Zoon vind poepen doodeng en raakt zelfs in paniek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boris10, 9 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Wat moet ik hier toch mee :(

Mijn zoontje is sinds een week zindelijk overdag met plassen.
    Hij geeft het netjes aan en plast graag op het potje of de wc.

Maar nu het grote probleem: Poepen.
    Hij wil absoluut niet op het potje/wc maar ook niet in de luier.
    Als hij aandrang heeft roept hij poepen en gaat heen en weer lopen, knijpen met de billen en raakt zelfs in paniek als hij merkt dat het komt.

Ik heb geprobeerd het op het potje af te leiden met filmpjes, puzzels, auto's enzenz maar niets helpt.
    Ik heb hem vastgehouden en geknuffeld maar dan raakt hij helemaal in paniek.

Is dit herkenbaar en hoe kan ik die angst wegnemen?
    Hij praat nauwelijks dus communiceren is erg lastig.

2. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    erover praten . Boekjes lezen BV's mag ik in je luier kijken
    Deur open laten als je zelf moet poepen

Hoe oud is hij?

3. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Hij wordt in juni 3 jaar maar loopt met praten flink achter.
    Hij praat losse woordjes of 2 woords zinnen. Maar erover praten is dus erg lastig :(

4. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Doet het hem pijn? Of heeft het een keer erg pijn gedaan misschien ?

5. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ja dat is heel herkenbaar en heel zielig. Hier is dat ook zo geweest nadat hij plaszindelijk werd. Je hoopt dan dat ze ook meteen durven te poepen. Hier was dat niet het geval en na 4 dagen stopte hij met avondeten. Ik heb toen wel een paar keer duidelijk gezegd dat hij mama best om een luier mag vragen voor de poep omdat hij anders buikpijn krijgt. Dat duurde een weekje voordat hij dat zelf ok vond. Net alsof er dan een bepaalde schaamte is of zo. Maar ja, wat moet je anders. Je kan hem nog even blijven stimuleren en hem zo ver krijgen om het op het potje te doen. Hier gebeurde dat ook een keer maar hij stond te snel op en toen viel er vanalles op de grond en sinds dien was het dus klaar voor hem...:x er moet niet veel mis gaan op zo'n moment zeg maar ;).

Maar goed, hier nog steeds in een luier dus en net 4 jaar....weet niet hoe ver ik hem ga krijgen en wanneer. Ga in de zomervakantie wat strenger zijn en kijken of het lukt.

Veel sterkte, ik weet het is niet makkelijk dit...maar ze moeten het echt zelf doen. Ook mijn zoontje begon later met praten, en praat sinds een half jaartje pas een stuk beter....en dan zeggen ze dat communicatie niet nodig is met zindelijk worden....nou ik denk het wel ;).

Charlie

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Een luier geven. Ophouden is echt niet goed. Onze zoon is nu 3 weken zindelijk. Poepen was ook een puntje. We hebben afgesproken dat poepen nog in de luier mag, voorlopig. Zodra hij drang voelde dan melde hij dit en kreeg een luier. Vandaag gaf hij aan buikpijn te hebben en en rende naar de wc..... om te poepen! Zomaar uit zich zelf. En morgen zien we wel verder. Wil hij een luier, ook prima.

Geef het een beetje tijd.

7. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ik herken t, t ging hier tijdens de kerst supergoed totdat ze een keer alles ondersmeerde tijdens t poeopen op t potje. Geen idee wat er gebeurde maar was complete drama..

T plassen bleef redelijk goed gaan maar t poepen was rennen door ee kamer gillen etc. Heb even stapje terug gedaan gewoon kompleet luier om ook voor plassen dat ze weer rustig in de luier poeopte. En even t zindelijk worden een maand liet rusten.

Nu is t nog wel eng maar heel langzaam durft ze t steeds beter en is t geen racen en gillen meer.

8. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Heel veel boekjes halen in de bibliotheek over poepen, bv. Het grote poepconcours, Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft, Joep moet poepen, het grote billenboek, etc. Hij moet leren dat poepen iets heel normaals is en niet iets om bang voor te zijn. Mijn oudste heeft ook problemen gehad met poepen. Bij hem kwam het door fissuren bij zijn anus. Poepen deed dus heel veel pijn. Na ruim een half jaar konden we stoppen met de medicatie en ging het weer goed. Het samen lezen van deze boekjes vond hij heel leuk en zorgde ervoor dat het geen beladen onderwerp bleef voor hem.

Deel Deze Pagina