Nog even over honden

Discussie in 'De lounge' gestart door kleinesara, 8 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Ik heb hier laatst al een topic geplaatst over honden op zoek naar informatie. Wij denken er voorzichtig aan om over een paar maanden een hondje te nemen en zijn ons nu daarop aan het oriënteren en informeren. We zijn vanmiddag bij het asiel geweest. Die hadden alleen grote honden (wij hebben een klein huisje dus gaan sowieso voor een klein hondje) dus we konden niet kijken hoe een klein hondje is qua karakter. Wel hebben we veel informatie gekregen over de aanschaf en verzorging van een hond en ook de tip om eens bij een hondententoonstelling te kijken zodat we aan fokkers vragen kunnen stellen en om eens een aantal keer een soort "oppashondje" te hebben, een hondje in huis voor een weekje omdat het baasje op vakantie gaat. Ook gaf ze ons de tip te gaan voor een pup ipv een volwassen hond omdat we een klein kind in huis hebben en een pup daar met de juiste opvoeding makkelijker aan kan wennen dan een volwassen hond die kinderen misschien niet gewend is. Binnenkort gaan we ook kijken op een hondenschool.

Nou willen we eigenlijk ook bij een aantal fokkers van kleine honden gaan kijken. Gewoon eens even kijken hoe dat voelt, maar ook hoe het karakter van verschillende rassen is en vragen wat dat ras specifiek nodig heeft. Maar waar vinden we een goede fokker? Als ik google levert het niets op in Rotterdam of omgeving maar er moet toch iets zijn? Iedere stad heeft toch wel goede fokkers? Hoe vind ik die dan? En hoe weet je of een fokker goed is?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik heb helaas geen gerichte tips voor je.

Maar ik wil wel even zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je zo goed onderzoek doet.

Ik hoor te vaak ( ook hier helaas) dat mensen een dier zomaar even kopen en niet de verantwoordelijkheid nemen als er toch achteraf iets mis blijkt te zijn.

Een ras moet bij je passen en ook als je een pup hebt moet je dat gelijk goed aanpakken.

Ik hoop dat jullie de juiste hond voor gaan vinden :).

Wij hebben een boerenfox en dat past heel goed bij ons.

3. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Weten welk ras je wilt bezoeken en dan kijken op de site van de rasvereniging. Staan de adressen daar niet zo op kunnen ze je dat via mail vast vertellen.
    Als je naar een hondenshow gaat kun je ook altijd een info boekje kopen over welk hond bij welke eigenaar hoort vaak staan daar ook de adressen en gegevens van de eigenaren bij vermeld.
    Een blad als onze hond halen ook hier staan geregeld advertenties in van fokkers.

Ooh en nee niet elke stad heeft goede fokkers, goede fokkers zijn mensen die met zorg de ouderdieren bij elkaar uitzoeken, rekening houden met erfelijke problemen, karakter en rasspecifieke eigenschappen. Heeft niet te veel honden, pups groeien in huis op, worden ingeeent en ontwormt en door de dierenarts onderzocht, pups worden oo de juiste manier afgespeent en voor mij verkoopt een goede fokker je een hond met contract, voorwaarden en stamboom.

4. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wat Blaine zegt. Eerst voor jezelf een paar rassen uitkiezen die je aanspreken (google heeft over ieder ras wel wat informatie). Als je er een paar op een rij hebt, kun je gericht op het ras bijhorende fokkers zoeken via een rassenvereniging.
    En niet iedere stad heeft goede fokkers. Wij wonen in de randstad en zijn voor onze hond (Jack Russel) naar een fokker in Brabant gegaan. Dichtbij huis hoeft niet per definitie goed te zijn.

Erkende fokkers worden vaak aangegeven op de sites van rassenverenigingen en zijn aangesloten bij de Raad van Beheer.

5. kleinesara

We hebben wel al wat rassen op het oog met 1 grote favoriet. We hebben een boek gekocht met informatie over alle rassen en ook over de verzorging en opvoeding van honden en waar je bij het kiezen van een hond aan moet denken. Dus ik denk sowieso kijken over er binnenkort een show is in de buurt. Het probleem is dat wij geen auto hebben, dus naar de andere kant van het land reizen is niet zo makkelijk. Ik had net een fokker gevonden in Spijkenisse. Klinkt goed wat er op de site staat, maar volgens mij al heel lang niet meer bijgewerkt dus dan voelt het al meteen minder goed. Niet heel serieus, anders zou je je site wel goed bijhouden...

Rasvereniging... Ga ik zoeken!

6. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Fokkers hebben ook niet het hele jaar door pups. Ze fokken soms maar 1 tot 2x per jaar, dus het kan zijn dat de site daarom niet up-to-date is.

Uit nieuwsgierigheid, welk ras heb je op het oog? ;)

7. Nietverwacht

Nietverwacht Bekend lid

9 okt 2013
    769
    116
    43
    Tiel
    Inderdaad kijken via de rasvereniging,! en je moet er vooral op letten dat je een pup krijgt waarvan de ouders helemaal gecontroleerd zijn op heupen ogen enz, meestal is dat via de rasvereniging ook wel zo (er zijn uitzonderingen! hier een hond via rasvereniging en hond heeft helaas HD omdat ze papieren hadden vervalst)

Wat voor een ras hebben jullie in gedachte?

8. kleinesara

Het ras dat we op het oog hebben is de West Highland White Terriër. Ik vond op internet al dat het een hele goede hond is voor mensen die voor het eerst een hond hebben, in ons boekje stond dat ook weer en ook de vrouw van het asiel was het ermee eens dat dit een goede keuze zou zijn in onze situatie. Maar we houden andere opties open, ik wil eerst wat rassen in het echt zien en meemaken.

9. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ooh dat vind ik hele leuke hondjes, zo lief! Wij zijn voor onze hond 2 uur onderweg geweest omdat ik het belangrijk vond om den goede fokker te vinden, rondvragen op een hondenforum kan ook nog wel 's helpen om er een te vinden. Veel plezier !

10. Leed

Leed Bekend lid

14 apr 2013
    832
    163
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Als je voor de westie gaat uit Spijkenisse dan weet ik welke fokker je bedoelt. Je kan hun altijd opbellen voor meer informatie en ik zou zeker ook een hondententoonstelling bezoeken voor meer info en om het ras in het echt te zien. Op de site van de raad van beheer kun je de showdata vinden van Nederland. Ook kun je op de rasvereniging kijken voor info en fokkers.

Wel goed dat jullie zo bewust bezig zijn met de keuze van de voor jullie geschikte hond! Waren maar mensen zo..

11. Pugga

Pugga Bekend lid

15 mrt 2012
    740
    4
    18
    Morgen is er een hondenshow in eindhoven. De gezelschapshonden worden ook gekeurt dus veel kleine rassen. Hier zijn vaak zat fokkers aanwezig die je vragen kunt stellen en dus veel soorten hondjes die je in het echt kan zien tegelijk

12. kleinesara

Huh, die in Eindhoven was gisteren volgens internet? 7 februari? Volgens deze site in ieder geval: Shows in Nederland (2014) - Hondenshow.net

6 september is er één in Rotterdam. De rest is qua afstand zonder auto niet goed te doen, dan moeten we even op zoek naar een lift ;).

13. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Hmm ik zou zeggen zoek even goed rond want persoonlijk zou ik geen westie adviseren als eerste hondje maarja ik ben bevooroordeeld want het is zo vreselijk niet mijn ras:). In mijn leven 3x een hond gehad die geprobeerd heeft mij te bijten en dat waren alle drie westies ;).
    Ze zijn behoorlijk eigenwijs en zeker niet de makkelijkst opvoedbare hondjes, het zijn en blijven terriërs en daar hoort een bepaald karakter bij :)

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Raad van Beheer - homepage -
    Hier vind je de meest betrouwbare showagenda ;). En een grote rashondenshow zoals eindhoven is vaak verdeeld over meerdere dagen dus van te voren even kijken op welke dag welk ras wordt geshowd ;)

15. Pugga

Pugga Bekend lid

15 mrt 2012
    740
    4
    18
    Ik moet zelf morgen showen dus geloof me er is show ;) ik heb ook een klein hondje bij me een mops

16. Vagans

Vagans Niet meer actief

Wat goed dat je goed aan het onderzoeken bent!

Persoonlijk zou ik alleen geen westie adviseren. Zij zijn en blijven terriërs die snel klachten hebben betreft de huid en een goede opvoeding nodig hebben.

Zou eerder denken aan een malthezer of coton de tulear ofzo.

Suc6 met dr zoektocht!

17. Sparky

Sparky Niet meer actief

Hier een pup gehad op advies van velen. Helaas kent mijn zoontje geen angst en geen grensen en is hij op veel momenten niet 'bereikbaar' en dit resulteerde erin dat de hond hem als speelmaatje ging zien. Hoeveel ik ook corrigeerde, mijn zoontje bleef de indruk geven aan de hond dat hij het prima vond. Helaas tot vervelende gevolgen.
    Later voor een herplaatser gegaan die prima met de kinderen maar helaas blijkbaar dingen had meegemaakt die ook gedragsproblemen veroorzaakte. Is allemaal vast op te lossen maar met 2 kinderen wil je geen risico's lopen. Beide honden hebben een goed huisje gekregen. Omdat zoontje wel veeeel opener is met hond in de buurt en duidelijk dan sneller vooruit gaat toch voor de 2e hond gekozen destijds, maar helaas hebben we gewoon ook pech gehad.. Mocht er hier weer een hond komen dan moet de jongste minimaal een jaar of 6 zijn afhankelijk van hoe hij zich ontwikkeld. Dat is een richtlijn nu. Maar er kan vanalles veranderen maar dat zou de richtlijn alleen verder naar achteren schuiven, niet eerder.

Het kan zeker weten goed gaan hoor met kleine kinderen. Door mijn ervaring zou ik ook zeker weten kiezen voor een pup, mits het kind zelf grensen aan kan geven. Of zo klein is dat ze voorlopig niet met elkaar in contact komen in zoverre dat de kleine niet zelf naar de hond kan gaan..

18. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Wat leuk! Toevallig zijn wij ook bezig met het wel of niet aanschaffen van een hond. Helaas woon ik niet in NL en hebben wij geen vrije keuze qua rassen e.d.. We gaan nu al een paar weken de honden als vrijwilliger uitlaten hier in het asiel. Gewoon om de meiden te laten wennen aan honden en het is gelijk voor het goede doel. Ook hebben we al 2 keer een hond te logeren gehad. De eerste keer een jonge hond (middelmaatje, mixed breed) en tot vandaag de tweede; een 3 jaar oude Japanese Spitz. Zou ik zelf niet zo maar gekozen hebben (we wilden liever een ander 'soort' hond), maar wat een gewèldig lief beest met kinderen zeg! Ook niet al te blafferig.

Helaas hij was niet gecastreerd en liep weg. Ondanks dat hij nooit was opgevoed en niets 'kon' toen hij kwam, kon hij na 3 dagen al zitten, liggen en omrollen op commando. Ik was echt verbaasd over dit intelligente en enorm lieve supersociale ras. Toch was deze hond uiteindelijk niet onze keuze, maar een hond 'lenen' is echt een aanrader. Je weet dan beter wat je belangrijk vindt en wat echt niet werkt voor jullie situatie. Wij zijn er een stuk wijzer door geworden en ik ben echt blij dat we niet gelijk voor zo'n 'schattige puppy' zijn gegaan.

19. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik heb geen tips voor je maar ik vind het fantastisch dat je eerst de dingen goed uitzoekt.

20. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Owww..een westie is wel pittig hoor! Het is en blijft een terriër..
    Ook klein en wit en makkelijker qua karakter: malteser.

Deel Deze Pagina