zwangerschapsverlof

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mama van Marit, 14 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

'Langer zwangerschapsverlof levert weinig op'

Mail naar: Naam afzenderEmail afzender Opmerkingen Annuleren Verstuur
    (Novum) - Het kost 117 miljoen euro om het huidige zwangerschapsverlof van zestien weken met twee weken uit te breiden. Een verlenging met vier weken kost 322 miljoen euro. De meerwaarde is echter gering, blijkt uit onderzoek in opdracht van minister van Sociale Zaken Piet Hein Donner (CDA).
    De bewindsman voerde het onderzoek uit op verzoek van zijn partijgenoot en Kamerlid Eddy van Hijum. Van Hijum heeft 'serieuze indicaties' dat de huidige zestien weken te kort zijn, omdat daarna veel jonge moeders zich nog ziek melden.
    Uit het onderzoek blijkt dat een langer verlof maar 'beperkte effecten' heeft op het ziekteverzuim en het beroep op zorg door de moeder. Ook heeft een langer verlof 'geen effect' op de gezondheid van kinderen. Meer verlof leidt echter wel tot extra loonkosten voor werkgevers.
    Het Europees Parlement stemt dit najaar over een verlenging van het zwangerschapsverlof naar achttien of twintig weken. Donner verzet zich hiertegen. De bewindsman verwacht meer van een flexibeler ouderschapsverlof en betere mogelijkheden om werk en privé te combineren.

Nieuws.nl - 'Langer zwangerschapsverlof levert weinig op'

2. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik vind 16 weken ook wel genoeg hoor (zeg ik nu... hihi) Heb liever dat de man wat meer verlof zou krijgen! 2 dagen!!! Belachelijk!!!

3. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Ik vind de kinderen die met 10/12 weken op mijn werk (kinderdagverblijf) komen echt nog veel te jong! Een paar extra weken maakt zoveel verschil!
    Ik ben dus zeker voor een paar extra verlofweken.
    En natuurlijk voor het vaderverlof:D

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou ook liever zien dat het vaderschaps verlof er door zou komen, dus 10 werkdagen verlof voor vaders, zoals begin dit jaar weer eens opgehaald werd, maar er helaas nog stééds niet doorgekomen is .

Langer verlof is altijd meegenomen, maar ik moet bekennen, dat ik écht werk voor m'n plezier en gek wordt als ik altijd thuis zit. Nu werk ik maar 10 uur in de week ;) -dus ik heb makkelijk praten als ik zeg dat het voor mij niet zo'n noodzaak is.

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik ben ook dolblij met mijn werk en zou echt niet lang thuis willen zitten, maar eerlijk is eerlijk: ik vind het huidige zwangerschapsverlof te kort.

Voordat ik bevallen was dacht ik altijd dat die 10 of 12 weken erna lang genoeg was, maar nu denk ik er anders over.
    Die weken vliegen gewoon voorbij en voor mij gold dat toen ik net een beetje het gevoel had dat ik alles weer op de rit had, ik alweer moest werken.
    Ik heb uiteindelijk een maand langer verlof genomen.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.958
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb straks 23 weken verlof, komt precies zo uit met vakanties die voor en na mijn verlof vallen. Ik laat t.z.t. wel weten hoe het bevalt. Tegen die tijd ben ik er vast wel blij mee zijn, maar nu zie ik op tegen die lange periode van thuiszitten. (Ja, ik weet het: ik heb straks heus wel genoeg te doen... Maar ik zal mijn werk toch missen denk ik!)
    Als ik die kosten zo zie (en dat in een tijd dat er fors bezuinigd moet worden!) vraag ik me ook af of wie echt wel geholpen zijn met langer verlof. Dan inderdaad liever extra verlof voor de papa's!

7. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Ik vraag me wat af, al is Donner tegen,
    als Europa beslist dat het door moet gaan,
    dan moet Nederland toch ook eraan gehoorzamen?

8. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Voor mezelf was 10 weken na de bevalling lichamelijk wel genoeg, toch ben ik pas met 14 weken weer gaan werken. Mijn dochter was met 10 weken echt nog te klein om naar de opvang te gaan in mijn ogen.

En dat vaders in Nederland maar 1 dag krijgen: meer dan BELACHELIJK! Die zijn na een bevalling ook helemaal stuk.

9. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Dat denk ik wel.

Wat betreft langer verlof: dat lijkt me moeilijk om te bepalen, de een heeft misschien genoeg aan bijv. 12 weken, een ander heeft misschien wel 18 of 20 weken nodig.

Ik persoonlijk had wel meer nodig. Ik ben 12 weken voor de uitgerekende datum naar huis gestuurd (ziekte wegens zwangerschap) En na de bevalling ben ik wel na 10 weken weer gaan werken (instellingkeuken) dat was eigenlijk te zwaar na een ks. Maar ik ging het maar doen, omdat ik volgens m'n contract nog 9 of 10 dagen moest werken.

Vaders zouden wat mij betreft wel zowiezo een week of 2 erbij mogen krijgen,

10. mamavansam

mamavansam Niet meer actief

Zelf vond ik het te kort, maar ligt ook aan de situatie. Heb zelf een keizersnede gehad, mag 6 wk weinig doen en dan heb je dus nog een maand en dat is wel erg kort. In Finland hebben ze het beter voorelkaar! Maar de vaders mogen ook wel meer verlof krijgen want 1 dag is wel erg belachelijk!

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik vind 16 weken voldoende. De grootste reden dat vrouwen zich na die 10/12 weken ziek melden, is dat ze het moeilijk vinden om hun kindje weer alleen te laten en aan de slag te gaan. Dat is meestal ook moeilijk!

Maar er zijn andere oplossingen: Ouderschapsverlof of vakantiedagen opnemen. Of gewoon door de zure appel heenbijten.

Kijk, als het kindje of de moeder ziek is, of nog niet helemaal hersteld van de bevalling, is het wat anders natuurlijk. Maar er zijn er echt veel die pas een week voor het eind van hun verlof bedenken dat ze weer moeten werken en dan pas beginnen met dingen regelen en zich er (ook mentaal) op voor te bereiden.

Ja, (bijna) iedereen blijft liever bij haar kindje dan weer te moeten werken. Maar helaas, het zit nu eenmaal zo in elkaar. Deal with it.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Heb je enig idee hoeveel belasting ze in scandinavië betalen? Er zit een kostenplaatje aan 'het beter voor elkaar hebben'. Kan hier ook, maar dan gaat de belastingbetalen dat merken. Het geld moet ergens vandaan komen.

Mannen hebben trouwens recht op 2 dagen betaald verlof na de bevalling. Daarnaast kunnen ook zij ouderschapsverlof of vakantiedagen opnemen.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Klopt - alleen voor ouderschapsverlof, moet je het geld wel kunnen missen. En vakantie, tja, niet iedereen heeft evenveel vrije dagen en ik kan me voorstellen dat je ook verderop in het jaar nog weleens even 'vakantie' / rust kunt gebruiken. Het is jammer dat die dagen nu na de bevalling 'nodig' zijn.
    Maar oke, het is voorlopig niet anders.

14. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik ben er meer voor om de mogelijkheden voor ouderschapsverlof uit te breiden. Zo kan degene die langer thuis wil blijven het op die manier doen. En degene die weer aan de slag willen en 16 weken dus genoeg vinden, gewoon weer gaan werken.

Ik zie het zelf ook niet zitten om m'n kindje straks met 12 weken naar het kdv te brengen. Ik kies er dus voor om ouderschapsverlof op te nemen en dus langer thuis te blijven (als werkgever akkoord gaat). Maar dit kunnen wij alleen maar doen omdat onze lasten niet zo hoog zijn. Hadden wij een duurder huis gehad dan had het niet eens gekund. En ik denk dat dat voor veel mensen geldt. En dat vind ik eigenlijk heel raar. Ze hoeven heus niet alles te vergoeden, maar een middenweg zou wel beter zijn.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik denk ook dat het heel moeilijk is te bepalen welke moeders écht nog niet aan de slag kunnen en welke moeders gewoon nog liever langer thuis willen blijven.

Deel Deze Pagina