Even kort mijn verhaaltje doen om te kijken of er mensen zijn die hetzelfde zijn tegengekomen in de zwangerschap. Bij de 20 weken echo kregen we te horen dat met onze baby alles goed was, maar dat zijn buikje en hoofdje in vergelijking met de rest van zijn lijfje iets aan de ruime kant waren. Bovendien had hij relatief korte beentjes (ik ben zelf 1.59m dus daar keek ook eigenlijk niemand echt van op) Compleet geen reden voor zorgen dus, maar met 30 wk zou ik dan weer een echo krijgen om even te kijken hoe dit zich verder ontwikkelde. Nu zijn we afgelopen dinsdag voor deze echo geweest en daar werd duidelijk dat het hoofdje en buikje mooi op grootte waren en niet meer relatief ruim, maar de beentjes zijn nog steeds erg kort. Over twee weken krijg ik weer een echo en gaan ze nog een keertje meten, en mocht de groei dan nog steeds wat onder het gemiddelde vallen dan ga ik door naar de gyn zodat díe er naar kan kijken. Kortom, er wordt een hoop gekeken. Ik heb totaal geen zin om het nu voor mijzelf en mijn kindje te verpesten door gigantisch te gaan stressen, maar wil toch weten of ik niet de enige ben bij wie er een lichaamsdeeltje (of meerdere) voor of achter lijken te lopen op het gemiddelde. De vk geeft in ieder geval aan dat ze zich geen zorgen maakt en dat ik dat ook niet moet doen, vooral omdat ik zelf ook niet bepaald twee meter lang ben. Ik doe mijn best Wie herkent zich enigszins in dit verhaal?
Ja ik! Toevallig bij onderzoeken&echo's vorige week nog een topic geopend Met de 20 weken echo liep alles nog precies op schema. In week 27 kreeg ik een pretecho en liepen hoofdje & buikje op schema en beentjes twee weken achter. De verloskundige heeft toen een extra groeiecho gemaakt en kwam ook uit op iets kortere benen en wilde dit verder laten onderzoeken. Dus naar de gyn geweest en die heeft een uitgebreide echo gedaan. Bij hem was het alweer een beetje bijgetrokken (hij gaf ook aan een meting is echt milimeter werk dus heel precies van je het nooit want kindjes groeien nou eenmaal anders) Hij heeft toen armen en benen gemeten en die liepen allemaal een weekje en wat dagen achter op groei (buik en hoofd nog steeds op schema) omdat alles symmetrisch zo loopt vond hij het niet verontrustend. Daarnaast heeft hij ook alles nogmaal bekeken (botstructuur, organen, handjes, voetjes, ledematen, stand van handjes & voetjes, hersenen, hartje , vruchtwater) en dit ziet er gewoon allemaal goed uit. De ledematen zijn dus waarschijnlijk gewoon wat kleiner maar groeien nog wel binnen de curve alleen tegen de onderkant aan. De gyn acht de kans op afwijkingen erg klein (zekerheid geven ze nooit) maar denk dat het gewoon een ventje is met wat kortere armpjes en beentjes. Overigens schijnt dit ook vaak later nog bij te trekken of bij de geboorte niet meer zichtbaar te zijn. Over 3 weken wel nog even een extra groei echo of hij ook binnen zijn eigen curve blijft groeien. Ik denk dat hij gewoon op zijn papa lijkt die vroeger ook altijd zijn broeken moest laten inkorten. Ook in mijn familie komen korte beentjes (in verhouding dan voor. Alleen omdat ik zelf erg lange benen heb was er toch wat twijfel. Ik heb er hier veel over gelezen en de meeste gevallen is het gelukkig niets maar wat is het toch weer vervelend om in een soort van onzekerheid te zitten. Maar er is mij verteld dat het dus niet zoveel hoeft te zeggen dus daar ga ik dus nu ook maar van uit. (maar het blijft je kindje he dus druk maak je je toch wel
Hebben we nóg meer gemeen dan het feit dat we maar 1 dag schelen en allebei een jongetje krijgen De vk heeft de armpjes deze week niet gemeten, daar is ze niet eens over begonnen maar de beentjes lagen wel echt iets onder de curve. Kan inderdaad gewoon zijn dat zijn ledemaatjes iets korter zijn, bij mij zei ze idd ook dat het millimeterwerk is dus dat het niet per se iets hoeft te zeggen. Maar toch, als je Googlet op iets als echo korte beentjes en de eerste resultaten die je krijgt allemaal websites over Down syndroom zijn dan weet je gelijk dat je het internet beter maar niet meer op kunt Ik zal de VK vragen of ze nog andere dingen heeft gezien (botstructuur, hoeveelheid vruchtwater dat soort dingen) maar ik mag toch aannemen dat ze iets gezegd had als er nog iets opvallends was geweest. Bedankt voor je reactie, dit soort verhalen zijn véél nuttiger dan random op Google gaan zoeken. Ik ga er ook gewoon vanuit dat er niks aan de hand is, stress maakt de boel alleen maar erger. (ik had trouwens nog niet gekeken bij 'onderzoeken en echo's, had ik misschien eerst even moeten kijken)
Onze kleine heeft juist hele lange benen vanaf begin af aan. Hoofd en romp zitten net iets boven gemiddelde, maar de lengte van de benen lopen bij de laatste groeiecho (30 weken) z'n 2-3 weken voor. Elke keer als we echo krijgen dan geven ze weer aan "ze heeft wel hele lange benen", maar er is nooit een reden geweest om ons zorgen te maken. (Ikzelf en mijn man hebben zelf ook lange benen dus zal daar wel aan liggen)
Hier was met de 20 weken bekend dat ons ukkie in verhouding een iets groter hoofd had, maar dat schijnt bij jongetjes vaker voor te komen. Bij de pretecho hoorden we dat de beentjes 1 week achter liepen op de rest van het lijfje. Zowel ml als ik hebben korte beentjes dus dat zou heel veel verklaren. Het kan ook nog bijtrekken..maar volgens mij geen reden tot zorgen.
Nou weet je wat het is? In week 28 had ik de pretecho en waren de beentjes 26+4 (dus op / onder rand curve) toen in week 29 groei echo vk en die ging niet meten in weken maar op de P en toen zat het buikje op P55, hoofdje op P70 en beentjes op P9 (en alles tussen P5-P90 is in principe niet verontrustend volgens haar) Twee dagen later naar het ziekenhuis en eerst doet de echoscopist een meting: (week 29) en geeft aan dat de beentjes op 27+1 zitten en knalt hem zo ineens naar de P3!! Dus de moed zonk ons in de schoenen. 20 minuten later de gyn en die gaat alles weer meten en kwam met beide onderbeentjes, bovenbeentjes, onderarmpjes en bovenarmpjes steeds rond de 28 weken uit (dus liep ik ineens nog maar 1,5 week ''achter'') en gewoon binnen de curve (wel tegen rand aan) Dus in 20 minuten tijd zat er al een mega verschil in. Wij vroegen hoe dat kon. Hij gaf aan dat het echt milimeter werk is en dat iedereen wel een afwijking maakt in het meten. Omdat hij nu uitgebreide echo deed en ALLES meette was het al nauwkeuriger en kon hij zien dat het symmetrisch groeide en allemaal rond dezelfde termijn zat. Maar ook hij zal weer een meetfoutje maken. Het laat maar zien dat het echt milimeter werk is. Ik moet wel zeggen dat mijn VK ons ook redelijk snel door stuurt naar ziekenhuis hoor. Bij de 20 weken had ze ook een twijfel over het hartje (kon het niet goed zien) en dat bleek bij de gyn gelukkig ook helemaal niets te zijn. Enerzijds prettig anderzijds wel extra stress. Ik las hier verhalen van dames waar de beentjes van kids wel 5 weken achterliepen op groei en niet werden doorverwezen (en bleek niets te zijn) als de VK (en in mijn geval nu ook de gyn) zich niet echt zorgen maakt probeer ik dat zelf ook niet te doen. Al is de volgende groei echo wel weer spannend. Ik reken maar gewoon op een mannetje met wat kleinere armpjes en beentjes. Past ie misschien gewoon wat langer in maat 50 Leuk dat jullie ook een jongen verwachten! En veel succes. Laat je de voortgang weten?
bij mijn tweede werd er gezegd dat ze korte beentjes had en grote voeten. Extra naar de handjes gekeken, maar die waren normaal. Korte beentjes nog eens opgemeten maar ook hier werd gezegd, zal wel kindje met kortere beentjes worden. Dame is nu 3 en heel lange smalle benen, groeit als kool. Voeten hadden ze overigens goed gezien, mevr leeft op grote voet
Hier ook een kindje die een relatief groot buikje heeft. De rest viel keurig binnen de gemiddelden. Buikje was wel wat groter maar viel nog niet buiten de norm dus maak me er ook echt geen zorgen over. Als je vk zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken zou ik het ook echt proberen niet te doen. Zeker niet omdat je aangeeft zelf ook niet groot te zijn.. En dat ze je doorsturen naar de gyn is gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Probeer te genieten meid.
Jemig wat een verschil inderdaad tussen die metingen! En als zwangere die nergens verstand van heeft hou je steeds je hart vast... Ik zal idd laten weten hoe de volgende meting uitpakt, ben ook benieuwd of ze het bij jou nu met rust laten verder. Hopelijk wel, nog meer van dit soort schrikmomenten hebben we niet meer nodig in die laatste 10(? ) weken
Hier ook! Gisteren 20 weken echo gehad. Alles was in principe prima, maar de beentjes waren in vergelijking met de rest van zijn lichaam uit proportie (te klein), maar in het ziekenhuis gaven ze aan dat hij later nog een groeispurt kan krijgen en dat we ons niet ongerust hoeven te maken... Dus dat probeer ik dan ook maar niet te doen
Hier zijn de benen bij alle kindjes (dus ook neefjes en nichtjes) juist altijd erg lang en de hoofdjes klein. Dit hebben wij ook allemaal, dus het klopt wel. Maar er wordt altijd een opmerking overgemaakt door gyn en echoscopist
bij onze eerste kregen wij met 20 weken te horen dat onze baby lange benen had... ik had al nachtmerries over een kleine baby met reuzebenen!! maar het gaat over milimeterwerk... dus het niet zo dat je baby uit verhouding is ofzo hihi, maar ik vond het inderdaad ook niet leuk om te horen toen, je gaat er toch over nadenken!!
Ik doe helemaal met je mee qua proberen! We moeten ook niet gelijk het ergste denken, hebben we uiteindelijk alleen onszelf en onze baby's mee!
Hahaha zo herkenbaar, bij ons liep het buikje iets voor op groei 1/4 week maar we moesten ons eigen geen zorgen make want het viel binnen de lijnen. maar heb me eigen die dag toch nog druk gemaakt en vraag vandaag ook nog even aan de gyneacoloog wat het grote buikje betekent, heb geen formulier ofzo mee gekregen maar het eerste was 19.4 dagen het hoofdje werd niks over gezecht want was precies 20 weken zwanger, beentjes en de rest was 20.1d en het buikje 21.4d
Wij kregen met de eerste steeds te horen dat hij een groot hoofd had. Héééél fijn vooruitzicht voor je eerste bevalling Maar daar bleek niets van waar!
Hier had onze dame ook in verhouding korte beentjes ( ben ook klein met kleine beentjes) maar na de geboorte viel het ontzettend mee en zelfs nu vind iedereen die haar zietnzelfs dat ze lange benen heeft hahah
Hier was met 20 weken het hoofd ook behoorlijk groot, de stip lag buiten het lijntje in het echoverslag... Daarbij ook wat korte beentjes. Niet extreem, maar verder was alles boven het gemiddelde en de bovenbenen een stuk er onder. In de loop van de zwangerschap is het allemaal wat bijgetrokken. Het hoofdje bleef wel iets groter, maar binnen de norm. De benen juist lang geworden. Twee maanden geleden bevallen van een kerngezonde zoon!
Onze kleine meid is net iets boven gemiddeld. Haar beentjes liggen 3,5 week voor op groei. Geen zorg zei de gyn. papa heeft ook in verhouding lange benen... ik juist niet. Dus ze gaat wrsch op haar papa lijken en trots dat ie is hihi
Awh lief, hihi! Fijn om te lezen dat 'afwijkingen' in de groeicurve bij jullie ook niet per se betekenen dat er allerlei dingen mis zijn. Stelt me toch gerust.