Liggingsecho met 36/37 weken zwangerschap en meting groei

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Rabi, 29 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rabi

Rabi Fanatiek lid

9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Hoi,

Ik heb gister met 36 weken en 6 dagen de liggingsecho gehad. Ze heeft ook de groei gemeten (beentje, buikje en hoofdje) en daaruit kwam naar voren dat de kleine man 2 a 3 weken achterloopt qua groei. De verloskundige maakte zich totaal geen zorgen. Echter lees ik in mijn online dossier dat het percentiel op 2,7 staat, wat me nogal laag lijkt? Terwijl dit met de 20 weken echo nog 97 was. Ik heb de verloskundige al gevraagd of ze me kan bellen voor toch nog wat meer uitleg. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen. Wellicht zijn de metingen met dit termijn minder betrouwbaar? Groeien kindjes dan soms afwijkend in die laatste paar weken?

Liefs

2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Een groei echo is op die termijn niet meer betrouwbaar. Hoofd is vaak ingedaald en daarom niet correct meer te meten.
    Mijn ervaring is op het moment dat ze zich wel zorgen maken dat je gelijk door wordt verwezen naar het ziekenhuis.

3. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    @Rabi weet je of ze het protocol dysmatuur anamnese ingezet hebben? Wat je bij de vk kan navragen is of het voornamelijk door het hoofdje komt en of het buikje zonder achterstand is gemeten. Het buikje is op dit termijn de grootste graadmeter of het nog allemaal goed gaat bij een groeiecho omdat het hoofdje door indalen en de voorbereiding voor de bevalling 'kleiner' is.
    Hier was bij de laatste groeiecho het hoofdje de oorzaak dat ze all over onder het gemiddelde uit kwam. Maar buikje was gewoon netjes.

4. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Het buikje is idd het belangrijkste. En de hoeveelheid vruchtwater. Bij mij had ik een echo met die termijn. Toen bleek dat ik te weinig vruchtwater had. Ook werden de bewegingen van het kindje minder. Toen is de echo herhaald en daarop bleek dat de curve van het buikje afboog. En dat het buikje ook niet meer mooi te meten was. Toen ben ik doorgestuurd en is de kleine iets eerder gehaald. En bleek dysmatuur te zijn.

Maar als jou verloskundige geen zorgen maakt zou ik dat ook proberen niet te doen. Als het kind maar goed in verhouding is. Het ene kind is nu eenmaal kleiner dan het andere

5. Rabi

Rabi Fanatiek lid

9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Nog bedankt voor jullie reacties. De verloskundige zei inderdaad bij navraag dat het hoofdje met dit termijn afwijkend is omdat het zich aanpast aan de bevalling en moeilijker te meten is. Buikje was iets minder dan P50, wel kleiner dan met 20 weken echo maar prima dus. Beentje was P15, ook klein maar al met al niet zorgwekkend. Ze zei ook dat de metingen nu niet zo betrouwbaar meer zijn, maar dat ze wel durfde te zeggen dat dit mannetje kleiner is dan mijn twee andere 8 ponders (met 39/40 weken). :D

6. Rabi

Rabi Fanatiek lid

9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Nog even ter info ;) Mijn knul bleek met 40 weken en 4 dagen zwangerschap 4440 gram bij zn geboorte en 56cm :D Dus er klopte werkelijk niets van. ;)

JupitR, Tuttebelleke, Moto en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. RLSD

RLSD Niet meer actief

Haha jeetje, ze zaten er dus gewoon echt wel heel ver naast :roflmao:

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon!

Rabi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina