Hoe merk je als een dreumes niet goed ziet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door yaro, 13 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaro

yaro Niet meer actief

Hoe merk je of een dreumes niet goed ziet?

Ik weet dat ze dan vaak vallen, maar verder?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Het is heel lastig in te schatten bij die kleintjes. Vaak vallen kan duiden op slecht zien maar het hoeft niet. Als het veel vallen is door het slecht inschatten van diepte kan dat wel een teken zijn. Ook onverklaarbare vermoeidheid kan duiden op een oogafwijking, dit komt dan omdat ze voortdurend compenseren. En je kan kijken hoe goed je kind in de verte ziet door hem/haar te vragen dingen aan te wijzen.
    Als je twijfelt aan het zicht kun je het beste een afspraak maken bij een oogarts of orthoptist, zij kunnen een betrouwbare meting doen.

3. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

#3 Nemo2, 13 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 sep 2016
    dat is idd heel lastig in te schatten, mijn zoontje heeft +4,5 dus draagt ook een brilletje, wij zijn er achter gekomen omdat hij een beetje een hangend ooglid heeft, dus het CB wilde testen of hij er minder door zag ect... Wij hebben hem moeten druppelen een paar dagen, en daarna gemeten in het ziekenhuis.

Toen kwam dus die sterkte eruit, maar zijn "slechte oog" is eigenlijk nog beter dan het andere oog!
    Sinds hij een bril heeft ging hij zich optrekken ect.. Hij kon dus de diepte niet in schatten.
    En hij laat zijn bril heel goed op:):)

Je zou je door kunnen laten verwijzen naar het ziekenhuis (orthoptist)

4. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik begon met 4,5 met een sterkte van -3 dus waarschijnlijk heb ik al langer niet goed kunnen zien en volgens mijn moeder was ik altijd erg voorzichtig.

5. yaro

yaro Niet meer actief

Bedankt voor jullie antwoorden.

Dochter valt veel. Loopt geen opstapjes/stoeprandjes op zonder ondersteuning. Ze loopt best vaak tegen dingen aan en grijpt de laatste tijd vaker mis als ze iets dichtbij wilt pakken.

Maar verderweg denk ik dat ze wel beter ziet. Ze herkent koeien in de wei en haar broer en zus herkent ze ook vanaf een meter of 6 (verder nog niet getest).

Ik heb een bril -3.25 en cilinder.
    Vader heeft lenzen -5 en hij had al vroeg een bril omdat hij moeite had met diepte zien.

Verstandig om naar de huisarts te gaan voor een verwijzing?

6. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Mijn dochter had moeite met diepte zien. Ze ging op handen en voeten over drempels. Ze was erg voorzichtig. Ik heb een verwijsbrief gekregen van het cb. In het ziekenhuis bleek dat ze een cilinderafwijking te hebben. Ze had haar eerste bril toen ze 2 jaar en 3 maanden was. Ze hield hem gelijk netjes op.

7. yaro

yaro Niet meer actief

Ok, ja ik ben de laatste afspraak niet zelf gegaan dus toen is niks bijzonder gemeld vanaf onze kant.

Kan ik beter via het cb een verwijzing vragen of via huisarts?

8. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Ik had een verwijzing van het cb, je zou het dus daar even kunnen vragen of ze je door kunnen verwijzen!

9. yaro

yaro Niet meer actief

Vanmiddag heb ik een afspraak bij de huisarts. Ben benieuwd of we doorgestuurd worden.

10. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    De oogontwikkeling van een dreumes is zowiezo nog niet volledig ontwikkeld.
    Elke baby/dreumes heeft nog een oogafwijking. Ik ben maand terug met mijn dochter van net 2 geweest en ze maken zich nog niet druk erover en een bril/afplakken is nog niet nodig.
    Mijn dochter loensde met 1 oog, maar zolang de afwijking nog niet erg groot is en het loenzen niet de hele dag door is, doen ze er nog niks aan.
    1 oog was 3 (is nog normaal bij die leeftijd) en andere zat op 4 (wel afwijkend. Geen idee meer als het + of - was. (ze kan ook koeien in de wei herkennen)

Over een half jaar weer terug komen en dan moeten de ogen beter zijn en het liefst gelijk.

Met 1 jaar en 3 maanden, zouden ze denk ik ook nog niet veel doen, of de afwijking moet wel erg groot zijn.

11. yaro

yaro Niet meer actief

Over 6 weken de afspraak bij de oogarts

12. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Goed dat je een afspraak hebt gemaakt.

Mijn dochtertje heeft een heel slecht zicht. Ze is nu 4,5 jaar en draagt contactlenzen in van een sterkte van plus 23. Daarmee heeft ze een zicht van bijna 50 procent.

Ze is heel voorzichtig op de grond,
    Ze klimt daarintegen zomaar zonder moeite in het klimrek. (ze ziet geen diepte en daardoor ook geen gevaar.)
    ze houdt voorwerpen wel eens heel dicht bij haar ogen.
    Ze wil buiten altijd een handje als we gaan lopen. Ze mist de stoeprandjes wel eens.

Mijn dochtertje lijkt op een andere manier te kijken. bijv. op school daar zijn div. vrouwen met lang blond haar en die noemt ze allemaal de mama van ..... En ze onthoud de kleur van kleding van de kinderen. En ze iemand niet kan zien op het schoolplein vraagt ze het aan de juf. Verder doet ze heel veel op geluid.

Zelfs zonder lenzen in kan mijn dochtertje nog wat zien. ze kan vingers tellen op een halve meter afstand maar ze ziet geen hagelslagkorrel liggen van dichtbij. Ze ziet ook niet of er nu een schaap of een koe in de wei staat. Wel kan ze gewoon spelen en rustig lopen op bekent terrein.

13. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt, ik ben benieuwd wat er uit gaat komen!

Deel Deze Pagina