Ik denk dat veel ouders juist het boek met een verkeerde intentie lezen. Het is geen handleiding van een kind, en ook geen regelgeving wanneer kinderen iets moeten gaan doen of zo. Als je het boek leest om kennis te vergaren over de ontwikkeling van hersenen in de eerste 2 jaren, is het een heel nuttig naslagwerk. Alle babys ontwikkelen zich namelijk in sprongen, zo werkt de ontwikkeling van de hersennen. Alleen hebben niet alle babys hier last van. Daarnaast wordt in het boek per fase heel goed beschreven wat er gebeurt in de hoofdjes van de babys en hoe ze hun wereld beleven. Wat je van ze kunt verwachten en wat niet. Ik lees juist vaak dat ouders van een baby van 4,5,6 maanden roepen dat het kind bewust huilt en een loopje neemt met mama omdat het gaat lachen als mama binnenkomt. In het boek Oei ik groei wordt bijv. goed beschreven dat een baby van deze leeftijd zo nog helemaal niet kan denken, en vanaf ongeveer welke leeftijd het kind zo wel zou kunnen handelen. Het kan zeker helpen om te je eigen baby beter te begrijpen en er op in te kunnen spelen.
hmm, had je dat niet wat eerder kunnen zeggen Lady, heb hem net als kraamcadeautje gevraagd Ach ja, misschien staat hij binnenkort weer op marktplaats.
Alleen al van de titel krijg ik jeuk. Ik ben vrij snel gestopt met het lezen van boeken over de ontwikkeling van mijn baby. Het enige wat die boeken deden is mij een rotgevoel geven over dat mijn dochter iets nog niet kon. Gooi die boeken de deur uit en kijk naar je kind. Dat ontwikkelt zich op zijn eigen tempo... of je dat nou leuk vindt of niet
Ik heb hem voor 25 ct bij de kringloop gekocht Maar ik lees er eigenlijk ook niet in. Al heb ik in de eerste weken wel wat aan het boek gehad, maar dat kwam meer omdat ik vreselijk onzeker was over hoe ik om ging met de huilbuien (ik huilde mee haha) en in dat boek las ik dat die eerste weken zeker niet altijd 24/7 een roze wolk is voor een hele boel moeders. Ik dacht dat ik een vreselijke moeder was die het begin soms best pittig vond door een ontroostbaar kindje (krampjes), reflux en het wennen aan de situatie en elkaar. Nou kreeg ik door dat boek juist het gevoel dat dat toch echt niet zo abnormaal was als ik dacht. En dat ik soms ook wel even mocht meehuilen als ze al 3 uur aan het schreeuwen en brullen was. Maar verder.. de sprongen kloppen hier zowel qua moment als qua ontwikkeling niet. En ik vind het inderdaad heul veul herhaling. Bij elke sprong heb je eerst 10 bladzijden hetzelfde als bij de vorige sprong. Niet echt interessant dus.