Een 5e kindje

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Willemijntje19, 16 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Zo te zien heb jij echt nog hele kleintjes dat is best pittig

    Maar als jullie het aankunnen dan is dat niet aan andere om te oordelen hoor
     
  2. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113

    Ja ligt ook aan de leeftijden mijn oudste zijn 14 en 12 en die helpen ook met de kleinste geven haar een flesje pakken haar als ik even ga koken

    Bij de 1e 3 kids moest ik alles zelf doen (3 binnen 3.5 jaar) nu kan je meer echt genieten

    En ze hebben veel aan elkaar vermaken zich altijd

    Ik ben zelf enigst kind en heb altijd wel die gezelligheid gemist
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  3. Abeliv

    Abeliv Lid

    2 mrt 2021
    60
    97
    18
    Vrouw
    Mooi om te lezen dat een groot gezin ook zoveel brengt!
    Wij hebben de wens voor een 4e, misschien ook nog wel een 5e kindje. Praktisch zijn er vast heel veel bezwaren te bedenken maar om voor een auto geen kindje meer te willen gaat er bij ons niet in. In huis is er ruimte genoeg.
    Bij ons kijkt de omgeving soms wel wat raar, wij werken beide fulltime. Doordat we flexibel zijn in ons werk zijn onze kinderen nooit meer dan 2 dagen in de week bij oma geweest. (kinderdagverblijf hebben we nooit nodig gehad.)
    Wij kunnen beide de dingen goed organiseren, en onze kinderen zijn zeer zelfstandig opgevoed. Dat moet ook wel. Maar er zijn best veel mensen om ons heen (lees; vooral moeders op het schoolplein) die er iets van vinden. Toch weet ik dat het prima is zo, de kinderen zijn sociaal, lief, zelfstandig, zelfverzekerd en lekker eigengereid. Ze krijgen veel liefde en de tijd die we met het gezin doorbrengen is oprecht en vol aandacht. (geen mail, telefoon of andere werk gerelateerde zaken)
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  4. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Wat toevallig, ik ben ook enig kind. Men denkt altijd doordat ik zelf 4 kinderen heb ik dan zelf ook uit een groot gezin kom, maar niet dus :)
     
  5. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Leuk om te lezen dat jullie ook de wens hebben voor een groot gezin! Zo te lezen komt dat bij jullie wel goed qua aandacht en oppas.
     
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Ik zie juist heel erg vaak dat mensen die vroeger alleen zijn opgegroeid dat zelf absoluut niet willen. Niet dat ze allemaal een groot gezin willen. Maar ze willen er toch zeker meer dan een omdat ze een sibling hebben gemist in hun jeugd en daarna. Vriendjes en klasgenoten kunnen nooit een echte sibling vervangen.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  7. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ja ik heb dat inderdaad vroeger ook wel gemist en nu nog wel eens. :)
     
    Amberxx vindt dit leuk.
  8. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Wij hebben er ook vijf. Ik vond het ook spannend om het te vertellen! Maar het viel heel erg mee. Negatieve reacties zijn alleen een bezorgde van mijn moeder geweest, maar meer dat ze het lichamelijk voor me zwaar vond. Niet echt een gegronde zorg, want ik fiets overal juist aardig makkelijk doorheen. Verder krijg je vooral reacties van mensen die het zelf zwaar hebben met 1 of 2 kinderen. En die mensen zullen een groter gezin denk ik ook nooit begrijpen.
    Mijn man werkt rond de 45 uur in de week, ik werkte de afgelopen jaren tussen de 10 en 20 uur, eigen zaakje. Maar ik ga daar mee stoppen en een opleiding volgen, waardoor ik op zo’n 30 uur in de week uitkom. En ik denk dat dat met goede planning en samenwerking thuis prima te doen is. Ik denk ook dat het em zit in een goede planning, en ook goed voor jezelf blijven zorgen.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  9. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Wat gaaf! Leuk om je ervaring te lezen!
     
  10. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    Hoi
    Je moet doen wat goed voelt. Het praktische ( wat zo te horen geen probleem is) zou geen reden moeten zijn het niet te doen.

    Ik ben ook de meeste spullen weg aan het doen.
    Maar hier nog wel twijfels bij mezelf of ik klaar ben. Super blij met 3 gezonde meiden...

    Maar stiekem...:rolleyes:
     
  11. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Wij hebben 4 kinderen en ik twijfel wel eens over een 5e. Nu hebben we daar absoluut geen ruimte voor, maar wij gaan ons inschrijven voor nieuwbouw en dan zouden we er wel ruimte voor hebben.

    Ik kom zelf uit een gezin van 5 en mijn man uit een gezin van 4. Ik vond het altijd enorm gezellig. Met mijn zussen heb ik nog weinig contact, met mijn broer wat meer. Maar de band van mijn schoonfamilie is erg goed.

    Ik blijf nog even lekker door twijfelen. Ik ga dit topic wel even volgen.
     
  12. Abeliv

    Abeliv Lid

    2 mrt 2021
    60
    97
    18
    Vrouw
    Ik zie wel meer grotere gezinnen om me heen dan een aantal jaren geleden. In mijn vriendinnengroep hebben meerdere meiden een gezin met 4. De rest heeft er allemaal 3.

    Mijn jongste is nu al 8 dus er komt wel een verschil in leeftijd tussen de kinderen, daarom denken wij ook over 4 én 5 na.
     
  13. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Wat leuk! En inderdaad niets van anderen aantrekken als jullie zelf het idee hebben het aan te kunnen. :)
    Hier blijft het bij 4, dat is voor ons de max. van wat wij aankunnen. Ten minste, om het nog leuk te houden voor onszelf ;) ik merk dat ik ook wel meer de behoefte krijg om wat voor mezelf te doen. Maar oh.. als ik dan weer zo’n kleintje zie smelt ik.:oops:
     
    Mom86 vindt dit leuk.
  14. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    ja klopt onze oudste is net 6 en de jongste bijna 1. Ze zitten allemaal lekker dicht ip elkaarwat wij heel fijn vinden. Voor ons zou het niks zijn om er zes jaar tussen te laten dat je net je vrijheid terug hebt en dan weer overnieuw moet beginnen.( ik snap dat dat niet altijd te kiezen is) bij ons komen ze snel maar straks gaan ze ook allemaal snel ... jaar op jaar naar school bijvoorbeeld. En dan heb ik mijn handen weer wat vrijer. Zelf ervaar ik het overigens niet perse als zwaar
     
  15. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Leuk hoor, een 5e. Wij zijn zwanger van de 4e en denken ook aan 4 a 5 vanwege groot leeftijdsverschil met nr 3. De gezelligheid lijkt me super.

    Plek in huis hebben we, er kunnen prima 2 kindjes op 1 slaapkamer. Alleen soms vraag ik me af hoe sommige dingen gaan in de praktijk, als je een dagje(s) weg wilt of op bezoek gaat, het is wel een verschil. Je komt toch gelijk met een hele club. Ook zijn de kosten hoger, ze hebben altijd wel iets nodig en ondernemen dingen. Ik denk dat de meeste mensen een bepaalde standaard van leven willen houden en het daarom veelal bij 2 houden.
    Hoe denken jullie hierover?
     
  16. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Belangrijkst is voor ons de aandacht die we willen bieden per kind, wij zitten daarin voor ons gevoel nu goed en dat willen we zo houden.
    Financieel gezien zitten we bovenmodaal, ik denk dat we net zo veel kunnen als een gemiddeld gezin met 2 kinderen. We hebben een ruim huis met een slaapkamer voor ieder kind. Dus we zitten precies vol.
    Maar dat is geen dealbreaker om voor nog een kindje te gaan. Ook dan zullen ze ook nog steeds gewoon kunnen sporten, een (nieuwe) fiets krijgen en een verjaardagsfeestje kunnen vieren zeg maar. Dat zou voor mij wel een (financiële)grens zijn, als dat niet meer zou kunnen.
     
  17. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier zwanger van de 4e.
    Een 5e gaat er echt niet meer komen.
    Maar ik kreeg naast de leuke reacties ook veel reacties als:
    Nog 1?
    Heb je er nog niet genoeg?
    Ben je niet goed?
    En jij alles maar alleen doen!

    dat laatste is niet helemaal waar overigens ;)
    Ik ben doordeweeks inderdaad alleen met de kinderen maar dat vind ik echt prima te doen.
    Wij hebben sowieso al een kamer te kort dus de baby komt de komende maanden bij ons op de kamer.
    We hopen volgend jaar te gaan kopen.

    Maar ik zou mijn keuze absoluut niet veranderen door mijn omgeving.
    Jullie leven, jullie keus ;)
     
  18. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    @Eppo82 Dat is heel fijn, hoe je er voor zit. Ik vind de grens soms moeilijk te trekken. Als je in basisbehoeften kunt voorzien en goed kunt eten is dat voor sommigen ook al prima, zonder al te veel ernaast.

    Ik ken meerdere gezinnen met een migratie-achtergrond waar veel kinderen krijgen niet uitzonderlijk is. Een gezin in de bijstand met 8 kinderen bijvoorbeeld, zij leven sober en gaan niet op vakantie e.d. Een piepklein huurhuisje.
    Hun kinderen krijgen vanuit de gemeente gesubsidieerd de mogelijkheid om te sporten. Een aantal kinderen is geboren toen ze nog niet eens een status hier hadden, geen vastigheid, niks. Hun kinderen slapen met zijn 4en op een kamer, 2 kleintjes bij de ouders en de oudsten vaak bij oma. Dat gaat allemaal maar gewoon.
    Ze zien het krijgen van kinderen gewoon heel anders dan de gemiddelde mens hier.
    De hele familie voedt ze op.

    Het ligt dus ook een beetje aan je persoonlijke idee van wat er nodig is en welke financiële ondergrens je handhaaft idd....
    Blijft lastig. Ik vind de levendigheid om je heen gewoon zo gezellig, de saamhorigheid als gezin. En dat je daar iets voor moet inleveren vind ik prima, er is echt geen luxe nodig, maar een fijnw basis is wel wenselijk.
     
  19. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Zeker, vandaar dat ik er duidelijk bij zeg dat dat de grens voor mij is. Bovenstaande (in de bijstand) zou voor mij persoonlijk dan ook niet acceptabel zijn en dan hadden we er ook geen 4 gehad. Maar iemand anders heeft weer een andere grens wat prima is natuurlijk. Wat vind je er zelf lastig aan? Het bepalen of inschatten of het dan allemaal nog kan?
     
  20. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    @Eppo82 Ja die inschatting, wanneer het te veel zou zijn voor ons kunnen. Wij hebben 1 inkomen omdat ik de zorgtaak voor de kinderen op me wil blijven nemen. Het is fijn dat ik altijd thuis ben om het ook huishoudelijk op orde te houden, maar ons inkomen is daardoor gemiddeld, niet heel hoog. Qua woning en auto is het geen punt maar moeten voor de rest wel binnen de perken blijven.
     

Deel Deze Pagina