Hallo allemaal. Onze dochter was niet lang na haar 3e verjaardag zindelijk. Ze is nu bijna 4 en ze plast (al maanden) dagelijks een paar keer wat in haar broek. Geen hele plassen maar de broek is wel nat. In het begin is het wel goed geweest. We hebben volgens mij alle manieren van benaderen gedaan, boos worden, belonen, in de vieze natte broek laten lopen, accepteren. Haar met regelmaat naar de wc laten gaan. Maar niets helpt helaas. Nu komt de school er bijna aan en er gaan een paar keer per week wel 3 a 4 broeken doorheen. Dagelijks sowieso 1 à 2. Heeft iemand nog tips of ervaring hiermee?
Hier heeft onze jongste dat ook vrij lang gedaan, nu gaat het gelukkig al een poosje goed. Alleen hier was het vooral luiheid. Ze was te leuk aan het spelen om naar de wc te gaan en dat wist ze heel goed. Ze begon dan te wiebelen en te knijpen met haar benen. Als ik dan vroeg naar het toilet te gaan hoefde ze nooit..... ging uiteindelijk dan toch maar net te laat. Dus daar elke keer op te wijzen dat ze toch echt moest gaan plassen en dat ik zag dat ze moest plassen ging ze toch maar naar het toilet. Zegt dan tegen mij mama hoe wist je dat ik moest plassen? Nou door de benen dus . Nu let ze er zelf ook beter op en gaat het al een poos goed en hopen dat het zo blijft. Zijn er dingen die jullie aan haar opvallen dat ze moet plassen? Misschien daar iets beter op letten? Mijn dochter was op school ook regelmatig nat, maar ja dan moet ze mee naar huis omdat ze geen droge kleding had en dat vond ze nooit leuk. Dus gaat het nu ook beter
Geen blaasontsteking? Zou denk ik even bij de ha langsgaan voor controle. Mocht daar niks uitkomen dan toch goed uitleggen dat je op school jezelf toch moet kunnen redden en dat het eigenlijk ook vies is met een natte broek te lopen.
Dank je voor je reactie. Ik zie eigenlijk niets aan haar. Ik zal eens op haar brengen gaan letten, dat is en goede tip. Ze hoeft idd ook nooit als Ik het vraag. Maar ze kan ook in haar broek plassen dan naar de wc gaan, schone kleren aan en dan binnen een uur weer naast zijn.
Als er zo weinig tijd tussen zit dan is het misschien niet alleen dat ze het te lang ophoudt of afgeleid Is. Ik zou toch eens naar de huisarts met haar, misschien dat er iets lichamelijks is waardoor het steeds mis gaat. Sluitspier die niet goed functioneert of zo, ik roep maar wat.
Ik zou toch naar de HA gaan. Laat het medische uitsluiten. Een nichtje van mij is ook al heel lang aan het tobben. Ze is al negen, maar nog steeds problemen. Ze is zelfs al een keer geopereerd, maar nog steeds problemen. Hopelijk is het niets medisch, maar je weet nooit.
Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat het niets medisch is... Het vreemde is dat het wel een tijdje goed gegaan is. Hopelijk gaat het op de kleuterschool beter. Ik verwacht het uiteraard niet direct. Dan is er spanning en verandering genoeg. Maar ik zal je advies tegen de kerst opvolgen als het niet verbeterd.
Dank voor je antwoord. Wat vervelend voor je nichtje. Ik hoop uiteraard dat het niet medisch is. Maar ik hou het wel in mijn achterhoofd. Zie mijn vorige reactie.
En haar op vaste tijden sowieso op het toilet zetten. Zodat het regelmatig wordt. Ik zeg bij de oppaskindjes voor het eten altijd plassen en handen wassen! En dan zet ik ze tussen de eet momenten ook nog een keer op wc. En s avonds voor slapen gaan. Dan zet je haar al 6x "verplicht" op de wc. Maar bouw je ook routine / regelmaat op. Desnoods doen papa en mama en brusjes hier aan mee. Door allemaal even naar de wc te gaan voor het eten en de handjes te wassen.
Obstipatie kan ook een oorzaak van broekplassen zijn. Dat kan een vicieuze cirkel worden waarin het van kwaad tot erger gaat. Mijn zoon had dit, hield alles te lang op. Bij ontlasting/darmen kun je dit redelijk 'ongestraft' doen, maar de blaas kan daar slecht tegen en zal 'het heft in eigen handen nemen'. Gaat dus op 'eigen gelegenheid' samenknijpen, waardoor kind opeens een natte broek heeft zonder voortekenen (nou ja, de voortekenen zijn genegeerd ). Wij hebben mijn zoon om deze reden langere tijd flink moeten laxeren (zodanig dat hij net geen diarree had), om het broekplassen te doen stoppen. Ik vond het een beetje magisch klinken toen uroloog het uitlegde , maar het heeft uitstekend gewerkt!
Mijn jongste overigens heeft in periode voor start school ook veel ongelukjes gehad, vooral op einde van dag omdat ze niet de tijd nam om te gaan plassen en 'sturen' werkte erg averechts, dan werd ze nog koppiger in haar mededeling dat ze niet hoefde te plassen ... Ik heb altijd gedacht dat spanningen voor start school daar ook bij meespeelde, ze was hoe dan ook wel een draakje in die tijd . Na start school is het in rap tempo verbetert. Ze is nu 4,5 jaar en heeft nog maar zelden een ongelukje en dan ook heel vaak letterlijk naast de WC omdat ze net te laat was of niet op tijd de broek naar beneden kreeg.
Vervelend is dat! Ik merk het hier nu ook bij mijn zoontje, hij is pas net 2 maanden zindelijk maar in het begin ging het super goed, hij gaf het zelf aan, liep zelf naar de wc, had nooit een ongelukje. En nu ineens wel.. Het lijkt alsof het nieuwe er af is en hij het dus niet echt boeiend meer vindt! Nu moet ik m ook echt af en toe zeggen van kom we gaan even een plasje proberen te doen, en dan komt er ook meteen een hele plas. Hij heeft gewoon geen zin om te gaan of vergeet het
Misschien dat het helpt om een soort ''beloningssysteem'' in te zetten? Stickers verdienen als de droog blijft en dan bij het vooraf afgesproken aantal stickers een klein kadootje uitzoeken..