Hallo damens, Ik ben 7 weken zwanger, en heb al afspraken gemaakt bij de VK en voor een echo. Ik heb vandaag een bevestigingsbrief thuis gekregen.. Daar zat informatie over Prenataal onderzoek. Voor een test van Down-syndroom. Ik moet bij de VK doorgeven.. Sommige mensen zeggen dat het helemaal niet hoeft, omdat je bij elke echo wat informatie krijgt. Als je deze test doet is het een kans.. Is het niet zeker. De waarheid zie je naar het geboorte. Door deze verhalen weet ik het zelf ook niet meer.. Kan Misschien iemand advies aan mij geven : Liefs Hilal Edit Moderator: Verplaatst naar onderzoek en echo's. Graag goed opletten waar je iets plaats.[/b]
Je kan het doen, maar ik vond het persoonlijk onzin voor mezelf, want als je zelf weet vanjezelf dat je nog erg jong bent (21 en ik 22) , geen downsyndroom voorkomt in familie, niet veel ziektes voorkomt of zelf gewoon helemaal gezond bent en je vriend/man ook, dan is de kans heel erg klein. Ik zei zelf al, ik zou dat alleen doen als ik iets ouder was (meestal vrouwen die zwanger worden na hun 35ste) of dat het in mn familie voorkomt ofzo want dan is de kans groter. Dus geen zorgen maken hoor, maar alsnog je moet het zelf weten. Groetjes!
Wij hebben bewust gekozen om het niet te doen. Ten eerste vanwege leeftijd, ten tweede omdat er geen bijzonderheden in de familie voorkomen en ten derde omdat de nekplooimeting alleen geen zekerheid geeft is een kansberekening immers. Mocht er wel uitgekomen zijn dat er een verhoogde kans was, zou dat voor ons geen reden zijn om verder onderzoek te laten doen of het af te breken, kindje is hoe dan ook welkom..dus nee wij hebben het niet gedaan
Wij hebben het ook niet gedaan. Mijn VK zei ook, als je niet boven de 30 bent en je in je familie niemand hebt met dat syndroom is het niet echt nodig omdat de kans dan toch al heel klein is. Ze zijn tegenwoordig alleen verplicht dat formuliertje aan iedere zwangere mee te geven. Dus doe wat je zelf wilt.
Bij ons is de test dus wel gedaan. En het mooiste is zonder dat wij het wisten. In belgie wordt sowieso een nekplooimeting gedaan en daarna vroeg mijn vk of ik wou weten of mijn kindje misschien syndroom van down had. tuurlijk zeg je ja want dat wil je toch weten. Ik wist alleen niet dat deze test een kansberekening was en wat de gevolgen zouden zijn en het vervolgtraject zoals een vruchtwaterpunctie. Wij zijn dus zonder enige vorm van informatie in deze test gerold. Nu heb ik 1 kans op 92 dat er iets niet goed is. dat kwam uit de test. nu zit ik hier en moet ik op 28 februari een vruchtwaterpunctie doen. De kans van 1 op 92 zijn mijn bloedwaarden want de nekplooimeting was goed. Als ik had geweten wat die test allemaal inhield had ik het nooit gedaan. Nu kan ik niet anders dan verder onderzoeken want nu ben ik bang. dus als je de baby sowieso wilt laten komen ongeacht welke afwijking dan ook (bv. syndroom van down) dan moet je de test niet doen! wil je dat niet dan moet je erover gaan nadenken want met die punctie heb je wel 100 procent zekerheid.. sterkte en als je nog vragen hebt hierover stel ze maar. Denk goed na!
@ femke 32: Zo dan wordt je wel ff voor t blok gezet dan ja! Jeetje wat spannend meid! Ik duim en hoop voor je dat alles oke mag zijn! En inderdaad, wat je zegt, als een "positieve" uitslag in de zin van verhoogde kans voor iemand geen reden is om af te breken of om verder onderzoek te doen, zou ik ook afraden om nekplooi te laten doen. Je doet er dan verder niets mee en garanties heb je niet. Je gaat je alleen maar onnodig zorgen maken dan. Maar ja jij had zo geen keuze..ik wens je veel sterkte en duim voor je! Liefs, Mili