Kindergebitten worden steeds slechter

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Polletjepiek, 19 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Melkgebit steeds rotter - Wetenschap & Gezondheid - VK

Stond gisteren al in dvhn. Nu dus ook in het landelijk nieuws. Wij poetsen 2x per dag, al gaat dit niet altijd even makkelijk;). En onze dochter niet de hele dag door iets te eten/drinken. Gewoon de maaltijden en 's ochtends fruit of koekje met drinken en 's middags ook fruit of koekje met drinken.

2. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

wij poetsen ook 2 keer per dag en zoonlief is zo gek op poetsen dat hij het soms zelfs 3 keer per dag doet,

hier mag hij van ons drinken wanneer hij wil, hij hoeft ook niet te vragen of hij mag drinken, laten weten dat hij dorst heeft is genoeg, dan pak ik het voor hem,
    of hij vraagt of ik het wil pakken voor hem, maar hij weet dat hij elke seconde van de dag mag drinken,

vooral met dat warme weer heb je meer en sneller dorst,

3. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Zo jammer hé... die mooie parelwitte melktandjes...
    Ik zie het zelf ook in mijn omgeving. Het overbuurjongetje van 4 jaar word dinsdag geoperreerd aan zijn gebit. Alles (op een paar voortanden na) moet er uit gehaald worden.

Edit: Vigo mag ook drinken wanneer hij wil. Eten word op de 'normale' tijden gedaan, met afwisselende tussendoortjes. Eigenlijk helemaal geen gekke dingen ofzo. Tuurlijk eet hij ook wel eens snoep of koekjes, maar dat moet ook kunnen vind ik. GOED poetsen is en blijft de key!

4. Popkoorn

perongeluk al op verzenden geklikt,

wbt snoepen en slechte tanden, mijn zoontje snoept best zo nu en dan, tot nu toe heeft hij nog goede sterke tanden,

zelf ga ik regelmatig ( lees 1 keer in de maand a 2 maand) naar de tandarts, zoonlief gaat dan automatische mee, en tot nog toe zeggen ze dat hij een stevig gezond melkgebit heeft.

5. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Heftig he! Dat is een van de redenen waarom ons meisje alleen maar water mag drinken de hele dag, diksap geven we maar op 1 moment. Doen we zelf ook. Poetsen vind ik nog wel een uitdaging, we poetsen elke dag maar ze gaat er niet netjes met haar mondje open voor liggen ;)

6. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Dit vind ik persoonlijk wel weer het hele andere uiterste...
    Als je gewoon een gezond/evenwichtig eetpatroon hebt, moeten andere dranken etc. ook gerust kunnen zonder dat het gebit aangetast word.
    Poetsen is en blijft vaak een uitdaging bij die kleintjes, maar als het goed gebeurd is er niets aan de hand lijkt mij.

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.040
    1.859
    113
    Provincie Groningen
    Gelukkig gaat het poetsen hier nu weer goed.
    Maar er zijn ook periodes waarin ze gewoon de kaken op elkaar zet en echt weigert....
    Dan ben ik blij als ik snel een paar keer met de tandenborstel over haar tandjes kan.
    Maar ben wel bang over de schade die het niet altijd goed kunnen poetsen aanricht.

8. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Ik drink zelf ook niet de hele dag zoetigheid, dus naast de melk (die ze 's ochtends en tussen de middag krijgt) krijgt ze op 1 moment diksap en verder staat er de hele dag water (soms lauwe thee) tot haar beschikking. Ze neemt heel verdeelt over de dag slokjes drinken, dan lijkt het mij niet handig om daar iets zoets voor aan te bieden. Maar nogmaals, ik drink zelf overdag ook alleen maar water dus ik vind dit niet meer dan normaal en zeker niet extreem.

9. Popkoorn

Mee eens,

hoewel het tandenpoetsen hier altijd (tot nu toe :p) 1 groot feest is voor de kids, ze hebben er beide erg lol in

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

1 van de redenen. Mijn zoontje drinkt naast zijn melk 's ochtends ook alleen maar water. Tegenwoordig krijgt hij heel af en toe een keer sap. Ik doe het met name omdat hij wat zwaar is, maar ook omdat water gewoon heel gezond is om tussendoor te drinken. Zeker als je kind de hele dag door drinkt. En ja, ook vanwege het gebit dus.
    Ik drink zelf ook overwegend water. Mijn man ook (naast koffie).

11. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Hier wordt er ook 2 x per dag gepoetst, en ze vindt het 1 groot feest, eerst mag ze het zelf doen, en daarna gaat mama nog even alle tandjes na :D

De jongste doe ik 1x per dag, maar die vindt het wat minder leuk maar ja met de 6 tanden die ze al heeft moet het wel :p

Ook let ik er wel op met eten en drinken van de oudste, want die zou het liefste ook heel de dag door drinken, maar die krijgt nu ook regelmatig water, maar ze vraagt er zelf om, waarschijnlijk omdat ik het meestal ook drink.

12. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Ik volg voor onze oudste 3 kids alle regels op: 2 keer poetsen, weinig snoep, 2 drinkmomenten per dag met sap, verder water, thee of melk.
    Maar helaas.... ze hebben toch al een aantal gaatjes. Hoe het kan, we weten het echt niet....
    Wel jammer!

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hier krijgt C. 2x per dag een beetje ranja in een beker. De rest van de dag mag ze water uit een tuitbeker. Dat weet ze precies.
    Snoep krijgt ze op gezette tijden. Hopelijk krijgt ze het gebit van haar papa, die heefgt nog maar 2 vullingen, mijn melkgebit was al een drama.

14. adi

adi Niet meer actief

Even een andere vraag:

Wat verstaan jullie onder 'goed poetsen' bij dreumessen/ kleine peuters?
    Kunnen jullie dan echt uitgebreid de tanden en kiezen poetsen, boven en onder, voorkant en 'in de wangen' enz?

Hier is dat echt een uitdaging. Ze zijn dol op tandenborstel en tandpasta, daar zuigen ze liefst een half uur op :).
    En tussendoor mag ik 3-4 keer heen en weer borstelen in de mond, en dan is het al over. Ik probeer het ook samen te doen, maar ze klemmen de borstel dan tussen de kaken en die krijg ik met geen mogelijkheid in beweging.
    Ik vind het wel belangrijk dat ze flouride krijgen, dus tandenborstel-zuigen laat ik dan wel toe.

15. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

volgens mij hebben mensen ook van nature een beter of slechter gebit..

Ties vindt poetsen echt drama.. ik doe het zo goed mogelijk maar het valt niet mee.
    daarentegen is zijn voeding wel heel gezond en weinig suiker/zoetstoffen. hij eet wel veel fruit dat is ook zuur natuurlijk..

maar ik moet binnenkort toch naar de tandarts, mag zij gelijk even bij hem kijken als dat lukt.

16. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ons poetsen is echt geen poetsen zoals wij volwassenen doen hoor. 's Morgens mag C. zelf poetsen, dan loopt ze een kwartier met de borstel rond in haar mond. 's Avonds poetsen wij, en dan is dan denk ik 30 seconden. Soms gaat dat goed, soms houd ik haar toch wel even stevig vast om goed te kunnen poetsen.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar komt dat door eten en drinken en slecht poetsen? Hier op het forum is ook iemand met een kindje dat met 2 jaar ook al z'n tandjes eruit moesten, maar dat kwam door veel ziek zijn en daardoor veel antibiotica gebruik, zo zielig! Het komt dus niet altijd alleen maar door snoepen enzo.

Hier wordt goed gepoetst weinig gesnoept. Dranken als melk, yoki en diksap alleen bij de maaltijd, tussendoor kunnen ze water krijgen. Als Eva een snoepje wil krijgt ze dat meestal meteen na de lunch. Vandaag naar de tandarts geweest om wat tandsteen weg te laten halen, maar dat zit in de familie geloof ik, bij mij moet dat ook altijd elk half jaar weggehaald worden en ik poets ook goed en snoep niet veel.

18. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    Hier kan je het soms ook geen poetsen noemen.... paar keer heen en weer met die tandenborstel en dan word het een gevecht doordat mevrouwtje der hoofd steeds om draait. Maar andere momenten dan laat ze het wel toe. Ik doe eerst zelf eventjes poetsen, dan doe ik die van haar poetsen en dan broerlief die 3,5 tand heeft ( laatste is pas doorgekomen dus die ken ik nog maar voor de helft poetsen) en dan laat ik ondertussen haar nog zelf met de tandborstel poetsen.

Het gaat steeds beter met poetsen moet ik zeggen. Misschien binnekort een leuke elektrische tandborstel halen voor haar.

Volgende week naar de tandarts ( 1 keer in half jaar) en dan gaan we weer eens kijken of ze het net zoals de vorige keer zo goed haar mond open doet. Hopelijk weer geengaatjes.

Ze krijgt hier in de ochtend thee met melk ( zonder suiker ) en verder van de dag melk, Water of beetje diksap met water. Ook afentoe appelsap of sinasappelsap als ik het in huis heb is geen probleem. Ik denk dat ik het geluk heb dat ze de paar keer dat ze uit mijn of papa zn glas gedronken heeft van frisdrank dat ze dat niet lust ( papa en ik alleen op feestjes frisdrank of op visite )

Neefje van dochter en zoon lief. Heeft door medicijnen gebruik voor astma rotte tandjes. Laats zijn de meeste tandjes er uit gehaald... ( hij is 3 jaar oud) Vind het zo'n zielig gezicht. al denk ik ook dat het ook door snoepen en de cola die hij al krijgt komt. Nichtje precies het zelfde 1 rot tandje dan wel maar precies haar voor tandje ( 4 jaar oud)
    Ik vind juist dat je heel zuinig moet zijn op die melk gebitjes en meteen zo goed mogelijk voedingspatroon en poets ritueel moet houden. dat ze dat alleen maar later gewend zijn. Is alleen maar ook beter voor de portomonee he later. de zorg en ook tandarts gaat steeds meer kosten. en als je dan een slecht gebit heb... ben je flink de zak !

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Gewoon goed poetsen en 2 keer per jaar naar de tandarts.

Goed dat ik dit topic lees want ik moet weer een afspraak maken. Ga ik gelijk doen.

20. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ik kan daar dus helaas over meepraten.
    Mijn dochter is drama om te poetsen. Ik deed het eerst altijd 1x per dag. Maar ik maakte me zorgen omdat een voortand een rotplekje had. Bleek ze dus een beginnend gaatje te hebben. Nu dus 2x per dag poetsen, maar dat is echt gewoon geen doen. Ik moet haar nu echt neerleggen, haar armen, benen en hoofd vastklemmen en dan nog maar hopen voor het beste. Mond op elkaar klemmen, heel hard schreeuwen en huilen, heen en weer bewegen met haar hoofd. Doodeng vind ik dat, want er zit dan wel een tandenborstel in haar mond.
    Ondertussen eet en drinkmomenten per dag verminderen. Helaas heb ik een dochter die in stukjes eet, dus de hele middag aan haar boterhammetje peuzelt. Moet ik die dan maar zomaar wegpakken?
    Consultatiebureau al om tips gevraagd, gewoon doen en laat maar schreeuwen is het advies. Juist ja.. Tandarts had ook al niet veel te melden.
    Probeer het zo leuk mogelijk voor d'r te maken, maar ze wil het gewoon niet hebben. Ik liet haar mijn tanden poetsen, dat was 'm niet. Zichelf laten poetsen, dat was 'm ook niet. Na afloop zeg ik nu maar altijd: laat die mooie witte tanden eens zien! Dat gaat dan nog, maar dan is het leed al geleden. Ik mag ook absoluut haar tanden niet bekijken.
    En het gekke is dat de tanden die er wat minder uitzien, haar bovenvoortanden zijn, terwijl die toch makkelijk te bereiken zouden zijn. Ondertussen heeft ze een soort deukje in haar voortand, en andere twee tanden zijn viezig bij het tandvlees.
    Ondertussen schaam ik me rot, want het is net of ik het niet goed doe.
    Ik weet ook hoe erg het kan zijn, een nichtje van mij van 4 moest al haar tanden laten trekken bij de kaakchirurg. Nu heeft ze grotemensentanden, maar dat poetsen is nog steeds niks zag ik, want het is weer erg 'lelijk.'

Deel Deze Pagina