Een aantal borstvoedingsvragen..

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Shaddixxx, 16 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bij mijn eerste is de borstvoeding totaal misgelopen en heb ik dus -helaas- niet heel veel ervaring op kunnen doen. Ik zit momenteel met een aantal vragen (voornamelijk over preventief kolven), waar jullie me vást wel antwoord op kunnen geven :)

-Kun je borstvoeding in de koelkast bewaren vóór je het invriest? En zo ja; hoe lang?

-Als je kolft, mag je de borstvoeding uit verschillende keren kolven dan bij elkaar doen? Dus wanneer je bijvoorbeeld om 15u kolft en om 18u, mag je de voeding van 18u dan in het flesje bij de voeding van 15u doen (om vervolgens in te vriezen), of kun je dit beter niet doen?

-Is het zo dat, hoe vaker en langer je kolft, hoe beter de borstvoeding op gang komt en hoe meer je aan gaat maken? Of heeft langer doorgaan geen zin en is 'leeg' gewoon 'leeg'? :)

-Per hoeveel ML zouden jullie de borstvoeding invriezen? Ik hoop de eerste tijd natuurlijk live te kunnen voeden, maar mocht dat weer niet lukken, dan krijgt ze van het voorraadje wat ik vooraf heb aangelegd. Het is dan natuurlijk het handigst om het 'per voeding' ingevroren te hebben, maar omdat je niet weet hoeveel borstvoeding een baby precies drinkt, zou ik ook niet weten per hoeveel ML ik het in moet vriezen.. Misschien gewoon de flesvoeding-hoeveelheden aanhouden? Of juist wat meer / minder?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik kan alleen zo vertellen hoe ik het deed. De echte richtlijnen weet ik zo niet, of die zijn misschien veranderd.

Zelf spaarde ik altijd van een hele dag de diverse kolfmomenten op. Nu kolfde ik meestal maar maximaal 1x per dag en een enkele keer 2 of echt maximaal 3. Bewaarde het in de koelkast, gooide het bij elkaar, schudde het zachtjes door elkaar en gaf het dan opgewarmd of het ging in van die diepvriesblokjeszakjes(?). Weet niet hoe die dingen heten. Zo'n zakje voor in de vriezer met allemaal rondjes waarbij je vloeistof aan de bovenkant erin giet. Vergt even handigheid dat inschenken, maar zo krijg je allemaal kleine rondjes melk van ik dacht zo'n 15ml bij mij. Kon dan de bevroren rondjes er zo uitdrukken en op een gegeven moment had ik wel een idee van hoeveel het ongeveer moest zijn als ze er iets bij kreeg. Door die rondjes had ik nooit heel veel teveel of dat ik gebonden was aan de hoeveelheid die ik invroor, maar gewoon meer of minder rondjes uit zo'n zakje haalde.

Als je veel blijft kolven, ook tussen de voedingen door dan kan het zo zijn dat je meer melk gaat produceren. Nu kan een kindje vraag en aanbod prima op elkaar afstemmen, maar met het kolven en eventueel flesjes gekolfde melk extra of in plaats van live drinken aanbieden kan dit vraag en aanbod principe wel iets 'verstoren': niet perse ten slechte hoor, kan ook zorgen voor veel meer melk als dat het kindje wegkrijgt.

3. tasje

tasje Actief lid

20 mei 2014
    467
    187
    43
    voeding uit de koelkast met dezelfde temperatuur kun je bij elkaar doen en vervolgens invriezen. Binnen 24 uur.

Ik vries het in verschillende porties in..
    Ik heb flesjes van 125 en 150 ml, avent bakjes met 180 en in ijsblokjes (heb een speciale tray die afgesloten kan worden, speciaal voor moedermelk en/of voeding)
    Wat ik eruit haal is een beetje afhankelijk van de hoeveelheden die ze de afgelopen dagen heeft gedronken en wat er als eerste op moet.

in principe is er een rekensom: aantal kilo x 150 : aantal voedingsmomenten

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Meestal drinken borstvoedingskindjes wat vaker en dan kleinere porties. Dus sowieso minder invriezen dan borstvoeding-hoeveelheid. Er zijn speciale bakjes waarin je moedermelk in staafjes kunt invriezen, geloof ik. Dan heb je kleine porties. Ik vroor meestal gewoon porties in die zo groot waren als ik aan 1 kant kolfde (als ik tussen voedingen kolfde). Kolfde ik na een voeding nog wat extra, dan voegde ik wel een paar kolfbeurten samen tot doe hoeveelheid. Dus in het begin kolfde ik bijv. 60 cc uit de ene borst en 80cc uit de andere (ofzo) Dan vroor ik in als twee porties van 70. Kolfde ik dag na een paar voedingen nog wat na, dan 'spaarde' ik ook tot 60-80 cc. En later als je kindje meer drinkt en je productie toeneemt, merk je vanzelf dat je bijv. 100cc uit 1 borst kolft. (of meer of minder, dat is voor iedereen anders natuurlijk.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Heb je het nu over kolven vóór of ná de geboorte?

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Invriezen binnen 24 uur.

7. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ja. Binnen 24 uur. Check de volgende link voor meer info Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Bewaren van moedermelk

Ik zie niet in waarom dit een probleem zou zijn, zolang je maar op tijd invriest.

Het ligt aan heel veel factoren. Niets helpt borstvoeding zo goed op gang als aanleggen, heel veel aanleggen. Daar kan geen kolf tegenop. In sommige gevallen is een kolf handig om de productie een handje te helpen. Lang kolven zou ik niet aanraden, dat wordt supergevoelig. Als je kolft, kun je beter vaker kort kolven (10 minuutjes of zo). Borsten zijn in principe nooit echt "leeg", al kom je tijdens je kolfbeurt/voedingssessie na een tijdje natuurlijk wel in een luwte terecht. Kolven en vooral live voeden geven je borsten een seintje dat er meer melk moet worden gemaakt.

Daar durf ik je geen antwoord op te geven omdat dat heel erg van je kindje afhangt en ook echt even zoeken is in het begin. In het begin is het misschien een idee om meerdere kleine porties in te vriezen. Meerdere porties ontdooien kan altijd!

8. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Binnen 24u invriezen

Alleen melk van dezelfde temperatuur samenvoegen. Ik laat het dus ff afkoelen in de koelkast dan samen gooien en in de vriezer

Vaker korter kolven heeft meer productie dan langer.

Ik heb porties van 50 100 150 en 200cc in de vriezer liggen.

9. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Begrijp ik goed dat je wilt gaan voorkolven? Dus tijdens je zwangerschap?

- Binnen 24 uur invriezen
    - De melk eerst op dezelfde temperatuur laten komen, dan pas bij elkaar voegen
    - Liever vaker kort kolven, dan af en toe heel lang. Je kunt ook 10 min kolven, 10 min rust, 10 minuten kolven.
    - invriezen als je gaat kolven tijdens de zwangerschap moet je niet teveel ml verwachten. Je kunt dan het beste in spuitjes invriezen van 5 ml. Na de bevalling zul je als het goed is wat meer kolven. Ik heb altijd ijsblokzakjes gebruikt om in te vriezen, per blokje ongeveer 15 ml, maar je kunt ook per 50 ml invriezen bijvoorbeeld.

Hier nog wat interesante artikelen

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Het fenomeen zoogdier
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Kolven in de zwangerschap
    Afkolven tijdens de zwangerschap (antenataal afkolven) - Anurati

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Je hebt al op alle vragen antwoord gehad zie ik.. Wat ik nog even wou zeggen was dat ik in mijn kraamweek een 'grote' voorraad borstvoeding. heb gekolfd door de stuwing.. Misschien dat jij dat ook kan doen?

Qua hoeveelheden doe ik bakjes met 100 ml en daarnaast gevulde ijsblok zakjes. 1 zakje is 15 ml ongeveer. Maargoed ik ben wat flesjes en hoeveelheden betreft ook nog zoekende want ze heeft nog maar 3x een flesje gehad :)

11. Bedankt voor alle antwoorden, kan ik een heleboel mee!

Ik heb het inderdaad over kolven vóór de bevalling.

SDonya; Ik hoop inderdaad dat dat lukt! Bij D. lukte het echt voor geen meter, ook het kolven na de bevalling niet.. Ik ben deze keer beter voorbereid (bij D. was ik er voor de bevalling van overtuigd dat ik écht geen borstvoeding wilde geven en had ik me er dus ook helemaal niet over ingelezen), maar of het allemaal ook wil gaan lopen.. Daarom dus liever een voorraadje, dan weet ik in ieder geval dat ik de eerste paar weken borstvoeding kan geven, zij het dus eventueel uit een flesje.. ;) Bij jou gaat het zo hard, joh! Ik zag op FB voorbijkomen dat ze al bijna twee maanden is.. Mooi meisje!

12. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Voor de bevalling is het vaak maar kleine beetjes wat je kolf. Zou ik per 5cc in een spuitje of van die kleine Beldico flesjes invriezen.

Succes! Ik heb bij de tweede ook in de zwangerschap gekolfd

13. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    voorkolven.. vind het zo jammer dat er veel meer artikelen in het engels zijn, dan in het Nederlands. ik ben echt zo slecht in engels en begrijp er geen snars van. ga iig de artikelen van de 1e pagina nog lezen, maar zijn er nog meer handige sites, of heeft iemand van hier meer ervaring?

mijn verloskundige vertelde me dat het invriezen t beste in spuitjes kan, van de kruidvat ofzo. met een dopje iig. en dan max 10 cc per spuitje. maar zij weten er ook niet veel van, omdat de meeste pas na de bevalling met borstvoeding beginnen, of meteen kunstvoeding gaan geven

Deel Deze Pagina