We hebben nu even niets gedaan, maandag overleg met de makelaar. Als we nu accoord gaan is de restschuld 50 000.. We kunnen een tegenbod doen of de bodemprijs neerleggen...
Als je na 2 jaar zoeken en tig huizen te hebben bekeken en dan uiteindelijk een bod doet mag je er toch ook wel een klein beetje vanuit gaan dat ze enthousiast zijn? En het huis dus ook graag willen?
Wel als de taxatiewaarde iets anders zegt. Het gaat er vooral om wat is de woning op dit moment waard dus de marktwaarde. Veel mensen vragen tegenwoordig nog gewoon te veel i.c.m. de echte waarde van de woning. Dan kun je in de meeste gevallen wel zakken. Maar een woning met een marktwaarde van 225.000 (even vanuit gaande dat er juist en zorgvuldig getaxeert is) en dan verkopen voor 190.000 vind ik een erg groot verschil.
Met 50k restschuld zou ik het nevernooitniet doen. Kunnen julie niet nog een paar jaar wachten, in de hoop dat de huizenmarkt aantrekt?
Als we accoord gaan is dat 35 000 onder de taxatiewaarde. Ik ben alleen erg benieuwd of dit echt hun eindbod is. Kijk je start met een bod ruim 40 000 onder de vraagprijs ligt en wij gaan in onderhandeling. En zij zeggen we doen er 5000 bij en dit moet het zijn. In mijn ogen ben je dan niet serieus? Je wil naar elkaar toekomen, in het midden eindigen of eronder maar niet 43000 onder de prijs bieden en dan nog 5000 erbij en zeggen dat dit het is. Begin steeds meer te denken dat dit hun spel is. Ze hebben hier al vanalles opgemeten, ze waren echt heel enthousiast.
Kunnen jullie (schrik van de restschuld) niet gewoon blijven wonen, 50000 K restschuld is veel, eigelijk niet op te hoesten of je moet in de schuldsanering zitten. anders zou ik nog even blijven zittenhoor, 3 maand te koop maakt de zaak wel anders, vind overgens wel dat jullie dan heel rap gezakt zijn al?? is de nood zo hoog. Tegenwoordig kunnen kopers nou eenmaal flink onderhandelen, taxatiewaarde is dat de waarde door de makelaar bepaald, of echt een door een onafhaneklijk taxateur? is nog wel een essentieeel verschil.
Ik zou dan zeker niet ingaan op het eindbod. 3 mnd is nog zo kort. Snap dat je graag weg wilt, maar zo´n restschuld is echt heel veel. Succes met de keuze die jullie maken.
Ik vind 3 maanden te koop staan wel te kort om direct akkoord te gaan met het bod. En jullie zijn wel snel grzakt met de prijs. Ik zou nog wel blijven wonen. Als jullie andere reden hebben om weg te gaan is wel een ander verhaal.
Hou er idd rekening mee, dat je de restschuld zelf zult moeten financieren en dat je bij aankoop van een nieuwe woning, in de nieuwe hyptoheek maar 6% extra kan lenen. Dat is dus niet veel. Verbouwen lukt daarmee niet echt, want de gemaakte kosten voor notaris etc. zit daar ook bij. Dus wil je je geld gebruiken voor je nieuwe woning of voor je restschuld? Het is niet gek in deze tijd dat een woning 2 jaar te koop staat. Zou dus zeker niet meteen akkoord gaan. Het feit dat je al zo snel kijkers hebt en een bod, geeft misschien wel aan dat je woning in trek is. Aanstaande 6 april is ook nog een openhuizenroute. Misschien levert dat nog iets op. Veel succes met je beslissing.
Ik zou heel arrogant terug mailen dat het bod te ver bij mijn vraagprijs vandaan ligt en we een afspraak met een andere geïnteresseerde gaan plannen.....zij bluffen ik ook bluffen. Het staat nog niet lang te koop en met zo'n restschuld achterblijven zou voor mij never nooit niet een optie zijn.
Voor restschuld is bij de meeste verstrekkers een aparte regeling om mee te financieren. Wat betreft verbouwing ligt het er maar helemaal aan hoeveel meerwaarde dat oplevert en voor hoeveel je de woning koopt.
Ik denk, mede door jouw onzekere berichten dat jullie je compleet laten leiden door emoties. Ik weet niet hoe hoog de nood is maar in 3 maanden zo veel zakken en dan ook nog eens twijfelen over een restschuld van 50.000 vind ik echt heel bizar en is, zelfs in deze tijd niet nodig. Ik weet niet zo goed wat voor makelaar jullie hebben maar een goede makelaar zou dit, maar ook zo snel zakken in de prijs afraden. In principe start je de verkoop in deze tijd, als je er snel vanaf moet met het scherp op de kaart zetten van je woning. Zo snel zakken laat zien dat je er snel vanaf wil en is er dus kan een eventuele koper heel ver gaan. Kopers lijken idd erg geïnteresseerd, ook omdat ze al dingen hebben opgemeten enzo. Maar hoe geïnteresseerd zijn ze? Zijn ze dat ook nog als de prijs hoger uitvalt of alleen als ze het voor een prikkie kunnen kopen? Het is een giga spel en als je nu naar e emoties luisterd, komen jullie echt heel erg in de problemen. Het is een lastige tijd, maar 2 kijkers in 3 maanden wil ook zeggen dat er interesse is en zelfs in deze tijd hoef je geen gekke sprongen te maken. Hoe hoog is de nood? Hoe snel willen of moeten jullie van het huis af? In 3 maanden zo veel onder de marktwaarde verkopen en met zo giga schuld verkopen je lijkt wel gek! Dat bedrag krijg je in geen jaren meer afbetaald.
Zeker wel. Ik verwerk ze namelijk elke dag. Er worden veel onwaarheden verteld over dit soort dingen.
Oh das wel bijzonder,mijn vriendin krijgt geen hypotheek vanwege de restschuld, mijn broer krijgt niks extra's geleend terwijl ze een huis konden kopen ver onder de marktwaarde waar veel aan moest gebeuren wat zeker waardevermeerdering zou zijn en mijn collega kan door de restschuld zo veel minder lenen waardoor ze alleen nog een klein app. Kan terugkomen terwijl ze hier hoekwoning met 15.000 restschuld heeft verkocht en de huizenprijzen daar veel lager liggen. In mijn omgeving hoor ik alleen maar deze verhalen.
Heel vreemd want er zijn aparte afspraken gemaakt over het meefinancieren van restschuld in een hypotheek. Er zijn verstrekkers die dit alleen maar aanbieden aan eigen hypotheekklanten (dus die de hypotheek op de te verkopen woning al daar hadden) maar de meeste hebben wel een regeling. Zeker nu de rente 10 jaar aftrekbaar is van een restschuld uit verkoop woning.