Een aantal ontwikkelingsvragen...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gentle, 25 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik ben oppasmoeder bij een meisje van 3,5 thuis. Nu heb ik eigenlijk in mijn studie al een boel theorie geleerd over ontwikkeling van een kind, maar het is diep weggezakt en ik heb toch ook liever wat ervaring.

Bonnie is dus 3,5 jaar (van oktober) en inmiddels 87 cm lang (ongeveer 15 kg dacht ik). Ze heeft schoenmaat 22/23 en gaat naar de kindergarten (soort peuterspeelzaal/kleuterschool). Ik zou graag wat kleine dingen voorleggen, om te kijken hoe jullie kindje daarin is. Ik weet dat ze erg klein is, maar dat zit wel in de familie.

Traplopen: ze loopt wel zelf, soms met een handje, meestal met de leuning. Ze gebruikt alleen niet beide benen voor (ze gaat steeds omhoog met links).

Zindelijkheid: ik heb haar (samen met de papa) zindelijk gemaakt en ze is nu binnen een half jaar van helemaal niet zindelijk naar bijna bed zindelijk. Een beetje laat, maar blijkbaar was dit door ouders nog niet opgepakt. Nu gelukkig wel.

Praten: Ze gebruikt max 5 woorden per zin en kan niet duidelijk iets vertellen als ze dat probeert. Ze is 2 talig opgevoed en leert nu haar 3e taal op de kindergarten. Een lastige ontwikkeling, en ze houdt ook al helemaal niet van boekjes lezen, helaas. Ze heeft laatst een periode gehad waarop ze haar woordenschat wat uitbreidde en ze me steeds herhaalde. Ze gebruikt ook nog 2 talen door elkaar.

Tekenen: hier ben ik erg benieuwd naar. Ze begint nu sinds een paar maanden met wat koppoters, gezichten en zonnen. Ligt dit een beetje op schema? Ik dacht het wel. Ze vraagt me nog erg vaak of ik iets wil maken, omdat ze een beetje perfectionistisch neigt. Het moet allemaal goed en anders is het stom.

Nou, een heleboel dingen wat ik graag wil weten, maar ook nu ik zelf zwanger ben vind ik het erg leuk om een beetje de ontwikkeling in te duiken! Ze vindt de baby trouwens erg leuk en doet alles wat ze bij mij doet (haren kammen etc) ook even bij mijn buik ;)

Bedankt voor jullie hulp!

2. Prisley

Prisley Actief lid

17 feb 2009
    131
    0
    0
    Moeilijk om hier een antwoord op te geven...
    Het `voelt` ook niet echt correct omdat het over het kind van een ander gaat, hoewel ik begrijp dat je het goed bedoelt.

De woordenschat blijft lastig wanneer ik niet weet hoe de talen worden aangeboden en of het gaat om aktieve of passieve woordenschat. Ik neem aan dat je de passieve woordenschat moeilijker kan testen zonder daarvoor geschikte instrumenten.

Over het tekenen kan ik kort zijn, ze lijkt me wat voor op het `schema` qua tekenen.
    Ik krijg ook kleuters binnen hier op school die alleen maar krassen.

Geen idee of je hier iets mee kunt :)

3. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Kan je alleen vertellen wat mijn dochter wat deze dingen doet/kan..zij is 3 jaar en 2 maanden.

Om te beginnen vind ik het niet laat als ze nu sinds een half jaar zindelijk is geworden!
    Men denkt dat kinderen met de 2 al zindelijk behoren te zijn...is niet zo, je kunt dat wel willen, maar als ze daar niet aan toe zijn houd het op.
    Wij zijn hier sinds 2 weken serieus mee bezig...wel eerder pogingen gedaan, maar dat werkte echt nog niet.

Qua traplopen, mijn dochter loopt de ene keer gewoon ''normaal '' de trap op, de andere keer ook steeds bijzetten zoals jij beschrijft. Maar Eva is wel ruim 10 cm langer...dus kan zijn dat ze gewoon de afstand te groot vind tussen de treden.

Het tekenen vind ik wel erg knap!
    Weet niet wat gemiddeld is, maar koppoters, dat zie ik hier nog niet.
    Eva is meer van het tekenen van vijvers met vissen..grote, niet ronde, cirkels met vlekjes erin;)

Praten, tja onze dame is erg goed met praten.
    Begeon met een jaar al heel wat woorden duidelijk te zeggen...met 2 praatte ze al zinnen van meerdere woorden (hoeft dan 2/3 woorden in een zin te zijn) en nu praat ze eigenlijk gewoon goed...tuurlijk zijn er woorden die ze verkeerd zegt of niet weet....maar ze is voor iedereen duidelijk te verstaan.
    Maar het meisje wat jij beschrijft praat 3 talen, kan me voorstellen dat ze dan wat meer moeite hefet met iedere taal opzicht.

Zoals jij haar beschrijft is het een leuk en leergierig kind, wat best slim is!

4. loesje

loesje Bekend lid

1 mrt 2006
    627
    0
    0
    peuterspeelzaalleidster
    overijssel
    volgens mij ligt ze volgens het ontwikkelingsvolgmodel dat ik op mijn werk moet invullen op schema.

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    In ieder geval fijn om te horen! Ik maakte me af en toe wat zorgen, zeker omdat ze qua taal wat moeite heeft en zich in 2 talen door elkaar moet uiten. Daardoor lijkt ze soms minder te begrijpen/kunnen dan in werkelijkheid zo is.

Ik kan me voorstellen dat het een beetje vreemd voelt omdat het niet mijn eigen kindje is, maar ik ben wel minstens 5 dagen in de week bij haar overdag (buiten de kindergarten om). Ik heb daarom wel een goed beeld van haar, en de ouders vinden het geen probleem als ik wat informatie verzamel over haar. Ze zijn zelf ook druk bezig haar meer te leren en ze is inderdaad leergierig.

Zijn jullie kinderen ook al bezig met letters/cijfers? Bonnie kan namelijk nog niet zo goed tellen, maar ze kan al wel de M schrijven!

6. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Tuurlijk ben je dan emotioneel betrokken bij zon kleine meid, als je haar zoveel om je heen hebt.
    Zou niet goed zijn als het niet zo was!

Eva die is wel geinteresseerd in letters en cijfers...vraagt bij elke letter; welke is dat?
    En ze kan ook wel tot 15 tellen.
    Maar letters schrijven, nee dat dus nog niet

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Wat betreft het meertalig zijn.

Mijn neefje wordt engels/nederlandstalig opgevoed.

Pas zo rond zijn 6de jaar was hij in staat die 2 talen te scheiden, daarvoor werd het gewoon een mengelmoesje van de beide talen.
    Dit schijnt heel normaal te wezen bij een meertalige opvoeding.

Kylian doet ook bijna alles eerst met links pas als hij het daar goed mee kan dan pas wordt de rechterkant erbij betrokken. :)

Groetjes Anita

Deel Deze Pagina