijn dochter van nu 5,5 was precies zo...speelde nooit met andere kindjes. Ik heb mij hier altijd onwijs zorgen over gemaakt. Ze begon pas echt met andere kinderen "samen" te spelen toen ze een aantal maanden in groep 1 zat Nu speelt ze met iedereen uit haar klas maar ze vind het ook helemaal niet erg om zelf bezig te zijn. Kan zichzelf echt dehele dag bezig houden met van alles...ben er nu juist weer trots op dat ze zichzelf zo goed kan vermaken Had ik toen maar van meer moeders gehoord dat hun kind ook zo was had mij een hoop gepieker bespaard
Haha.... en daarom dacht ik "laat ik het eens aan ervaringsdeskundigen" vragen Ik vind het ook fijn dat ons zoontje zich zelf goed kan vermaken. Het is écht geen kind die lang aan me vastgeplakt zit in andere omgevingen... als is dát soms ook wel lastig. Ik heb er vanmiddag iig héél erg van genoten om ons mupke zo te zien spelen. Want ik zie dat maar zelden op het kdv. Als ik hem (soms) ophaal is het 17 uur. Maar vandaag was het dus vanaf 15.30 open voor ouders.
Wat knap dat je zoontje in de chaos van het kdv zich zo goed kan concentreren! Het lijkt mij een heel goed teken voor zijn verdere schoolcarriere. Tegenwoordig lijken alle kinderen (en volwassen ook trouwens wel een concentratiespanne van 2 minuten te hebben. Ik zou er heel blij mee zijn als mijn dochter dat kon. Ik kan me niet voorstellen dat het voortekenen van asociaal gedrag zijn. Goed nieuws lijkt mij!!
Vind ik ook! En al zou je zoontje ook in de toekomst veel alleen willen spelen, dat betekent niet meteen dat hij iets mankeert of achter loopt! Hij kan zichzelf gewoon goed vermaken, knap inderdaad! Misschien vindt hij die groepsactiviteiten saai, dat keukentje is een grotere uitdaging dan. Ik vind het schattig..
Nou, het was gisteren dus echt een chaos in de klas haha! Allemaal ouders die afscheid kwamen nemen. Een boel "klevende" kinderen, kinderen rondom de juf en misschien maar 3 die zich er weinig van aan trokken waaronder die van ons. De meesten waren ook al wat ouder. Misschien om dat de juf het al een paar weken zegt dat ik me onnodig druk maak. Misschien heb ik het verkeerd opgevat en daarom dacht dat ze het als "minder sociaal" zag. En ik ken ons manneke eigenlijk ook alleen maar als een sociaal kind