OV ergernissen

Discussie in 'De lounge' gestart door Wilma, 22 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Mijn zoon moet vanaf volgende week naar de havo. Hier voor moet hij ook een gedeelte van de reis van 10 km met de tram.
    We hebben flink gefietst en gedaan en helemaal zeker ben ik nog niet maar hij vind dat hij het kan.
    Nu moeten we nog een abbonement zien te regelen. Nou simpel denk je...ga naar desbetreffende site en lees alles over abbonementen.
    Nou niet dus!
    Ik kan verdorie NERGENS antwoord vinden op mn vragen en het eens rustig nalezen hoe het werkt etc.
    Op de eene site hebben ze het nog over stamkaarten op de andere over die ovchip rommel en op de derde over een creditcard achtig kaartje in de plaats van de oude stam kaart enzo.
    Ik wil *&%^^&%&^ gewoon een abonnement per maand van amstelveen naar buitenveldert. Gewoon simpel 5 haltes a 5 km, 1 tramlijn niets overstappen gewoon dr in en dr weer uit.
    Ga ik naar connexxion hebben ze het over taxi's, bussen en metro. Ga ik naar de ov site hebben ze het over treinen.
    We hebben toch ook zoiets als n tram....dat ding waar IK dus info over wil!?!:(
    AAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRGH!:x
    Nu zag ik staan dat er (god zij dank) iig verkoop punten zijn in dit dorp dus dat we niet elke maand naar n ander dorp moeten om weer zon ding te kopen (wat voor ding dan ook) Maar uiteraard kunnen ze me alleen zeggen dat dit verkoop punt in het winkelcentrum zit. Niet welke winkel ofzo.....zucht.
    Ben ik nou simpel of maken hun het nou zo moeilijk?
    Ik ben iig gefrustreert nu grrr:x

2. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Maar wel met z'n allen vaker de bus of trein pakken. Dat i beter voor het milieu en goed voor je zelfbeheersing. Tevens kun je ook kijken hoeveel vertraging er nodig is om helemaal uit je dak te gaan van frustratie.
    Het OV is zo fijn!!!

Vroeger werkte het met een stamkaart (toen nog gewoon een papiertje) waar je gegevens op stonden en een foto en handtekening. De stamkaart was voorzien van een persoonlijk nummer.
    Daarbij kocht je dan een maandkaart. Op de maandkaart kon je het nummer van je stamkaart schrijven zodat je stamkaart niet gejat kon worden. De stamkaart was gratis (alleen de kosten voor een pasfoto).
    Toen kon je ook een weekkaart kopen. Fijn voor de week waarin het rotweer was.
    Hoe het tegenwoordig is weet ik niet. Vroeger ;) , toen ik nog jong was hihi, ging het dus zo.

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Zit er een postkantoor bij jullie in het dorp? Want bij ons worden abonnementen voor het OV daar verkocht, volgens mij is dat ook de normale gang van zaken. Ik zou dan gewoon daar eens gaan informeren.

Hier overigens ook veel OV-frustraties, toen ik nog op de middelbare school zat (en nu ik naar de uni ga eigenlijk nog steeds). Het kwam er bij ons op neer dat er één keer per dag een bus heen ging en één keer per dag eentje terug (ik geloof om 07:30 heen en om 17:00u weer terug), en anders kon je fietsen (een uur heen en ook weer een uur terug!), dus dat deed ik maar (door weer en wind).

4. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Welkom bij : GVB

Is dit niet de site die je zoekt? Het openbaar vervoer (stadsvervoer) in Amsterdam en omgeving wordt door het GVB uitgevoerd. Het streekvervoer door Connexxion. Ik hoop dat dit je probleem oplost!

5. Als je je al ergert aan het geen-informatie-krijgen, bereid je dan maar vast voor op de prijzen die je te horen krijgt :p
    En daarbij moet je je ook nog realiseren dat die prijzen nu nog heel laag zijn, vergeleken met over een paar maanden ;)
    Ze schieten omhoog, en ook daarover krijg je géén informatie ;)

Ik ben in 2007-2008 met de trein van Roosendaal naar Utrecht gegaan.
    Ik was toen 16-17, en kon dus nog een jeugdabonnement krijgen.
    Dat kostte toen €288 euro per maand.

INEENS werd het jeugdabonnement afgelast, en betaalde ik €328 per maand, en een paar maanden later kostte precies hetzelfde abonnement INEENS €365 ;)
    Dat was dat wel de trein, maar volgens mij gaat het met de tram en bus precies zo.

Mijn allereerste busabonnement kosste €28 (3 sterren), en 3 maanden later €35.. ;)
    Bij mij werkten ze toen ook met stamkaarten e.d. (2004)

6. Rezah

Rezah Lid

19 mrt 2009
    56
    0
    0
    Flevoland
    Haha ik snap je frustratie, je zou tegenwoordig toch ook denken dat je zoiets simpels wel moet kunnen terugvinden op het internet :D

Inderdaad; in het postkantoor in je dorp/stad zou je ze moeten kunnen laten maken...!

7. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

ow hou op schei uit over het OV .. hier hebben zie die OV chipkaarten regels ... Ik wilde een tijd geleden naar Spijkenisse om zo'n kaart te halen ( denk das wel handig ) want ze hadden hier toen niet eens een verkoop punt ... zucht ... maar goed dat zit er nu dus wel ... Dus ik ging hier naar de bushalte en werd tot mijn stomme verbazing niet toe gelaten omdat ik geen OV chipkaart had '' JA DUH DIE GA IK NU KOPEN '' .. Ik moest dus met eigen vervoer naar Spijkenisse om daar een kaart te halen en dan weer terug... :( ... ik mocht dus absoluut niet met een strippenkaart de bus in :(

Er kwam gelukkig na 5 min nog een bus aan dus ik vroeg aan deze buschauffeur ( met die andere viel niet te praten want hij moest zich aan zijn schema houden ) hoe het nou zat en legde het uit .. Zegt die man '' Mevr, de OV chipkaart is alleen verplicht in de metro en nnog niet op de bus dus ik snap niet waarom je niet mee mocht '' aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

KOM OP ZEG !!

Het lijkt de belasting dienst wel '' Makkelijker kunnen wij het u niet maken '' MAAR MOEILIJKER WEL .... grrrrrrrrr

8. Die OV chip is inderdaad ook weer zoiets..

Waarom zou je nou een heel systeem, wat al jaren gebruikt wordt, INEENS compleet veranderen?
    Om een klein beetje geld te besparen (zij tenminste, wij moeten juist veel meer geld uitgeven)?

Pff!

9. chantal1984

Kijk als ze een ander systeem willen oke, maar zorg er dan voor dat het of in heel nederland is of helemaal niet, en zorg er ook voor dat het werkt ..

Het is zo irritant, hier ben ik verplicht om met een OV chipkaart te reizen maar als ik een dagje naar bv een andere stad wil dan moet ik weer een buskaart kopen omdat ze in die andere stad geen OV chipkaart hebben ... Zucht ..

10. Femsiejj

Femsiejj Niet meer actief

Ik heb zelf 1,5 jaar op de tram in rotterdam gewerkt en heb dus de lancering van de ov chipkaart meegemaakt. Het is niet altijd handig maar op sommige momenten zeker wel.

Maargoed om terug te komen op de vraag.
    Ik denk dat amsterdam ook zeer snel over wil stappen op de ov chipkaart en dat je daar het beste voor kan kiezen zodat je in de toekomst niet weer moet wijzigen. Voor een abbo heb je een persoonlijke ov-chipkaart nodig met een pasfoto. Hierop kan je abbo laden (week/maand/jaar) je kan er ook saldo op zetten. Als je bijv maar 1 dag reist of voor de zekerheid als je eens wat verder moet reizen dan je eigenlijk mag met je abbo.

11. En wat is er dan handig aan? ;)

12. Femsiejj

#12 Femsiejj, 23 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2009
    voor sommige mensen is het handig omdat je niet na hoeft te denken aan het aantal zones die je moet stempelen. Als je hebt ingecheckt is die dus je hele reis geldig wat de kans op boetes verkleint. Misschien een hele stomme handigheid maar als de apparaten buiten dienst zijn kan je gratis reizen als je op saldo reist.
    Voor ouderen die gratis reizen is het makkelijk te controleren.
    In sommige gevallen ben je goedkoper uit dan met de strippenkaart of los kaartje.
    En daarnaast is het voor de conducteur makkelijker te controleren.

Maar helaas zitten er ook nog heel veel nadelen aan, maarja hier in rotterdam ben je verplicht hem te hebben als je met de metro reist. Dus daarin heb je gewoon geen keus. Ikzelf reis met de tram nog wel met een strippenkaart omdat ik hem altijd vergeet op te laden dus ik gebruik hem zelf nog niet continu. Maar toen ik mn abbo erop had staan vond ik het wel makkelijk hoor. Geen gezeur meer van nummer invullen enzo. Dat wordt al gedaan door de computer.

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Is fietsen geen optie dan? Zo zonde dat de jeugd van tegenwoordig massaal met het OV gaan... Ik en mijn vriendinnen fietsten iedere dag zo'n 12 km naar school. En ik ging ook vaak alleen. Waarom niet?

14. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ja de chip dingus word het idd. Morgen nog maar eens naar het postkantoor want dat was natuurlijk al dicht gister.
    En het is voor mijn zoon al knap dat hij de eerste 5 km zelf fietst in zn uppie. Hij heeft namelijk PDD-NOS en hij is motorisch niet zo heel goed. Heeft ook pas leren fietsen zonder zijwieltjes toen hij 5 was bvb.
    Voor heen toen hij naar de basis school ging ging hij of met de taxi (naar amsterdam bvb) of naar de vestiging hier in de straat (de laatste 2 jaar) en hij fietste dus alleen als wij ergens heen fietsten. Nooit alleen tot afgelopen jaar n paar keer met zijn klas of n stel klasgenoten n paar straten in het dorp.
    Ook trappen, opletten op verkeer, sturen tegelijk is vroeger af en toe een probleem geweest. En zijn inschattings vermogen bij situaties die hij niet kent is problematisch. Dat dan samen met dat gedoe met fietsen en verkeer vroeger wil nog wel eens n probleem geven. (vorige week nog hebben we hem moeten vertellen dat ook al steekt hij netjes zijn hand uit het nog steeds niet de bedoeling is tegenover liggent verkeer van hun fiets te rijden door gewoon af te slaan. En dat hij als we zeggen ons te volgen iets meer als 5 cm tussen zijn voorwiel en mijn achterwiel moet laten. Voor ons simpelweg gezond verstand. Maar hem moet dat verteld worden en naja... sommige dingen daar heb je als niet pdd-nosser ook even niet aan gedacht dan ;) )
    Maar hij is al weer 12 en het is 1 rechte weg met voor het grootste gedeelte stoplichten bij de kruispunten. Dus dat durven we nu wel aan. (ook omdat we hem verteld hebben als er problemen zijn altijd hulp te zoeken en erbij te vermelden dat hij PDD-NOS heeft en omdat hij een mobieltje mee krijgt voor als het nodig blijkt)
    Nou nog dat chipding ergens vandaan toveren :p
    Bedankt voor het mee-ergeren en de tips!

15. chantal1984

Ja maar je moet niet vergeten om je weer uit te checken anders ben je gewoon ff 4 euro kwijt ongeacht hoeveel haltes je neemt ..

Als je haast hebt of die oude mensen ( zoals mijn oma ) die vergeten het nog wel eens ...

Vind het alleen maar on dingen die Chipkaarten pfff

16. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    #16 Wilma, 24 aug 2009
    Laatst bewerkt: 24 aug 2009
    maar 4 euro? Ik las ergens 20 euro zelfs. Vond ik al belachelijk veel.
    Hebben nu een site gevonden met een kaar waarop verkoop en oplaad punten staan van die chiprommel.
    3 x raden in welk dorp je die zooi NIET kan kopen en NIET kan opladen.
    JUIST, ons dorp! Maar vanaf de 27ste wel de poortjes dicht doen zodat je niet meer alleen met een strippen kaart kan maar verplicht bent zo'n chipding te gebruiken.
    Dan zou hij misschien nog net voor hij de tram in gaat op kunnen laden (mocht dit nodig zijn) maarrr hij heeft geen pinpas...
    Zucht...

Ja en niet alleen als je haast hebt of n oud omatje bent vergeet je zoiets. Als je een jochie van 12 bent die van veranderingen nogal van de wijs raakt (word hier af en toe gek van hem nu met de overgang van sbo naar vo) dan vergeet je dat ook GEHEID.

En kan nergens de kosten vinden. Ze zeggen alleen steeds dat die chip 1,50 kost. Maar hoeveel een abbo dan kost? Zoals bij een papieren of...?

17. Femsiejj

Hier in Rotterdam is dan toevallig dat oudere mensen gratis reizen hebben. Deels om ze te laten wennen aan het in en uitchecken (vergeten ze het een keertje is het geen ramp) en deels om ze niet op kosten te jagen omdat veel ouderen weinig geld hebben en nu ook nog eens ergens komen.
    Tja je bent idd 4 euro kwijt als je vergeet uit te checken, maar dat doe je ook niet elke dag want dan is het zonde van je geld. Ik denk in zo'n geval dat je er bewuster van wordt dat je je moet uitchecken. En ja mn vriend is het ook vaak genoeg vergeten en dan baalde hij als een stekker maar wel een goeie leer want tegenwoordig houd hij hem de hele rit in zn hand zodat hij het niet vergeet.

18. chantal1984

Tja dat blijf ik vreemd vinden van die 4 euro maar goed .. en vind dat ze ook in alle dorpen steden gewoon die verkoop punten moeten plaatsen en niet dat je eerst nog met eigen vervoer naar een stad verder moet reizen om een chipkaart te kopen ...

19. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    #19 Wilma, 24 aug 2009
    Laatst bewerkt: 24 aug 2009
    Tja...moet ik de "doodstraf" (lees klusjes doen tot je erbij neer valt :p) maar op het vergeten uitloggen zetten. Want ik voel het nml in mn portemonee als mn zoon het vergeet en niet hij.
    Volgend jaar word het beter, dan gaat hij een kranten wijkje doen. Tenminste, dat beweert hij nu al 2 jaar en dit jaar wilde hij het al doen maar kwamen we er achter dat je 13 moet zijn.

En idd leuk idee die chip kaart maar ik moet nu 30 minuten in de auto om die chipzooi op te laden/te kopen. En dan naar n dorp of stad waar ik anders niets te zoeken heb.

Trouwens... als je een abbo op je chipding hebt dan staat er toch geen geld op? Hoe gaat dat dan??

Edit: Ok te vroeg geklaagt. Als je tot in de milimeters inzoomt staan er ineens wel 3 verkoop punten in dit gat op die kaart. God zij dank dat gedoe hebben we dus niet.

20. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    .....drie dubbele salto zucht...
    delete mn edit maar weer....er zijn 3 verkoop punten maar alle 3 zijn ze nog niet in gebruik....uiteraard....
    :x
    Nouja uiteindelijk maar gebeld en via internet een chippas besteld (dat ging van het weekend niet omdat ideal plat lag)
    En nou moeten we even klunzen met 2 x een strippenkaart gebruiken dan een wegwerp chippas en dan dus die met een abbo...als we uitgevist krijgen waar we die op kunnen laden (in amsterdam waarschijnlijk)
    pffffffffffff:(

Deel Deze Pagina