Hypotheek, ORT werkgeversverklaring?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentes, 30 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

Wat staat er qua ORT in een werkgeversverklaring?

Gemiddelde van een aantal maanden? Of van je laatste salaris? Als dat laatste zo is dan moet ik namelijk geen werkgeversverklaring hebben van de maand waarin ik vakantie heb..

En is een werkgeversverklaring nodig? De hypotheekadviseur wil de laatste loonstrook voor de berekening maar de ORT is helaas niet altijd t zelfde.

2. pinkpanter

pinkpanter Actief lid

14 feb 2014
    215
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij mij stond volgens mij gewoon mn bruto inkomen zonder onregelmatigheidstoeslag. Dus wat ik bruto per maan (kaal) verdien op basis van mn contracturen. Ik had de werkgeversverklaring nodig om daadwerkelijk een hypotheek te krijgen aangezien ik toen nog jaarcontracten had.
    ook laatste llonstrook moest ik inleveren. Bij ons hadden ze dus best veel gegevens nodig.

3. koala28

koala28 Niet meer actief

Een werkgeversverklaring is een vereist document bij een hypotheekaanvraag (als je in loondienst bent).

De werkgever vult meestal de ORT in van het afgelopen jaar.

Je loonstrook hebben ze nodig om te bekijken of je basissalaris klopt, of je in dienst datum klopt, je werkgever en of je premies betaald voor pensioen, WGA of WIA.

4. Lentes

Lentes Niet meer actief

En wat als je ziek was? Kreeg een 6 maanden heel weinig ORT ivm ziekte, maar ben volledig beter nu.. zou balen zijn..

5. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Dit was bij ons ook zo!

6. Lentes

Lentes Niet meer actief

Werd de ORT dan wel meegenomen in de berekening?
    En dan over bijv de laatste maand? half jaar? jaar?

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik denk dat het zelfs nog per hypotheekverstrekker verschild. Ik heb in het verleden er wel eens eentje moeten overleggen. Daar namen ze het gemiddelde van de laatste 5 jaar. Anders wilden ze het niet eens meenemen in de berekening.

8. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Vind je het handig dan om je ort mee te rekenen voor je hypotheek? Ik zou gewoon van je basissalaris uit gaan. Je weet nooit wat de toekomst je brengt.

9. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    bij mij werd de ort wel op werkgeversverklaring gezet, als extra.
    Ik zou alleen de ort niet meenemen in de hypotheek want ort is extra valt het weg o.i.d. heb je een probleem.

10. koala28

koala28 Niet meer actief

Het wordt meegenomen over het afgelopen jaar. Wat je werkgever dus op de werkgeversverklaring zet. Dit mag meegenomen worden in de hypotheekberekening.

Bijv. bij de voorwaarden van een NHG financiering staat:
    Het toetsinkomen is de som van:
    e. onregelmatigheidstoeslag, mits structureel: het bedrag over de laatste 12 maanden;

11. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Ik zou je ort niet meenemen, dan heb je deze centjes als extra

12. Annemoon

Annemoon Bekend lid

4 apr 2013
    816
    0
    0
    Vooral heel druk met werk, mijn glaskunst, de neef
    Oost NL
    Ik zou de ort ook als extra zien.
    Behalve als je zeker weet dat je salaris de komende jaren flink zal groeien, bijv bij functieverandering of meer vaste uren.

Als je de ort meeneemt en je salaris groeit bijna niet, dan hou je weinig ruimte om leuk te leven, extraatjes te kunnen doen.

13. Lentes

Lentes Niet meer actief

Ok, dankjullie voor de antwoorden.
    Ik denk dat uitgaan van het laatste jaar realistisch is, zal eens gaan tellen!

Deel Deze Pagina