Schurft op kinderdagverblijf en policy

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Chebu, 10 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Vandaag kreeg ik via via te horen dat er een kindje met schurft op het kinderdagverblijf was. Het kinderdagverblijf bestaat uit drie afdelingen (infants, toddlers, juniors) met elk zo'n 7 a 8 groepen. Het betreffende kindje zat in de toddlers afdeling. Mijn dochter zit in infants. De directrice bevestigde dat er een geval van schurft was en verzekerde dat het kindje en de oudere kinderen in het gezin allemaal waren geisoleerd. Ze wilde nog geen email rondsturen omdat het slechts om 1 geval ging. Zodra er meer kinderen met klachten komen zou ze de ouders informeren.

Nu ben ik gewoon nieuwsgierig hoe er in Nederland wordt omgegaan met informatie mbt zeer besmettelijke ziektes. Wordt er gelijk aan de bel getrokken of blijft men eerst nog afwachtend?

2. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn neefje gaat naar een antroposofisch kinderdagverblijf en je kan wel nagaan dat daar de ene na de andere ziek kan worden in een korte tijd. Mijn zus is namelijk de enige daar (zover ze wist dan) die haar kind liet vaccineren. Vooral tijdens die mazelenepidemie waren er heel wat kindjes daar die de mazelen opliepen. Dus ik denk dat er niet echt wettelijke regels voor zijn (helaas!) maar dat dit per opvang verschilt.

3. wachtend

wachtend Niet meer actief

Hier bleek een verpleegkundige van mijn zoon schurft opgelopen te hebben en wij moesten bij enige klacht dan ook meteen naar het ziekenhuis komen.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Over het algemeen met besmettelijke ziekten wordt er bij 2 meldingen per groep bekendheid aan gegeven...dwz met een brief op de deur of een email oid.
    Met sommige besmettelijke ziekten worden bepaalde ouders (zwangere moeders oid) nog eens extra gewezen op de besmetting.

5. Keep

Keep Lid

5 mei 2014
    61
    0
    6
    Volgens mij is dat een veelvoorkomend beleid in het kdv. In plaats van meteen (bijv bij waterpokken) aan de grote bel te trekken, eerst afwachten of er meerdere gevallen zijn, zo ja, dan groter bekend maken. Wel zijn er bepaalde ziektes waarbij dit direct gemeld moet worden, ook bij een te grote aanwezigheid van bijvoorbeeld buikgriep op een locatie.

6. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Dit moet idd bij 2 of meerdere kinderen bekend gemaakt worden volgens de regels van de GGD.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Schurft is helaas weer aan het oprukken.
    Werk in een dokters praktijk en hebben momenteel 2 gezinnen onder behandeling.
    Volgens mij is het niet meldingsplichtig bij de ggd.
    Ik zal het eens navragen.
    Op een kinderdagverblijf zouden ze wel de ouders op de hoogte mogen stellen met een kind op dezelfde groep en ook als er bedjes worden gedeeld.
    De grootste besmettingsbron.

8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.816
    2.674
    113

Deel Deze Pagina