een boek uitgeven... iemand ervaring?

Discussie in 'De lounge' gestart door loopy, 5 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik ben al heel lang bezig met het schrijven van een boek(je). vannacht lag ik weer es te malen en besloten het af te maken en te laten uitgeven. maar hoe doe je zoiets? is er iemand die hier ervaring mee heeft?

2. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    Wat leuk! Wat voor soort boek is het?
    Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar zag gisteren toevallig dit in een boekje staan:

Uitgever: Boekscout. Bij Boekscout kun je je eigen boek laten uitgeven. Je stuurt je manuscript op en in 85% van de gevallen wordt dat inderdaad een echt boek.

Uitgever: mijneigenboek. 'Mijn eigen boek' is een uitgeverij die in grote lijnen hetzelfde opereert als het in deze rubriek al genoemde 'boekscout'.

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik "ken" iemand die zelf twee boeken heeft uitgegeven.
    Ik kan je haar naam etc. wel pb'en.
    Elmo

4. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    het boek gaat over het verlies van mijn kleine Bas, maar dan zo verteld dat je het aan bijvoorbeeld kleine broertjes of zusjes kan voorlezen. zodat ze een klein beetje begrijpen wat er is gebeurd. Het speelt zich af in het kippenhok, waar elke kip eitjes legt en kuikentjes krijgt, maar bij deze kip gaat het mis. het heet "het gebroken ei" en is best zielig :(

ik was al aan dit boek begonnen toen ik herstellende was van een knallende burnout en depressie. het schrijven luchtte echt op!

5. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    emma en elmo, dank je wel voor de tips!!

6. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Wauw het klinkt als een heel emotioneel maar begrijpelijk boekje. Wat goed van je.

7. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Hoi Loopy,

Wat gaaf dat je een boek wilt uitgeven.

Je moet op een paar dingen letten. Wil je het in eigen beheer uitgeven of via een uitgever. Als je het in eigen beheer doet zijn alle winsten voor jou, als je het via een uitgever uitgeeft zul je een gedeelte moeten afstaan.
    Via een uitgever heeft zijn voordeel dat zij al het werk voor je doen. Er komt toch best nog wel wat bij kijken.
    Namelijk een ISBN nummer, dit is een nummer die uniek aan het boek toegekend wordt. Hierdoor krijgt het boek een barcode waarop het verkocht kan worden.
    Ook de kosten van het laten drukken van het boek zijn vaak hoog en daarom beginnen mensen vaak heel klein omdat de kosten anders te hoog worden.
    Ook zul je het boek moeten promoten, het zal aan boekwinkels of websites verkocht moeten worden.

Ik zelf persoonlijk zou het via een uitgever doen, zij hebben de contacten om het boek te promoten. Ook kunnen zij met mindere kosten het boek kunnen laten drukken.
    Let wel goed op bij de uitgevers, ga niet gelijk met de eerste de beste in zee. Als je op internet kijkt zul je zien dat er heel veel uitgevers zijn. Luister vooral naar je eigen gevoel.

Als je nog meer vragen heb dan kun je ze altijd stellen.

Veel succes,

groetjes
    conny

8. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Leuk zeg, klinkt als een bijzonder boekje.
    Ik ben ook kinderverhalen aan het schrijven, en mijn wens is over een tijdje ook een boek uit te geven van mijn werk.
    Dus leuk om hier wat tips te lezen over het uitgeven.
    Zal het voor mezelf even opschrijven.
    Ik kan niet spreken uit ervaring!!
    Maar zou het zeker proberen.

9. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik zou het opsturen naar verschillende uitgevers. Zij nemen ook de promo kosten op zich... En kennen het wereldje natuurlijk al!

10. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    tja, startkapitaal heb ik niet dus als een uitgever de promokosten opzich neemt is dat ook niet gek :)

11. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

ik zelf heb een gedichtenbundel uitgegeven via boekscout, ik vind hun erg goed! voor meer info stuur je maar een pbtje!!

Deel Deze Pagina