Ontslag en zwanger

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by renima, Feb 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. renima

renima Actief lid

Oct 25, 2010
    232
    0
    0
    Goedemiddag,

afgelopen oktober is mij medegedeeld dat onze afdeling komt te vervallen, en daarbij dus ook mijn baan. De einddatum zou op 1 mei 2013 zijn middels een beeindigingsovereenkomst.

het is nu februari, inmiddels ben ik 11 weken zwanger en is de datum verlengd naar 1 oktober. heb ook nog geen bevestiging op papier ontvangen. Omdat ik zwanger ben mogen ze mij niet ontslaan, heeft de werkgever mij ook verteld en kan ik blijven tot na mijn zwangerschapsverlof, daarna wordt ik dan ontslagen. Maar ik heb ook iets gelezen over dat ze mij na 6 weken na mijn verlof pas mogen ontslaan. Geldt dat ook als je al wist dat je ontslagen wordt, daarna zwanger wordt, en daarna de datum wordt verlengd?
    1 mei is namelijk niet haalbaar voor de werkgever, dus mag iedereen blijven tot 1 oktober, alleen komt mijn zwangerschap er tussen door.

en heb je altijd recht op een ontslagvergoeding als je ontslagen wordt?

hoop dat jullie mij kunnen helpen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Renima,

Je wilt weten of je in de weken na je verlof ontslagen mag worden omdat de werkgever het ontslag al voor je zwangerschap had aangekondigd.

Je geeft aan dat jij en je werkgever een beëindigingovereenkomst willen sluiten om het dienstverband te beëindigen.
    In deze situatie is er dus geen sprake van ontslag maar van beëindiging met wederzijds goedvinden.

Ontslag mag meestal niet in de volgende situaties:
    -Je bent zwanger.
    -Je heeft zwangerschapsverlof.
    -Jouw zwangerschapsverlof is nog geen 6 weken geleden.

Zou je met wederzijds goedvinden de arbeidsovereenkomst beëindigen dan kan UWV oordelen dat je dus in de 6 weken na je verlof loon had moeten ontvangen.
    Hierdoor kan een eventuele WW-uitkering over die periode geweigerd worden.
    Ik adviseer je hierover juridisch advies in te winnen. Je kunt dit doen bij je rechtsbijstandsverzekering, de vakbond of bij het Juridisch Loket.

Actuele informatie over ontslag bij zwangerschap en bevalling vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uvw.nl/webcare

Share This Page