Ik heb braaf gelezen en vooral geconstateerd dat 60% van het boek herhaling is. Verder nooit een sprongetje kunnen ontdekken bij zoon of dochter....
Ja, dat is ook gelijk het enige deel van het boek waarin geen eindeloze herhalingen staan.. Het boek lijkt wel RTL 4 in de zomervakantie.. de ene ellendige herhaling na de andere.
Mja, ik heb tot nu toe wel sprongen gemerkt, de ene met hangerigheid, de ander zonder. En ik gebruik dat boek echt niet als bijbel oid, gewoon keuk om af en toe open te slaan en te zien dat ze precies de periode waarin ze zo onrustig was staat beschreven in het boek.
poetsen is idd erg bekend hier.. als het beetje lukt dan maakt hij schoon met de luierdoekjes. en wat hij ook doet als hij onder de douche staat ,met een washandje over zijn armpjes of buikje gaan. ach het heeft wel wat.. hij is ook bezig met de stofzuiger...heeft inmiddels zijn eigen stofzuiger want zodra ik bezig ga...dan wil hij ook.. nu pakt hij zijn eigen...soms mag hij het kleine laatste stukje doen met die van ons en doe ik de stang op zijn lengte, kan helemaal in elkaar geschoven worden..
@Andrea.. dat is fijn! Het is is fijn om herkenning te vinden. Ik zou iedereen willen aanraden die Oei, ik groei overweegt.. leen het eens van iemand / bibiotheek dan kun je daarna een weloverwogen aankoop doen. Ik vind het jammer dat ik een kado heb gekregen waar ik niet met plezier op terugkijk (toch geboorte van eerste kind).. Als ik geweten had dat ik niets aan het boek heb gehad, behalve ergernis dan had ik iets anders verzonnen...
Mag niet Nou, hier spuit ze zelf al de WC-eend onder de rand, borstelt het uit en spoelt door... Zou het boekje idd niet al te serieus nemen, TS.
Zeker niet alles klopt uit het boek. Maar je weet wel ongeveer wanner ze een ontwikkeling doormaken en ik vond het wel fijn te weten dat als mn kind ineens huilerig was het gewoon een sprong kon zijn rond die tijd. Dan hoef ik niet te denken dat er iets met hem is.... Maar ben nog niet zo ver in het boek en dat van die wc is wel heel apart zeg mar.... Wzt wel irritant is is dat ze steeds terug komen op dat terug naar mamma. Ja dat komtiedere keerna iedere sprong terug, dat snap ik maar dan hoef je het niet iedre keer te beschrijven!!! En idd ze kunnen die dingenndan gaan kiezen te leren maar wil niet zeggen dat ze het ok doen. Geen enkel kindishetzelfde dus zou vreemd zijn als zo een boek zou bestaan wat voor iedreen precies klopt....
Ik heb het boek gekregen en nog voor mn zoon 12 weken was weer weggegeven Vond het boek ook een teleurstelling wat grotendeels uit herhaling bestaat. Ook kwamen de periodes ( sprongetjes) niet overeen met mn zoon, die leek chronisch in een sprongetje te zitten, haha. Toch- nu bij mn dochter- ontdek ik dat kinderen wel degelijk ontwikkelingssprongen maken die gepaard gaan met een wat korter lontje, eventueel gerommel met slaapjes... en net als je denkt dat je het niet meer leuk vind, dan kan ze weer wat meer. Wat dat betreft herken ik nu meer dan toen bij mn zoon en had ik het boek nog weleens als naslagwerk willen hebben. En by the way; dat van die wc moet je denk ik niet te serieus nemen. Mn dochter van 14 maanden heeft toevallig wel een enorme interesse in de wc, moet altijd mee en als ze de kans krijgt staat ze ook met de wc borstel in dr handen!! Dat klopt dus wel enigszins
Wist niet hoe snel ik het boek weer moest doorverkopen. Gebaseerd op heel weinig bronnen en slecht uitgevoerd onderzoek. Alles is compleet weerlegd.
De sprongentheorie geloof ik wel maar de tijdstippen in het boek tja daar klopte geen snars van hier. En wat ze "moeten" kunnen op bepaalde leeftijden tja dat is wel erg optimistisch in het boek..
Hoezo... doet die van jullie dat dan nog niet??? En dát is de rede dat ik het boek weer snel heb verkocht aan de eerste bieder Het zijn dan misschien wel voorbeelden maar hiermee slaan ze de plank echt mis in mijn ogen. En, ik als "nieuwe" mama, kon er soms ook wel onzeker van worden hoor. Heeft onze L de wc nu schoongemaakt? Of moet ik dat nog doen.... whahahhaa....
Oja, net wat Sandraske schrijft: de sprongen-tijdstippen leken hier wel te kloppen. Maar ipv wéken was het hier meestal de piek die we opmerkten. Maar dat zal per kind wel verschillen.
Het boek moet je goed lezen. Wat het zijn geen dingen die ze moeten kunnen dan maar dingen die ze vanaf die leeftijd kunnen gaan doen. Maar elk kind gaat zijn eigen weg. Hier haal ik toch wel wat herkenning uit het boek, tijdstippen kloppen hier ook goed. Haar gedrag is hoe het boek het beschrijft en er staan ook dingen bij de dingen die ze kan gaan doen, die ze dan echt doet. Maar het klopt dat sommige dingen wel erg ver gaan.
De eerste weken/maanden was het boek voor mij wel een houvast. De tijdstippen van de sprongetjes klopte wel, maar ik keek niet naar wat er in de "winkel" was, want ik denk dat dat je als moeder alleen maar onzeker maakt met de gedachte; nou, dat kan mijn kind nog helemaal niet.. Ik keek gewoon naar mijn dochter na zo'n sprong om te zien wat zij erbij had "geleerd". Heb het boek tot een maand of vier wel regelmatig ingekeken, maar nam ook zeker niet alles serieus!
Kinderen ontwikkelen zich toch meestal sowieso sprongsgewijs, ik merk vanzelf wel wanneer een sprongetje maken in hun ontwikkeling, boeit me niet zo of andere kinderen dat rond die leeftijd ook wel of niet hebben en hoelang het duurt.
Ik doe lekker allebei, als mijn dochter slaapt pak ik er boeken bij En niet alleen Oei ik groei, gelukkig bestaan er ook betere boeken (Want ondanks dat ik zaken zeker herken, vind ik het ook een zeer suf boek met alle herhalingen ).
Mijn idee Bovendien is mijn zoon ook wel eens uit zijn humeur als er een tand doorkomt, of als hij alweer een snotneus heeft.. is toch jammer dat het schema zegt dat hij het zonnetje in huis is op dat moment