Ik lees net in een andere topic dat er zo iets als kinderkorting bestaat. Volgens mij zijn er een heleboel mensen die dit door hun neus laten boren. Evenals de mensen die de overhevelingstoeslag niet krijgen maar er wel recht op hebben. Snap er ook af en toe niks van hoor. Wat is kinderkorting eigenlijk? Groetjes Nies
kinderkorting krijg je pas als je kleine 6maanden is ik weet ook niet precies wat het is... maar idd veel mensen houden hier geen rekening mee ook niet met heffingskorting. en voor de mensen die in een huur huis wonen en jonger zijn dan 23 en een kleine hebben hebben recht op huurtoeslag dan mot je huur minder wezen dan 520 euro. ze eggen vaak dat je er pas recht op heb na je 23e das niet waar!!! xxx
Ja inderdaad. Ik had laatst het tijdschrift : 'baby's eerste jaar' gekocht en daar stond een heel stuk in over 'kind en fiscus, waar kun je op rekenen?' Ik wist ook helemaal niet dat er zoveel aftrekposten zijn! Er staat alleen in dat iedereen met kinderen onder de 18 jaar recht hebben op kinderkorting. Als je inkomen lager dan 28.521 euro is krijg je 892,- terug, is je inkomen tussen de 28.521 en 44.034 euro dan krijg je tussen de 892,- en 0,- euro terug naar rato. Wat het precies is staat er niet. Denk gewoon een tegemoetkoming in de kosten, aangezien het naar rato gaat. Je hebt ook recht op arbeidskorting als je een kind hebt. Dit geldt voor alle Nederlanders met een baan. (1357,-) Je hebt recht op combinatiekorting als beide partners werken en de minste verdienende een jaarinkomen heeft van 4.405,- of een zelfstandigenaftrek. (146,-) Als je recht hebt op combinatiekorting maar geen partner hebt heb je ook nog recht op aanvullende combinatiekorting, namelijk 608,- Dan heb je nog de alleenstaande ouderkorting en daar de aanvulling op. Pfff... wat een gedoe he haha Heb het even grof overgenomen uit dat tijdschrift uit een schema
Das niet alleen als je onder de 23 bent hoor...heb me laten vertellen ( wij zijn ook bezig met huurtoeslag ) dat ze kijken naar hoeveel personen je gezin uit bestaat en hoelang je in de woning woont. Dit heb ik ff opgezocht: - Tot 1 juli 2006 mag de rekenhuur niet lager zijn dan 189,19 en niet hoger dan 604,72. Vanaf 1 juli 2006 geldt dat de rekenhuur niet lager mag zijn dan 195,89 en niet hoger dan 615,01. - Als u en uw eventuele toeslagpartner jonger zijn dan 23 jaar en u heeft geen inwonende kinderen, dan mag de rekenhuur tot 1 juli 2006 niet hoger zijn dan 331,78. Vanaf 1 juli geldt hiervoor een grens van 339,08. - De woning moet passend voor u zijn. Tot 1 juli 2006 is een woning passend voor u als de huur niet hoger is dan 474,88 (bij een huishouden van 1 of 2 personen) of 508,92 (bij een huishouden van 3 of meer personen). Vanaf 1 juli 2006 is een woning passend voor u is als de huur niet hoger is dan 485,33 (bij een huishouden van 1 of 2 personen) of 520,12 (bij een huishouden van 3 of meer personen). Let op! Of een woning passend voor u is of niet, wordt alleen bepaald als u een nieuwe woning gaat huren. Een passendheidsadvies wordt dus alleen gevraagd voor nieuwe huurders. Als u bijvoorbeeld al woont in een woning met een huur boven de aftoppingsgrens en na een inkomensachteruitgang huurtoeslag wilt aanvragen, kunt u niet afgewezen kan worden op grond van niet-passendheid. Als u langer dan 6 maanden in de woning woont, bent u een zittende huurder.
@nies ik weet het ook niet precies allemaal maar wioj wonen sinds december 2005 in een huur huis en hebben sinds de kleine er is huurtoeslag... ik weet ook niet hoe het allemaal werkt!!!
Nee klopt, wij zijn ook zo'n grensgeval, we zouden er eerst geen recht op hebben omdat de aftoppingsgrens te hoog was, maar omdat we al 7 jaar in dit huis wonen geldt dat dus niet. Wij betalen nu 540 euro per maand (minus 22 euro voor de garage ), aan huur en met de huurtoeslag zou er 240 euro afgaan, dat vind ik nog al wat. Maar vooralsnog hebben we nog steeds niks, na tig telefoontjes...ze zeggen steeds weer wat anders, nu moeten we weer afwachten tot de betalingstijd in Juli...
Ja Nies dat klopt. Maar als jij onder de 23 bent mag je maar tot een bepaald bedrag huren. Zo kan het zijn dat je geen toeslag krijgt omdat je te jong bent voor de woning zeg maar. Dat heb ik ook een tijdje gehad. Ik wist inderdaad niet dat je er wel recht op hebt als je een kleine hebt. Heb net toeslag gerekend op de site en het klopt. Als ik hier alleen zou wonen dan zou ik vanaf augustus weer 200 euro krijgen per maand. Nou angeleyes, dat is een goeie tip, ik denk dat veel mensen dat niet weten!!
@sweetangel...dat moet je dus ook allemaal maar weten he?...Volgens mij zijn er een hoop mensen die jaarlijks een heleboel euries door de neus laten boren hoor!
Ja ik wist dat, al vanaf de geboorte heb ik kinderkorting van de belasting. Krijg niet pas met 6 maanden maar je kind moet 6 maanden in dat jaar deel uitmaken van het huishouden, dus als je kind in aug. word geboren krijg je het voor dat jaar niet maar wel vanaf jan. Mijn zoontje was geboren in maart en zou dus meer als 6 maanden deel uitmaken van het huishouden in dat jaar. Verder hebben we ook nog aanvullende kinderkorting (gebasseerd op inkomen) en combinatiekorting en ik krijg nog heffingskorting en huurtoeslag. Daarom loont het zich niet voor mij om 2 dagen te gaan werken want dan vervalt ook weer een aantal kortingen. En arbeidskorting krijgt iedereen die werkt ook zonder kinderen maar dat word al verrekend met je salaris maandelijks.
Ik laat ieder jaar door een acauntent mijn papieren invullen en die pluist altijd alles . een makkelijke tip voor iedereen. het kost je wel 50 euro maar je krijgt er een smak voor terug.
ja kinderkorting krijg ik ook, en ik kreeg ook altijd alleenstaande ouderkorting, dat was hartstikke veel, maar die belasting gaat ook geen slapende honden wakker maken 8) je moet gewoon eens informeren, als je werkt (allebei) krijg je al meer kinderkorting. er was jaren geleden zo'n commercial op van een meisje dat door een park liep op een bankje ging zitten en toen zei een oude vrouw wat een mooie schoentjes heb jij en toen zei dat kind: van de belasting! haha, heeft maar kort gedraaid, maar toen heb ik dat gelijk aangevraagd en met meerdere kinderen wordt het zelfs nog meer. gewoon altijd vragen!
Weet iemand of je de kinderkorting per jaar in 1 keer terugkrijgt of dat je die ook in maandelijkse termijnen kan laten uitbetalen?
Nee Eve, kinderkorting is geen toeslag, het is een aftrekpost! Als je op het eind van het jaar aangifte doet krijg je dat dus terug.
Dat meen je niet! In dat tijdschrift wat ik gelezen heb staat dat het een aftrekpost is... Hoe moet je dat dan aanvragen Ivonne??
Heb inmiddels wat 'gegoogled' en ben er achter dat je het per maand kunt laten uitbetalen via het formulier 'Voorlopige teruggaaf' (aanvragen bij de belastingdienst). Goh, er gaat een wereld voor me open! Wel leuk zo'n financieele meevaller. Duurt nog wel even voordat ik het kan aanvragen maar is toch een prettig vooruitzicht