Een basissschool kiezen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tara84, 18 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Het duurt nog 1,5 jaar, maar wij moeten binnenkort al een keuze gaan maken voor een basisschool voor onze zoon. We hebben vijf scholen in de wijk waar we voor kunnen kiezen. Mijn zoon is een gevoelig jongetje, dus ik vind het extra belangrijk dat we een school kiezen waar hij zich veilig kan voelen.
    Wat zijn nu echt vragen die ik zeker moet stellen bij een rondleiding? En wat vonden jullie doorslaggevende zaken bij je keuze?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een beetje lager in het rijtje staat het topic'Wat was doorslaggevend bij de keuze van een basisschool'. Wellicht kan je daar al veel info vinden?

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb hier ook naar 5 scholen gekeken. Wij vonden een protestants christelijke basisschool de voorkeur hebben. De katholieke basisschool viel dus af, ook omdat die mega groot was. Dan waren er nog 2 basisscholen met een andere visie, jenaplan ( oogde rommelig, meisje is gevoelig ) en de dalton ( oogde onpersoonlijk, geen hand opsteken voor de juf maar een rood of groen kaartje draaien op je tafel ) en dan was er nog een die ver weg was, onhandig met halen brengen. Bleven 2 geschikte scholen over, een had mn dochter geen goed gevoel bij, de andere vond ze leuk. Die is gelukkig het dichtste bij.

Hier kiezen ook veel mensen aan de hand van wel of geen continue rooster. Wij zijn om 15.15 uur uit en dat is het laatste, de jenaplan is om 14.15 al uit en de rest er tussenin.

4. evelienharmsen

evelienharmsen Actief lid

15 jan 2013
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het zoooo moeilijk.

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Je kunt vragen wat hun zwakke punten zijn en wat ze doen om die te verbeteren. Verder vragen waarom deze school wel of niet geschikt is voor een gevoelig jongetje als jullie zoon en hoe zich dat in de praktijk uit.
    Vragen wat het wenbeleid is lijkt me ook belangrijk bij een gevoelig kind. Mag je de eerste ochtend mee, mag hij een knuffel mee, krijg je nog een uitgebreid intakegesprek etc.? Hoe is de verhouding tussen jongens en meisjes in de klas? Bij mijn zoontje is 2/3 jongens. Nu is dat zelf nogal een wilde die van stoeien houdt, maar anders zou dat ook een minpunt zijn.

7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Gewoon je gevoel volgen :)

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier eigenlijk op gevoel. Mijn oudste was erg verlegen en zat bij elke rondleiding/ open dag aan ons been geplakt.
    Tot we de montessori binnen liepen, hij rondkeek en zo naar de speelhoek liep. Hij voelde zich daar echt veilig. Gelukkig sprak het onderwijs principe ons ook erg aan.

9. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Die had ik helemaal gemist, dank je!!

10. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ja, ik ook. Maar eerst maar eens overal gaan kijken!

11. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Dank je, dat zijn goede vragen waar ik zeker wat aan heb!

12. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik ben heel benieuwd, hier is ook een montessori school. Deze is wel wat verder weg. Daarnaast zijn er drie rooms-katholieke scholen en één openbare school. Er zit één hele grote school bij en wat kleinere. Het aanbod is dus wel heel divers, dus we hebben gelukkig wel de keuze. Uiteindelijk kies je natuurlijk ook op gevoel, maar ik wil me ook goed voorbereiden op de rondleidingen en de juiste vragen stellen. Dus als iemand nog goede vragen heeft, dan hoor ik het graag!

13. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kijk goed of het onderwijssysteem past bij jouw kind. De openbare school in onze wijk is een dalton school. Nu vind ik dat absoluut een mooi concept maar ik schat in datnhet totaal niet bij ons kind past. Hij is heel erg van het uitstellen en heeft het nodig dat iemand tegen hem zegt: en nu ga je rekenen, en nu ga je lezen, etc... gelukkig voelden we ons meteen op ons gemak bij de andere school in de wijk. Ga ook op je gevoel af, als iets goed voelt of juist niet dan heeft dat een reden. Vetrouw op je eigen gevoel gecombineerd met wat je weet van de diverse scholen.

14. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Qua vragen, wat vind je zelf belangrijk? Schooltijden, continurooster, aantal keer gym in de week, muziekdocent, handarbeiddocent, schoolzwemmen, hoe gaan ze om met zorgleerlingen, is er een programma voor kinderen die meer aankunnen dan gemiddeld, hoe zijn de eindresultaten, hebben ze een voldoende beoordeling van de inspectie gekregen, blijft een groep 6 tot 8 jaar bij elkaar of wordt er elk jaar gehusselt,

15. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Wat is jullie ervaring met Rooms-Katholieke scholen? Ik wil absoluut niet dat mijn zoontje geleerd wordt dat de verhalen in de bijbel de waarheid zijn. Maar drie van de vijf scholen zijn dus Rooms-Katholiek...

16. Tammie87

Tammie87 Fanatiek lid

28 jan 2010
    1.091
    102
    63
    Ik moet ook een school zoeken. hier zijn er ook 4. We gaan er bij 2 kijken. andere twee zijn montessori en jena dus valt al af, pat niet bij ons kind. We gaan bij een openbare school kijken en een christelijke school. Nu heeft een christelijke school totaal niet mijn voorkeur, bang inderdaad dat de prioriteit bij geloof ligt. wij zijn niet gelovig. maar wil toch sfeer proeven en de scholen vergelijken. ik vind het ook lastig welke vragen we moeten stellen.

17. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Qua geloof zou ik even vragen hoe ze dat verwerken in de dag. De ene school bid elke dag en besteed er meerdere keren per week tijd aan in lesvorm. Mijn oude school was het maandagochtend bidden, en vrijdag een uurtje geloofsles, verder de feestdagen natuurlijk, maar dat was het. Daar kwamen ook genoeg ongelovige kinderen heen.

18. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf op een interconfessionele basisschool en wij respecteren alle geloven hoor. Ook de kinderen zonder geloof. De verhalen uit de bijbel worden voorgelezen, de feesten gevierd, maar ook de evolutietheorie staat gewoon op het programma. En als kinderen mij vragen wat ik geloof dan zeg ik altijd dat ze samen met papa en mama mogen kiezen wat ze geloven en dat ik het allebei een beetje geloof.

Deel Deze Pagina