Ik moet het toch maar even kwijt, in de hoop op natuurlijk herkenning en tips. Ons meisje is twee geworden in juli en is een lief, schattig grietje die ook duidelijk aan het puberen is geslagen. Dat is soms erg heftig en confronterend. Maar dat is te overzien tot nu toe. Het levert wel strijd op, maar wat zwaarder weegt is haar mate van activiteit. Om het zo maar te noemen. Kort vertaald; ze is erg druk. Zodra ze wakker is, kan ze geen tel meer stil zitten. Ik ben op dit moment een thuisblijf moeder en dus altijd in haar aanwezigheid. Binnenkort ga ik twee dagen werken en daar ben ik in elk geval blij mee. Het hele dagen thuis zitten heb ik gezien en ik verveel me inmiddels. Ik rijg de dagen aan elkaar zeg maar en ben soms bij het opstaan al een soort van gedeprimeerd, omdat ik niet meer weet wat te doen. Komt ook omdat mijn sociale contacten hier minimaal zijn. dit is meer wat achtergrond informatie, omdat ik me realiseer dat een deel van het gedrag van Esmae zeker met mij te maken heeft. We zitten elkaar behoorlijk op de lip zeg maar. Maar goed, tot die tijd is de situatie dus zo dat haar niet stil kunnen zitten, mij behoorlijk kan irriteren. We hebben zowieso veel regelmaat hier. Dus elke ochtend staan we hetzelfde op en daar begin het al. Ik haal haar uit bed en we worden samen nog even wakker in het grote bed. En dan begint ze al met in me te porren. Zo noem ik het. Ze is dan zo bewegelijk dat ze van gekkigheid niet meer weet hoe te zitten en dus resultaat; continu elleboogjes, vingertjes, handjes, voetjes en wat dan ook in mijn lijf. Vermoeiend, vooral 's morgens. Dit gaat de hele dag wel door. Zodra ze in mijn buurt is, is dat gepor ook aanwezig. Niet als ik de afwas doe, maar wel als we op de bank willen lezen of tv willen kijken. Eten doet ze ook in honderd stappen wat dat betreft. Ze onderneemt, rent en vliegt maar door. Speelgoed, drinkbeker, knuffels en zelfs eten laat ze gewoon vallen voor wat anders. En wie mag het opruimen? Ik. Dat geeft natuurlijk niet. Ik weet ook dat haar leeftijd nog niet echt bedoeld is om structureel netjes op te ruimen. Maar soms ben ik het zat. Ik pak wat op, draai me om en hupakee, daar ligt weer brood, koek, drinken of wat dan ook. Heel irritant kan ik dat vinden. Verschonen net zo'n ramp op moment. Ik heb al luierbroekjes gekocht, zodat het staand ook wat handiger gaat, maar dan nog; ze flippert overal naartoe. Wat ik me eigenlijk afvraag; is dit normaal gedrag voor een 2-jarige? Of is dit overmatig druk? Ik vind het het dus wel erg druk, maar dat komt ook omdat ik zelf rustig ben. Die rust ook nodig heb; zij gaat zo snel, dat ik dat soms amper kan verwerken zeg maar. dat vind ik moeilijk. Voorheen nam ik mijn rust en "her-focus moment" als ze 's middags sliep, maar ook slapen is zo goed als verleden tijd. Ze is snel in heel veel dingen, een pientere dame en soms vraag ik me af; zou ze uitdaging missen? Ik zou graag jullie ervaringen en tips willen horen.
Hier ook maar liefst 2 van zulke drukke kinderen. Alles wat je schrijft is erg herkenbaar. Fijn dat je binnenkort weer kunt gaan werken, dat zal al een hoop schelen is mijn ervaring. Mijn werkdagen zijn veel relaxter dan m'n thuisdagen in elk geval. Maar het leuke is dat ik door de werkdagen de thuisdagen meer waardeer en meer energie kan opbrengen om leuk te zijn met de kinderen. Ik weet niet of het normaal is, ik vind mijn kinderen erg druk in vergelijking met de kinderen om me heen. Het dochtertje van mijn zusje kan urenlang heerlijk in een hoekje zitten te spelen, de kinderen van mijn vriendin maken met z'n drieën nog niet zo'n zooi als die van mij in hun eentje. Als ze 's ochtends uit bed komen, is het voor het ontbijt al een chaos in huis. Ze trekken alles uit de kast, spelen er soms nauwelijks mee en pakken dan alweer iets anders. Ik heb al van alles geprobeerd, boos worden, opruimliedjes, de hoeveelheid speelgoed in huis halveren, maar het helpt niets. En ze maken ook zo'n kabaal, ongelofelijk vind ik het soms. Ze praten hard, gillen vaak, hebben allebei van die hoge schelle stemmetjes. Kan erg irritant zijn. Ik heb me er wel een beetje bij neergelegd dat ze gewoon zo zijn. Mijn man en ik gunnen elkaar af en toe even een paar momenten rust, als een van ons de drukte niet meer trekt. We zijn zelf allebei erg rustig en vooral ik kan slecht tegen drukte en lawaai om me heen. We hebben al geprobeerd om ze bijv. minder suiker te laten eten om te kijken of dat hielp, maar dat scheelde niets. We houden er ook een vrij strikte en rechtlijnige dagstructuur op na, helpt ook niks. Mijn oudste is trouwens naar de peuterspeelzaal geweest vanaf 2,5 jaar. Dat hielp destijds bij hem wel iets. Hij kon daar een beetje zijn energie kwijt, leerde er nieuwe dingen en ook niet onbelangrijk: ik had ineens 2x per week een paar uurtjes rust van hem. Misschien ook iets voor jou? Verder weinig tips, maar ik wens je wel sterkte. Als ze straks naar school gaat wordt het vast beter.
Hoi, Mijn dochter is nog wat jonger is bijna 14 maanden. Maar nu ook al erg druk en kan echt niet stil zitten. Maar probeer haar energie soms kwijt te laten door even te zwemmen, even lekker te schommelen of in zandbak te laten spelen of lekker even actief andere dingen te ondernemen met haar. Jullie kinderen kunnen al lekker onder begeleiding lekker buiten spelen in een speeltuintje of lekker even te ballen of andere activiteiten waar ze hun energie kwijt kunnen.
Poeh, nee ik geloof niet dat ik dat herken. Ik wordt al moe als ik het zo lees, geloof ik Terwijl mijn dochter ook wel (heel snel) een enorme zooi kan maken hoor. Ze kan zich niet zo heel goed zelf vermaken en vraagt veel aandacht. Ik moet haar echt vaak stimuleren om zelf wat te gaan doen en niet constant mij 'lastig te vallen'. Verder stimuleer ik haar ook om mij mee te helpen met opruimen. Ik weet niet meer precies wanneer ik hiermee begonnen ben en meestal ruim ik ook nog het meeste op hoor. Ze kan wel heel erg druk zijn met praten. Zodra ze haar ogen open doet, begint het al. Bladiebladiebla, honderd keer herhalen, alles beschrijven wat ze ziet, doet en wil (of niet wil). Dus enerzijds horen sommige dingen die je beschrijft er denk ik wel een beetje bij, anderzijds kan ik niet zeggen dat ik mijn dochter druk vind (in gedrag)..
Dat porren in bed vind ik niet meer dan normaal. Misschien dat jij nog niet uitgeslapen bent of nog even rustig wil opstarten, maar kinderen worden wakker en zijn ready to go . Ik zou proberen om iedere dag minstens 1x iets actiefs met je dochter te doen: buiten fietsen, plassen stampen, kinderboerderij, (indoor) speeltuin, eikeltjes/blaadjes/mos/takjes verzamelen in het bos of park, schelpen zoeken op het strand, schaapjes tellen in de wei, etc. En verder is een peuterspeelzaal inderdaad een goed idee (voor allebei) Daarnaast hoort dit ook gewoon bij kinderen. En inderdaad sommige kinderen hebben wat meer temperament en wat minder concentratie. Juist met dat soort kinderen moet je veel doedingen doen: lekker rennen in het bos enzo.
Oh heeeel erg herkenbaar. Onze dochter zit ook niet stil vanaf het moment dat ze wakker is. (dat was overigens erger dan het nu is) Het is de hele dag een beetje zoals jij dat ook beschrijft. Heel vermoeiend en soms weet je inderdaad niet hoe je de dag door moet komen. (en die van ons gaat dan nog 1 dag in de week naar de PSZ) Wat hier helpt is er regelmatig even uit gaan met z'n tweeën. Ik doe de boodschappen niet 1 keer per week, maar in 5x. We zijn er per keer toch al gauw een uurtje uit en dan kan ze even wat anders doen dan thuis zitten. Ook gaan we vaak even naar buiten (als het droog is) of naar de diertjes. Cakejes bakken, verven of kleien (ook al duurt dat maar 5 min). De rotzooi neem ik dan maar voor lief. We stofzuigen tegenwoordig ook pas als ze 's avonds op bed ligt, dus het is soms een aardige bende binnen.
onze tweede is ontzettend druk en ondewrnemend, hij kan gelukkig heel goed alleen spelen!!!!! hij speelt vooal veel buiten maar hij is een grote klim/klauter kont dus oppassen