Welke schema bijvoeden hongerige baby 4mnd

Discussion in 'Voeding' started by piccolina, Aug 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik ga over klein week beginnen met bijvoeden.
    Ik begin met worteltjes dan broccoli etc. Eerst groente dan fruit dan mix.
    Elke soort geef ik 3 dagen.
    Hier hongerige baby die nu 30 schepjes krijgt met net over 1L water.
    Ze vraagt flesje dan ook constant hetzelfde tijden.
    04.30-08.30-13.00-17.00-23.00 > 6 schepjes per keer.
    Ze begint vaak om eten vragen 1 uur ervoor. Ik moet mijn best doen om het te rekken. Flesjes drinkt ze op=op.
    De meeste flesje waar ze niet hoeft echt is 23.00 moeten we vaak haar wakker maken omdat ze tussen 17.00 en 05.00 red het nooit.

Wanneer is beste bijvoeding geven en hoeveel lepels?
    Is het beste vlak voor het flesje geven of tussendoor?
    Misschien gewoon om 16.30 geven en dan gelijk erna flesje?
    Moet ze een flesje uiteindelijk laten vervallen en als wel dan bij hoeveel leeftijd? Of ook met bijvoeden blijft ze 5 keer 6 schepjes vragen?

We streven naar schema die zo ongeweer uit ziet:
    07.00-11.00-15.00-19.00-(23.30)

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Tussen 8.30 en 13.00 zit veel tijd. Teveel naar mijn idee. Wellicht kan je haar niet meer wakker maken om 23.00 en dat flesje weglaten. Bijvoeding vult nog niet dus voorlopig zit je nog met flessen.

Bijvoeden gaat met kleine lepeltjes per keer en kan je het best tussrn 2 flessen geven. Ik zou kijken wat ze lust en niet aandringen.

In de nacht klein flesje als ze er om vraagt. Je schema ziet er goed uit met de nieuwe tijden. Ik zou dan kiezen voor 9u fruithapje en 17u groente. Voor nu eerst met milde groente beginnen, 3 dgn hetzelfde. Met fruit idem dito.

3. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Als ik niet wakker maak haar om rond 23.00 wordt ze vanzelf wakker rond 00.00. Dus dat heeft geen zin om niet wakker te maken.
    08.30-13.00 is een geschatte tijd soms is ook 09.30-13.00
    Ik voed op verzoek zoiezo maar dan niet zet maar wild op verziek maar hou wel ongeweer tijden in mijn hoofd zodat ze niet eerder steeds komt en zo niet meer dan 30 schepjes krijgt.

4. kwebbel86

Voeden op verzoek doe je dus niet met de laatste fles want dan maak je haar wakker toch?
    Als je haar nou zelf laat komen, al is het een uur later dan leert ze mss vanzelf langer te slapen en laat ze m misschien vanzelf vallen? Het was maar een gedachte hoor....

5. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Je kan ook rond een uur of 4 bijvoeding geven. Dan is ze nog niet superhongerig en misschien heeft ze dan net geslapen? Een heel moe kind eten geven is niet handig namelijk.
    Dan kan de fles van 17u opschuiven en hoef je haar niet meer wakker te maken, schuift die nachtfles vanzelf door. Het lijkt er nu op dat je dochter haar nacht meer in de avond maakt. Handiger zou zijn een fles rond 19/20u en dan naar bed.
    Maar voor hetzelfde geld werkt het niet hoor, baby's laten zich niet zomaar programmeren.

6. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    nou tja ik vind het wel op verzoek, het is niet vaak dat ik haar moet wakker maken, soms wel soms wil ze al om 22.00 soms wordt ze zelf wakker om die tijd etc. we hebben alles geprobeerd en niet wakker maken weken etc maar dan kwam ze steeds tussen 22.30-23.45 dus het had echt geen zin die extra 30 minuten niet naar bed gaan.
    We willen ook uitrusten en als we niet haar wakker maken om 23.30 en gaan naar bed dan net in slaap gevallen wordt ze om 00.00 wakker, dat werkt dus niet hier.
    maar goed het gaat mij dus niet om de fles van 23.00 uur of rond die tijd, maar om de fles van nacht uren van 04.00-05.00. Vandaag was het 06.30

Eigenlijk gaat het mij ook niet om de flessen maar over bijvoeding, want ik las dat hongerige baby's bijvoorbeeld na bijvoeden steeds gaan krijsen dan moeten ze flesje gelijk achterna krijgen. ik vroeg mij af of het wel zo is dan kan ik dat even proberen of beter gewoon wel tijd tussendoor laten?
    En ik vroeg mij af waneer gaat ze naar minder melk of niet minder melk maar naar 4 flesjes ipv 5, bij welke leeftijd ongeveer?
    Bij cb zeiden ze dat ze eigenlijk al 4 grotere flesjes mag maar dat red ze nu nog niet.

7. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0

ja dat wil ik ook wat jij zegt, het is hier gewoon +-2 uur schema niet goed zeg maar.
    Vandaag lieten we haar slapen avonds omdat we zelf naar bed gingen om 21.30. Ze kreeg dan flesje om 00.00 werd wakker. Dan om 06.30 en dan om 10.30. Nu slaapt ze nog steeds (normaal gesproken jengelt ze dan 30 min. voor het etenstijd). Ik merk wel dat als ze nachtflesje rond 6-7 uur krijgt in de ochtend dan gaat haar hele dag wat makkelijker af...

Ik ga dan inderdaad denk ik rond 16.00 beginnen met hapjes en dan flesje achteraan rond 5 uur. Kijk ik paar dagen hoe het gaat...
    Maar waneer zal ik starten ook geven in de ochtend fruit? Ik wil het liefst elke soort 3 dagen proberen dus gelijk fruit en groente kan ik niet starten.
    En hoeveel lepeltjes geeft ik altijd nu vanaf 4 mnd - 2/3of zo of meer? Hoeveel gr. ongeveer kan ik beginnen geven dan is dan misschien makkelijker aangezien ik alles ga in potjes invriezen per aantal gram.
    is het beter om het met melk mengen om het wat dunner maken of maakt het niet uit?

8. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Fruit kan je op dezelfde manier doen, uurtje voor de volgende fles, maar dan in de ochtend.
    In het begin heb ik groente ingevroren in ijsblokjesbakjes, dat zijn mooie porties, ongeveer een eetlepel. Fruit maakte ik gewoon vers.
    In het begin gaf ik gewoon wat er gegeten wordt, een eetlepel is al heel wat. Vandaar dat die bakjes zo handig zijn.

9. Laust

Laust Niet meer actief

Hier hebben we het volgende schema:
    7.00 uur 180+6
    11.00 uur 180+6
    15.00 uur 180+6
    17.30 uur groente/fruit
    19.00 uur 180+6

Ze slaapt dus het klokje rond. Ik heb haar alleen de eerste weken om 23.00 uur wakker gemaakt. Dan dronk ze slecht en sliep ze nog steeds niet echt lang daarna. Na de fles van 19.00 uur ging/gaat ze altijd naar bed. Ik ben haar toen op verzoek gaan voeden. Kon ik zelf lekker om 22.00 mijn bedje in en kwam ze rond 3/4 uur om even te drinken. Daarna sliep ze dan snel weer in. Ik vond dat half uurtje wakker een stuk minder vermoeiend dan elke avond zo lang opblijven en toch vroeg wakker. Rond 10 weken geloof ik begon ze de nacht door te slapen tot een uur of 6/7.

De tijden zijn trouwens een benadering. Als ze eerder honger heeft krijgt ze gewoon en ik maak haar eigenlijk nooit wakker voor een voeding. Ze krijgt eten als ze wakker wordt.

Overdag slaapt ze nog erg veel behalve tussen de laatste 2 flessen. Dan slaapt ze een uurtje en is dan weer wakker. Dan eet ze gezellig met ons mee, gaat ze in bad, nog een flesje en weer naar bed.

Ik ben erg van het ritme, elke dag hetzelfde. Mijn advies zou dan ook zijn: kijk wanneer ze altijd meer wakker is en geef gaar fruit/groente tussen 2 voedingen in.

Maud eet nu een week groente/fruit en ze eet denk ik bijna zo'n klein potje (ongeveer want ik maak zelf).

Gewoon lekker gaan proberen en nog niet te veel druk erachter. Eerst lekker ontdekken en dan uiteindelijk gaat het echt wat flesvoeding vervangen. Veel succes en plezier!

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik ben bij de oudste groente in de middag gaan geven. Als je denkt dat ze erop kan reageren is dat een optie. Als ze dan reageert heb je het niet snachts ;)

Het advies is om het niet te doen als ze net een fles op hebben (vol, dus geen interesse meestal) of als ze honger heeft (dan willen ze een ding en dat is eten en dus een fles, niet het 'geknoei')

Bijvoeding zal in eerste instantie geen fles vervangen. Meestal gaan ze rond de 5 maandjes naar minder flessen, maar dat heeft vaak niets met bijvoeding te maken. Hier is het nl ook het geval zonder dat we bijvoeding geven. Gewoon kijken wat zij wil, de flessen eraf komt vanzelf.

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    En waarom niet proberen rond 12 à 1 uur 's middags? En eventueel nadien nog wat melk, zeker in begin.

Hier in BE is het echt wel de gewoonte dat kinderen hun "groentenpap" 's middags krijgen. En dan rond een uur of 3 à 5 (na 't middagslaapje bij de meesten) hun fruit. Zeker als ze zo klein zijn.

12. Magda

Magda Bekend lid

May 29, 2012
    524
    28
    28
    Heb je geen advies gekregen van de cb?
    ik heb van hun schema gekregen en het ging meteen erg goed.
    Ik heb ook hongerige baby,maar omdat ze prematuur is met 5 maanden begonnen met bijvoeden. Hier gaat het zo:
    6:00 uur 180/6
    10:00 uur fruit
    12:00 uur 180/6
    16:00 uur groente + 120/4
    20:00 pyjama papje
    tijden wisselen trouwens wel,ligt eraan hoe laat ze wakker is en hoe lang ze overdag slaapt. Hier at ze trouwens vanaf dag 1 meteen de hele potje fruit en groente. Ik moet wel zeggen dat wij gezegend zijn met een kind die nooit krampen of buikpijn heeft gehad.

13. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Dankje iedereen.
    Van cb geen schema gekregen ze zeiden dat tot 6mnd is meeproeven en niet schema nodig....en volgende afspraak is bijna bij 5mnd.

Ik begin dan eerst om 16.00 groente geven en kijk hoe ze dan erop reageert... Ben benieuwd of ze dan flesje gelijk achterna wil of niet..

14. kwebbel86

Gelijk een fles hielp hier niet. Was spugen.
    Ik gaf dan bijv. om 9u fruit, 10.30 60/2
    En dan om 12u de normale fles.
    De 60/2 verviel dan een maand later

Share This Page