Ik werk via payroll en heb een vrij onregelmatig salaris. Nu zag ik dat de uitkering straks berekend gaat worden over het salaris van de maand voor de start van de uitkering. Nu is dat bij mij een maand waarin ik waarschijnlijk vrij weinig ga verdienen omdat het vakantieperiode is. Ook de maand ervoor zal rustig zijn. Is het ook mogelijk om een gemiddelde van meerdere maanden, of een jaar als uitgangspunt te nemen? En daarnaast nog de vraag of ik eerder weer zou kunnen beginnen met werken. Mijn werk is niet heel erg zwaar ofzo en mogelijk goed te combineren met een kindje thuis. Het kan best zijn dat ik na een, twee maanden denk, ik zou wel weer een dagje per week willen werken. Dit vooral om te garanderen dat ze in de periode van mijn zwangerschapsverlof niet al het werk dat er is aan anderen geven en ik, zodra ik weer terug kom, naar werk kan fluiten omdat ze genoeg anderen hebben. Is hier een regeling in te treffen? Kan ik bijvoorbeeld weer een dag in de week aan het werk en dan de dagen waarop ik dan niet meer met verlof ben, er weer achteraan plakken? Dus eigenlijk dat de uitkering niet 12 weken fulltime is, maar bijvoorbeeld 6 weken fulltime en daarna nog 12 weken een halve week?
Beste LiBeLa, Je wilt weten of er een gemiddelde genomen kan worden van eerdere maanden of een jaar voor de berekening van je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Daarnaast vraag je of je eerder aan het werk mag tijdens je bevallingsverlof. De hoogte van de WAZO wordt gebaseerd op een loonaangifte periode van 4 weken of een maand voor de maand waarin je met verlof gaat. Wat betekent dit voor jou? UWV kijkt helaas niet naar eerdere maanden of een jaar voor de berekening van de hoogte van de WAZO. Er is echter een uitzondering.: Werk je in de periode van 4 weken of een maand voor de maand waarin je met verlof gaat minder door ziekte of verlof? Dan kijkt UWV naar de periode daarvoor, waarin je niet ziek was of verlof had. Volgens de Arbeidstijdenwet mag je niet werken in de periode van 4 weken voor en 6 weken na je bevalling. Wanneer je eerder wilt beginnen, kan dat op het vroegst 42 dagen na de bevalling. Je hebt recht op 16 weken WAZO. Dit wordt niet verlengd wanneer je na de genoemde periode van 6 weken weer (deels) begint met werken. Wanneer je later bevalt dan je vermoedelijke bevallingsdatum worden die dagen aan je WAZO vastgeplakt. Actuele informatie over eerder beginnen tijdens bevallingsverlof vind je bij bijzondere verlofvormen onder het kopje Zwangerschaps- en bevallingsverlof. Ik wens je een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie. Vervelend dat er niet kan worden afgeweken van die bepaalde maand. Dat zal nog moeilijk worden. De uitkering wordt dus niet verlengd als je eerder gaat werken. Wordt de uitkering wel normaal doorbetaald als je eerder weer gaat werken? Na de genoemde zes weken dan. Of wordt het dan minder omdat je weer werkt?
Beste LiBeLa, Werken tijdens je WAZO heeft geen invloed op de hoogte van de betalingen. Zoals Martijn al aangaf als je in de periode voor je verlof minder werkt door verlof/vakantie die je opneemt, kan UWV de periode daarvoor gebruiken voor de berekening. Heb je de beslissing ontvangen en is dit niet gebeurt? Informeer dan alsnog bij UWV of je daarvoor in aanmerking komt. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie wederom. Hiermee zijn mijn vragen beantwoord. Ik werk niet minder in de periode voor mijn zw.verlof door vakantie of ziekte, maar omdat ik indirect voor de televisie werk en die in de zomer weinig nieuwe programma's op de buis zetten, heb ik gewoon minder werk en dus minder salaris. (Ik heb geen vaste uren). Dit trekt later in het jaar weer aan, maar als de uitkering net gebaseerd is op deze voor mij ongunstige maand, gaat mijn salaris behoorlijk omlaag in de maanden van mijn zw.verlof in vergelijking met wat ik anders zou kunnen verdienen. Dus dit zullen we financieel dan op een andere manier moeten gaan opvangen. Ik heb nog geen uitkering aangevraagd, dus daar gaat het verder niet om. Ik wil gewoon op voorhand weten waar ik aan toe ben omdat mijn situatie niet geheel normaal is.
Beste LiBeLa, Je zou bij een teruggang in uren kunnen overwegen een WW-uitkering aan te vragen. Vanuit deze WW kun je dan een tweede WAZO aanvragen. Hier vind je info over de WW-uitkering. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Nee, ik heb geen teruggang in uren. Ik werk onregelmatig! De ene week 20 uur, de andere 30 en de andere 40 en dan weer een keer 15 etc. Maar maakt niet uit, ik heb de informatie die ik nodig heb waarmee ik m'n eigen oplossing kan bedenken.