Een borst + 40 cc kv om de 3 uur teveel?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door LieveMamaTrix, 28 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavansam

mamavansam Actief lid

27 mei 2013
    143
    0
    16
    Ik zou beide borsten blijven aanbieden. Rond de 4 maanden is een beruchte productiedip. Je krijgt het alleen op orde door door te blijven voeden met beide borsten. Door kv aan te bieden help je je productie om zeep. Ook al voelen je borsten leeg, dat betekent niet dat er geen melk is. Ik heb rond de 4 maanden ook zo'n dip gehad.

2. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    De hoeveelheid die ze binnenkrijgt met kv erbij lijkt me niet teveel.

Ik kom je regelmatig tegen hier op het forum maar ken niet je hele verhaal rond de bv maar vroeg me af of je al contact hebt gehad met een lk of vrijwilliger VBN/LLL?

Ik had trouwens met 4 maanden ook theezakjes en was ze onrustiger. Daarbij ook nog flink afgeleid door alles dat onwijs interessant is (zelfs het behang ;)). Wisselvoeden en borstcompressie werkten hier trouwens beter dan clusterkolven. Of je aan het maximale zit van wat je borsten kunnen produceren weet ik niet maar die 2 dingen in combinatie met borstvoedingsthee gaven bij mij wel snel resultaat.

Enige moment dat mijn borsten nu echt nog vol voelen is in de ochtend. Toch krijgt ze er blijkbaar genoeg uit (meer dan dat ik er met de kolf uit krijg) want ze groeit wel door en slaapt er goed op.

3. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik lees hier veel pro-bv adviezen. Ik zou zeggen: als je productie terugloopt en je hebt het idee dat ze niet meer verzadigd is, dan zou ik gewoon kv er bij geven! Ik snap dat bv mooi is, en goed, en leuk, gezellig, erg goed voor de baby, enz. Maar fv-kindjes worden ook groot door melk ! Flesvoeding vult meer dan bv dus de kans is dat je kindje ook wat rustiger wordt doordat ze wel verzadigd is.

Verder wil ik je dit meegeven: jammer dat de bv niet helemaal loopt zoals jij wil! Ik had helemaal niks! Fijn dat je toch nog met de bv bent gaan starten en tot nu toe hebt volgehouden :)

4. 2jees

2jees Niet meer actief

hai kwebbel, bericht nr 2..

Wie niet wil blijven voeden is vrij om op KV over te gaan hoor ;)

Maar mag er daarom toch wel op gewezen worden waarom kind niet genoeg heeft en dat je kans hebt het op te peppen

Dat zegt ergens dat jij toch spijt van je keus hebt, jammer!

5. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Nou nee, spijt niet. Ik heb de keuze zelf gemaakt na veel wikken en wegen en aangezien ik ook niks HAD, valt er weinig te kiezen toch ?? Het valt mij gewoon op dat er mensen zijn die erg VOOR bv zijn en ook dringend adviezen geven hoe het beter kan. Terwijl ik bedoel dat fv-kindjes ook groot worden en het geen schande is om over te stappen. Niet beledigend bedoeld ofzo.........

6. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ja, klopt! Ik ben een regelmatig gezien 'gast' in deze fora... Ik heb er zo mee zitten stoeien! Ik wil het eigenlijk niet stoppen nl. Had eerder al gehoopt op 1 jaar voeden!

Ik heb wel contact gehad met een lactatiekundige, maar nog geen 'andere' adviezen gehad.
    Ik ga de thee wel proberen!!

7. mamavansam

mamavansam Actief lid

27 mei 2013
    143
    0
    16
    Mijn advies is niet dringend bedoeld maar ik meende te proeven dat de TS liever langer door zou gaan met het geven van BV. Niets ten nadele van kunstvoeding.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou ook 2 borsten aanbieden en zonodig aan het einde van de dag wat kunstvoeding nageven.
    Om de 3 uur voeden lijkt me in elk geval niets teveel. Mijn jongste dronk vanaf toen voor en na elk slaapje dus om de ca 2 uur.
    De oudste dronk om de 4 uur maar bij haar had ik 's avonds niet voldoende. Wisselvoeden hielp niet, clusteren raakte ze alleen maar gefrusteerd van (deed ze de eerste 3 maanden wel). Ik gaf haar toen een fles gekolfde melk na en dan sliep ze een mooie ruk. Kon ik 's avonds weer een voeding kolven voor de volgende dag.

@kwebbel, volgens mij voegen jou opmerkingen niks toe.
    Ik weet niet waarop je baseert dat je niets had en het is prima als jij je keuze hebt gemaakt en je daar goed bij voelt.
    Zo voel ik me ook goed bij mijn keuzes. Dat lijkt me het belangrijkst.
    Maar het gaat hier om een moeder die om advies vraagt en dolgraag volledig borstvoeding wil geven. Natuurlijk is het geen ramp als je ze kunstvoeding moet bijgeven. Maar ik denk dat mamatrix blij is dat ze adviezen krijgt waardoor ze mogelijk misschien (langer) volledig zelf kan voeden.

9. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Voor wat het waard is: goed voor jezelf proberen te zorgen. Voldoende gezond eten. Voor zover mogelijk voldoende rusten. En probeer niet te stressen.

Hoewel ik stiekem ook altijd moet lachen als iemand tegen mij zegt dat ik m'n rust moet nemen ;)

10. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    Ahaaa nu wordt me ook weer iets duidelijk..!! De 4-maanden-dip is dus een dip die (bijna) bij iedereen voorkomt?? Ik was al bang dat ik zou moeten stoppen met bv geven :(

maar mamatrix.. het opkrikken kan echt! Ik had ook een dip en nu is mijn productie wel weer wat beter geworden! Ik leg Levi gewoon een aantal keren extra aan (aan beide kanten!). Als hij wakker wordt en honger heeft leg ik hem aan en ik leg hem eventjes aan voordat hij weer naar bed gaat. Dat probeer ik iedere keer te doen. Ook kolf ik na. Is even veel werk, maar je merkt het op den duur wel!
    ik zou zeker allebei de borsten aanbieden. Mocht je merken dat je kleintje nog honger heeft, kun je evengoed een flesje kv of afgekolfde bv na geven.. maar dan zou ik wel nog even kolven! Al krijg je er maar 10 of 20 cc uit.. je borsten krijgen dan wel weer een seintje om extra aan te maken.
    Enne.. die thee is lekker :) Heb hem ook thuis! Ik ben zo'n geweldige drinken (not).. en vooral thee.. bij mij wordt hij altijd koud.. en ik vind deze thee zelfs koud lekker om te drinken :)

Ik hoop echt dat het je lukt!
    Moet er wel bij zeggen dat ik geen borstverkleining heb gehad.. en dus niet weet of dat iets met je productie te maken heeft.

Veel succes meid!

11. Ismene

Ismene Actief lid

17 apr 2013
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had ook zo'n dip rond de vier maanden, maar dat was niet met één keer regelen over; bij elke menstruatie liep het weer terug. Dus heb ik het met 5 maanden toch maar opgegeven...

Toen was ik al een maand bezig met bijvoeden, net als jij. Dat deed ik na de borstvoeding (gaf beide borsten), ongeveer 50cc kv per keer geloof ik, en dan elke 3 uur voeden, 's avonds vaker. Hij dronk het allemaal, kwam weer goed aan maar liep de opgelopen achterstand niet in; dus ik denk niet je je zorgen hoeft te maken over de hoeveelheid.

Extra vaak aanleggen, vaak kolven op mijn werk (zit je continu in zo'n kamertje te niksen); het hielp niets en was reuze frustrerend. Ik vond het jammer, want borstvoeden is leuk; maar ik word nu ook kriegel van de vele 'gewoon blijven aanleggen, het komt altijd wel goed' opmerkingen. De een heeft domweg meer melk dan de ander, en sommigen hebben niet genoeg, dat is altijd zo geweest. Hoera voor kunstvoeding als backup dus. Ondertussen, TS, hoop ik dat het bij jou weer aantrekt :)

12. 2jees

2jees Niet meer actief

maar volgens mij zeggen we niet dat het 'altijd' goed komt..

Hoe is het mamaTrix?

Hier een goede nacht gehad, sliep on kwart over 10, tot 3.30, daarna naast me tot 7.00 uur.

13. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    Dat is wel vervelend zeg :(
    Maar je hebt wel gelijk, hoera voor kv!! Ik heb niet genoeg om volledig bv te geven, dus ik geef er ook kv bij.
    Bij mij liepen die paar voedingen die ik live gaf zo terug, dat ik er wel wat aan heb moeten doen om het op te krikken.
    Ik ben nog niet ongesteld geworden.. ben benieuwd hoe het dan gaat.. maar kan me goed voorstellen dat je er dan op een gegeven moment klaar mee bent.

14. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Nou dames.... Ik kolf weer redelijk.... Althans, genoeg voor een volledige voeding. MAAR... Sinds gistermiddag 5 uur weigert ze de borst... Volgende 'probleem' dus. Ik ben dus alle voedingen aan het kolven en dat drinkt ze dan vervolgens uit het flesje.
    Van het een op het andere moment, pats... Ze dronk prima de borst en die enkele keer uit het flesje.

Alleen vanochtend wilde ze even aan de borst. Ik probeer haar wel voor iedere voeding aan te leggen voor het geval ze de borst wel pakt. Maar dat vlot dus ook niet... Iemand daar ervaring mee?
    Tot ze weer wel wil maar afgekolfde melk

Ze lijkt geen pijn te hebben... Ze slaapt weer goed en is lekker aan het kletsen en spelen. Wat een gevecht... Maar ik kolf liever dan toch af te bouwen.

15. 2jees

2jees Niet meer actief

Ach nee wat vervelend.. wil ze aan beide kanten niet? dat kan soms verschil maken. Is ze afgeleid of wat ook? Heb je ook liggend geprobeerd? Vervelend joh..

maar wat goed dat je kolft! Hopen dat het snel beter gaat.

16. mamavansam

mamavansam Actief lid

27 mei 2013
    143
    0
    16
    Bij mij schiet soms de melk wat langzamer toe als mijn borsten niet vol zitten. Mijn zoon wil dan ook niet altijd aanhappen. Meestal wacht ik tot hij gewoon goed dorst heeft dan wil hij wel. Je kan als dit het geval is ook om een neusspray vragen bij de huisarts om je melk sneller en makkelijker te doen toeschieten. Liggend voeden zoals hierboven al genoemd is, werkt hier vaak ook wel. Heb je al geprobeerd om in een donkere rustige kamer te voeden zonder prikkels?

17. Bri

Bri Niet meer actief

Als het allemaal zo plotseling zo anders gaat dan eerst, zou het misschien ook kunnen dat jouw cyclus weer op gang komt? Dat kan je productie veranderen, en misschien ook wel de smaak van de melk en wie weet, jouw geur... Dat zou wellicht kunnen verklaren dat het allemaal even niet zo lekker loopt.
    Of gaat ze haar eerste tandje al krijgen? Of heeft ze iets anders in haar mondje waar ze last van heeft? En dan wel last als ze bij jou drinkt maar minder als ze een flesje krijgt...

Ik denk een beetje 'hardop' wat er in mij opkomt, want echt een idee heb ik niet. Heb nooit een borstweigeraar gehad.

18. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier heeft ze een tijdje 1 kant geweigerd in de middag en avond. De melk schiet moeilijker toe en de melkstroom lijkt minder sterk dan bij mijn rechterkant.
    Slapend dronk ze wel goed aan die borst dus gaf een droomvoeding en dan dronk ze hem goed leeg. Links is nog steeds niet de favoriete kant. Soms drinkt ze beter in de rugbyhouding.

Dingen waar ik aan denk die bij ons wel iets uit kunnen maken:
    - andere houding
    - donkere kamer voeden
    - droomvoeding geven of aanleggen als ze nog niet helemaal wakker is
    - proberen te ontspannen
    - lopend voeden

Ik heb geen ervaring met complete borstweigering maar zoals eerder geschreven is kunnen hormonale veranderingen invloed hebben, net als tandjes of pijn in het mondje. Op borstvoeding .com staat volgens mij een overzicht met mogelijke oorzaken van borstweigeren.

Wat lijkt me dit vervelend. Sterkte!
    Overigens knap dat je nu genoeg gekolfd krijgt voor alle voedingen!

19. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Helaas hier ook gehad. En dat bleek toen spruw te zijn (wist ik niet, had zelf geen klachten of wat. Baby bleef maar gillen)
    Heb toen voor mn gevoel het vertouwen weer moeten winnen aamgezien ze echt niet meer bij mij dronk!
    Ik kolfde eerst,tot de melk toeschoot,dan kwam mn vriend met de baby en dronk ze wel redelijk. Was een giga knoeiboel, maar nu icm nystayine drinkt ze weer goed!
    Ik heb ook alles geprobeerd wat je kan bedenken. Wat nog het beste werkte was lopend voeden in mijn slaapkamer. Heel vermoeiend, maar had het er voor over! succes!

20. 2jees

2jees Niet meer actief

hoe is het? Hier ook al 4 uur niet gevoed en wil (nog) niet.. Ik laat haar gewoon maar wel ff wennen! ;)

Deel Deze Pagina