Een boek schrijven

Discussie in 'De lounge' gestart door einad, 28 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Wat denk je van het super bekende het verrotte leven van Floortje Bloem.. Ook vanuit verschillende perspectieven. Prachtige structuur, want hoe meer Floortje op zichzelf is aangewezen, hoe meer zij ook aan het woord is en aan het eind is ze ook de enige nog.

Op mijn middelbare school kwam elk jaar een andere bekends schrijver praten. Ik herinner me nog dat ze allemaal een andere manier van werken hadden. Van complete structuur van tevoren opzetten tot lukraak beginnen. Het ligt eraan wat bij je past.

2. Kerstster

Kerstster Actief lid

1 nov 2015
    261
    31
    28
    Vrouw
    Silvermoon City
    Dit idd, dat was dus mijn idee ook, als ik het bij 1 hoofdpersoon houd dan word er best veel informatie achtergehouden, of ik moet het anders gaan schrijven. Maar vind de Ik-Perspectief juist leuk om te lezen en het is fijn om te schrijven. Ik was bang dat het best veel was om 3 verschillende personen aan het woord te laten, maar zo te lezen valt dat nog mee. ;)

3. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Er gaat een wereld voor me open. Ik kreeg bij de cursus die ik volgde een standje voor het gebruik van meerdere gezichtspunten en de opmerking dat dat alleen kan als je auctoriaal schrijft.
    Leuk om mee te lezen. Zo leer ik ook weer wat. Ga meteen achter een aantal van de genoemde titels aan om ideeën op te doen.

4. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik heb zelf het idee dat het enorm in opkomst is, ik zie het echt steeds vaker. Ik lees zelf vrijwel alleen maar Engels en ben er een die de halve schoolkalender vol heeft staan met releasedata om vervolgens bol.com te stalken 'ik ben wakker, waar is mijn boek, waarom is hij nog niet beschikbaar? Refresh, refresh!' ;)
    Maar dan duurt het natuurlijk nog 80 jaar eer dat vertaald is en in Nederland ook aanslaat. Ik merk dat zeker het afgelopen jaar daar een enorme stijging in zit in Amerikaanse boeken, dus het kan zijn dat het gewoon nog moet overwaaien ;)

5. Weet iemand of je in word een bestand kan beveiligen?

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ja, zowel met password als dat je het bestand beveiligd als formulier. Maar is het niet handiger om hem om te zetten naar pdf? Dat kan met adobe pdf creator (gratis). Dan selecteer je als printer de pdf creator en zet je hem op die manier om

7. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Je kan het worddoc volgens mij ook meteen saven als pdf.

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    #28 BuffySummers, 15 okt 2016
    Laatst bewerkt: 15 okt 2016
    Ik schrijf ook, al jaren, ben ooit begonnen met dagboeken en dat werd later gedichten, proza en nu ook verhalen.
    Publiceren zou ik me sowieso niet op focussen, wat Warboel ook zegt, de kans dat je ontdekt wordt is heeeel erg klein.

Ik zit op Wattpad en daar zijn ontzettend veel schrijvers. Ik heb daar heel veel tips gehad en dingen geleerd over hoe een plot in elkaar zit, karakter opbouw en uiteraard ook grammatica/spelling.

Ben nu al 2 jaar bezig met een boek en ik heb nu bijna 50.000 reads op Wattpad. Ik krijg veel comments, met mooie complimeten maar ook met goede kritiek. Dat vind ik fijn aan dat forum. Het is echt een goede leerschool.

Heb je al vaker iets geschreven of een blog waar we wat kunnen lezen?

Edit: Wat ik ook doe, ik heb overal schriftjes en notitieboekjes. Als ik namelijk ineens ergens inspiratie op doe dan kan ik dat meteen opschrijven.
    Niet alles wat ik dan schrijf gebruik ik, maar ik haal er soms wel bepaalde dingen uit.
    Kijk en luister bijv eens op je werk of tijdens een verjaardag naar de gesprekken die mensen voeren.
    De gezichtsuitdrukkingen, de toon, intonatie enz.
    Dat kan je helpen met de dialogen. Het lijkt heel erg makkelijk, maar om echt iets goeds te schrijven (en dan zeker dialogen die goed lopen) is echt vreselijk moeilijk.
    Ondanks dat ik al heel lang schrijf vind ik dat toch wel één van de meest grote struikelblokken.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Echt bizar dat je daar een standje voor kreeg, wie gaf die cursus dan? Klinkt als een wereldvreemde betweter...

Deel Deze Pagina