Aansluiting peuterspeelzaal en school

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door bolkje, 20 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Aansluiting peuterspeelzaal en school?

1. Mijn kindje ging naar de school die bij de PSZ hoorde

2. Mijn kindje ging naar een school die bij een andere PSZ hoorde

3. Mijn kindje ging helemaal niet naar de PSZ

4. Ander antwoord

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Ik ben even benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan:

Bij ons is het zo dat elke peuterspeelzaal ook bij een school "hoort". Op de site gaan ze er eigenlijk al vanuit dat je kindje van de peuterspeelzaal ook naar die school doorstroomt.

Nu heb ik voor een peuterspeelzaal gekozen, maar ik weet nog niet of ik die school ook zo leuk vind of toch een andere school zal kiezen uiteindelijk.

Ho was dat bij jullie?

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #2 amdaa, 20 jul 2015
    Laatst bewerkt: 20 jul 2015
    Ik denk dat het uiteindelijk niks uitmaakt.

Hier in de klas hebben 60% van de kinderen helemaal niet op een psz gezeten maar op kdv (en dan ook verschillende). De andere kinderen kwamen van 3 verschillende psz-en rondom de wijk. Het maakte per slot niks uit, als het kind maar een voorschoolse voorbereiding heeft gehad.

3. Ja, daar heb je ook een goed punt mee :)

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier de oudste op een psz die niet aangesloten was bij een school, middelste bij dezelfde organisatie op een andere locatie die wel bij haar huidige school in het gebouw zit (en ook meespeelochtenden bij groep 1 zo combineert) en de jongste gaat nu naar het kdv en gaat de meespeelochtenden gewoon los erbij pakken.

Voor onze middelste was het wel heel fijn al goed bekend te zijn met de school, gangen, het schoolplein, kindjes van de psz die nu ook bij haar in de klas zitten etc.: zij heeft vrij veel tijd nodig om te wennen en nu was het zo gepiept. De jongste gaat nu vrijwel altijd mee met de middelste wegbrengen en is al helemaal thuis in die klas dus verwacht dat het niet zo'n verschil gaat maken. De oudste was ook erg makkelijk in zich aanpassen dus was geen probleem. Wel vond ze het jammer dat de kindjes die bij haar op de psz zaten allemaal naar een andere school gingen (daar in de buurt) en zij niet, maar dat was ze ook weer zo vergeten.

5. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik heb even anders gestemd, mijn dochter is nog een peuter. Maar ze staat al wel ingeschreven op de basisschool die bij de psz hoort.

Mijn redenen:

- ze leert alvast wat kindjes kennen
    - de psz werkt op dezelfde manier als de basisschool (vrije school)
    - als de tweede straks ook naar de psz gaat en de oudste naar de kleuterschool is dat makkelijk met wegbrengen

6. Wij hebben Tobias nu ingeschreven op een Montesorri peuterspeelzaal. Het is ook zeker de bedoeling dat hij daarna verdergaat op het Montesorri onderwijs, maar we hebben 3 scholen hier in de buurt die Montesorri zijn, dus ik wil wel graag bij alledrie gaan kijken :)

De PSZ die bij de vrije school hier in de buurt hoort zag er trouwens ook echt geweldig uit :D

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Bij ons in de buurt zijn een aantal hele populaire basischolen, waarvoor lotingen zijn. Ik heb rondgebeld, en DL maakt alleen kans op inschrijving als ze eerst een paar jaar de bijbehorende psz bezoekt. Dus dat wordt noodgedwongen een combi.

8. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Julia is niet naar de psz geweest omdat ze toen net bezig waren hier met overgaan psz en kdv. Heel gezeur geweest.
    Emma is naar de psz geweest die bij de school 'hoort' waar ze nu op zit.
    Ten eerste omdat hij in de buurt zat. Er waren er meer in de buurt maar deze is het geworden omdat de leidster die er toen zat geweldig is. Mijn man heeft nog bij haar hezeten, ik heb stage gelopen bij haar. Voor ons dus bekend terein. En ze was een fantastische leidster. (Helaas moest ze er mee stoppen, gelukkig nadat Emma naar de basisschool ging)
    Maar zo hebben we de school ook beter leren kennen en die vinden we ook erg fijn.

Maar het hoeft natuurlijk niet. Ik zou altijd gaan voor de psz die het beste bij jullie en jullie kind past, dat is het allerbelangrijkste.

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Onze oudste heeft op het kdv gezeten. Toen we naar scholen keken hebben we redelijk in de buurt rondgekeken. Uiteindelijk gekozen voor de dichstbijzijnde school. Dat veel bekenden daar heen gingen heeft meegespeeld in de keuze, maar was niet allesbepalend.
    Maar daardoor hebben we nu wel de keuze gemaakt dat de jongste naar de psz naast de school gaat. Dat zorgt er ook gewoon voor dat het wat makkelijker te brengen en halen is. Daarnaast hebben we een prettig gevoel bij de psz. Dat is wel een vereiste natuurlijk.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat het niks uitmaakt en heel erg aan je kind ligt.
    Mijn oudste heeft tot haar derde op het kdv gezeten waar ik werkte (in een andere stad) en het laatste jaar is ze thuis bij mij geweest (toen ik gestopt ben met werken). Ze is toen naar de basisschool gegaan waar ze dus niemand kende...was geen enkel probleem. Onze jongste gaat toevallig wel naar de psz die bij de basisschool "hoort". Maar dat komt omdat ik hem op dezelfde school als de oudste wil en praktisch gezien is het niet haalbaar om voor een andere psz te kiezen. Dat zou ik ook niet willen hoor, ben prima tevreden.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.870
    113
    Hier zijn ze allebei niet naar de psz gegaan. Ze gingen/gaan twee dagen in de week naar het kdv en dat vond en vind ik voldoende. Er zijn hier in de wijk vier kdv's en drie basisscholen, verschilt dus heel erg hoe het verloop is. Wel is er één school het grootst en daar gaan ook de meeste kinderen naar toe (anders was ie ook snel kleiner ;)), dat merk ik ook echt op het kdv, bijna alle kinderen gaan naar die school. Onze kinderen gaan naar een andere school, dus wat betreft contacten met andere kinderen moeten ze dan weer opnieuw beginnen, dat vind ik wel jammer (vooral voor de jongste).

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Onze peuterspeelzaal zit ook in een basisschool, maar hebben besloten om onze zoon naar een andere, betere aangeschreven school te doen. Kennismaking hebben we al gehad en voelt beter dat de basisschool waar de psz nu gevestigd is.

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik denk dat je kindje er wel wat voordelen bij zal hebben, maar ik zou dat niet heel zwaar laten meewegen. Onze oudste is altijd naar een ander kdv geweest dan die bij school. Ze heeft het er prima naar haar zin. Alleen aan de bso kan ze maar niet wennen.

14. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier hoort de peuterspeelzaal niet bij een bepaalde school.

15. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Mijn oudste heeft wel op de PSZ gezeten die aansloot op haar school, mijn jongste niet, die gaat naar een andere helaas, er zitten nu voor 90% VVE kinderen op, het loopt echt de spuigaten uit, de normale kinderen zijn hier de dupe van.
    Mocht dit niet het geval zijn dan was ze gewoon naar de zelfde PSZ gegaan als haar zus.

16. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Het maakt niet zoveel uit denk ik. Voor mijn kinderen met een diagnose was het fijn dat de school al bekend terrein was omdat de psz in hetzelfde gebouw zit. Ze kenden hun nieuwe juf al en de school kenden hen met alle beperkingen al. Mijn jongste gaat na de zomer naar school en vanwege zijn vermoedelijke ADHD en hoge intelligentie zijn er al voorbereidingen getroffen zodat hij in groep 1 goed mee kan draaien straks. Zijn oude leidster en nieuwe juf hebben al een paar keer samen overlegd. Dat is dan wel weer een voordeel als je kiest voor bijbehorende school.

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Anders.

Aiden zat op een Peuterspeelzaal welke niet bij een school was aangesloten.

Echter, na deze zomervakantie bestaat deze peuterspeelzaal niet meer. De peuterspeelzaal is nu opgegaan in diverse basisscholen.

Finley gaat per oktober naar de peuterspeelzaal welke in de basisschool van Aiden zit. Hij zal op den duur ook naar deze basisschool gaan.

Het zoontje van mijn zusje zit op een Peuterspeelzaal welke bij een basisschool hoort waar hij straks niet heen zal gaan. Het was namelijk de enige peuterspeelzaal waar mijn zusje 1 dagdeel kon afnemen.

18. Tannie

Tannie Bekend lid

16 nov 2011
    552
    60
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje zit op de psz die "hoort" bij de school waar zijn zus destijds op zat, maar zij is inmiddels van school veranderd(hij is op deze psz gebleven omdat ik het jammer vond om hem daar weg te halen ). Mijn zoontje gaat straks naar de zelfde school als zijn zus (Vrije School) en dus niet naar de school die bij de psz "hoort".

19. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Hier gingen/gaan ze beide naar de peuterspeelzaal in de basisschool waar ze ook naar toe gaan.

20. Koon

Koon Niet meer actief

Hier is dat hetzelfde.
    Horen ook bij de scholen. Of in ieder geval, ze zitten ín de scholen. Ze horen bij een kinderopvangorganisatie. Psz gekozen omdat deze voor de gastouder op loopafstand zit.
    School gaat hem waarschijnlijk niet worden, geen goed gevoel bij. Zoon gaat vanaf 4 (helaas) niet meer naar de gastouder omdat zij opvangt tot 4 jaar. Dus dan hoeven we daar geen rekening mee te houden.
    Ik denk dat het voor een kind niet uit maakt. Ze moeten toch zo wennen. Onze zoon zal weinig last hebben van een nieuw gebouw en nieuw schoolplein. De rest zou toch al nieuw zijn (kindjes, juffen, werkmethoden etc)

Deel Deze Pagina