Zou 4x7 een optie zijn voor jou? Dat heb ik. En bevalt goed (al zou ik best een beetje minder willen nog ) Zo heb ik de woensdagochtend voor mezelf. Dat is mijn vrije dag. En ik ga dan die dag ook geen huishouden doen (of in rekening geval geen grotere klussen dan de ontbijttafel afruimen en even stofzuigen ) Zo heb ik (bijna) elke week een paar uur echt voor mezelf. Ik ben dan wel aan huis gekluisterd vanwege stand-by voor school (niet-zindelijk kind). Maar die tijd gebruik ik voor mijn hobby's of luieren. De middag ben ik dan wel weer moeder en huisvrouw. Evenals de overige dagen na het werk. Samen met man. Die doet gelukkig evenredig veel in huis en met de kinderen. Hoewel hij momenteel ook even andere belangrijker zaken aan zijn hoofd heeft.
Zoals eerder aangehaald in het topic, is de visie over FT vs PT werken mss anders in NL dan BE of Dtsl. Soit, so be it. Maar ik begrijp gewoon de redenering niet waarom de verwachtingen voor mensen die FT werken zogezegd lager liggen?? Ook in andere reacties las ik dit trouwens - dus niet persoonlijk naar Lief of Stoer toe gericht. We hebben ook een huishouden en boodschappen te doen, rennen ook van hot naar her om elk kind op hobby of verjaardagsfeestje te krijgen. Tandartsbezoek of iets regelen op het gemeentehuis: bezie het maar hoe het uitkomt met je werk, want enkel tijdens de week en geen "vrije" (lees: kantoor/werkdag) waarop je dit kan inplannen?
Ik denk dat er bedoeld wordt dat, wanneer binnen een relatie 1 persoon fulltime werkt en de ander parttime, degene met de parttime baan het ren en vliegwerk mag doen. "Want zij heeft toch tijd". Werk je beiden fulltime, dan verdeel je dus ook de ren en vlieg-last (mag ik hopen) en is er beter wederzijds begrip.
Nee, dat gaat binnen het bedrijf niet. Ik vind het ook wel lekker om "maar" 5 uurtjes per dag te werken. Maar de gedachte dat de parttimers automatisch alle huishoudelijke/regel/kinder taken op zich moeten nemen, daar moeten we maar eens van af.
Hier thuis klopt dat zeker, ik werk 3 dagen en regel verder werkelijk alles rondom kind en huis. Volledige huishouden, boodschappen, vuilnis, tuin, noem maar op. Man werkt gewoon (meer dan) fulltime en hoeft verder nergens over na te denken. Voert af en toe wat opdrachten uit hooguit Vooral dat altijd overal aan moeten denken vind ik soms pittig.
En dat is bepaald niet mijn kwaliteit Ook het voortdurend het idee hebben dat je eigenlijk net tekort schiet op alle vlakken. Ik kan het meestal loslaten. Maar niet altijd. Dan baal ik gewoon dat ik overal werk zie liggen.
Ik heb heel lang niet gewerkt alsin loondienst maar zag het fulltime thuis zitten met de kinderen ( 4 onder de 4) als een baan. Dus alles voor 09.00 en na 17.00 was gedeelde arbeid. voor mijn man normaal, voor mij normaal want echt ik zat boot op mijn kont. Voor de buitenwereld, waar ik voor uitgemaakt ben gun je je ergste vijand niet. Maar het was allemaal jaloezie. En niet perse het niet werken want die keuze is voor iedereen anders maar vooral de afgunst dat ik een partner heb die ook gewoon de handjes laat wapperen. En nog steeds, hij is ook gewoon evenredig present bij school, sport, zwemles en speel afspraakjes.
Ik denk dat een groot deel FT’ers jong en kinderloos is of een partner heeft die PT werkt ( en de meeste ballen hoog houden) De gezinnen om me heen waar beide partners FT werken besteden veel uit aan derden. Hebben een nanny, opa en oma gaan met kids naar dokter/kapper/tandarts, BSO brengt kids naar sport etc. Wij werken beide PT en verdelen ook de randtaken samen
nou dit dus vooral inderdaad!!! Bij mij dan nog kluswerk en mantelzorg erbij. Intussen nog alles rondom school/BSO/KDV proberen bij te houden wat over de lijn vliegt qua mails/apps/whatsapp. Ik ben t af en toe echt compleet kwijt als ik t niet direct op de kalender zet.
Ligt ook aan wat voor werk denk ik. Toen ik meer uren in een winkel werkte,was dat 4 dagen per week, en meer uren dan nu. Maar toen was ik na een werkdag thuis en was het klaar, hoefde ik er verder niet meer aan te denken. Nu als administratief en boekhoud verantwoordelijke werk ik minder uren,2 dagen kantoor en de rest zelf bepalen wanneer en waar ik werk, maar merk toch dat er ook na werkuren hoofd nooit helemaal leeg is en er toch pop-ups verschijnen in mijn hoofd aangaande werk, ook vaak buiten werkuren.
Hij heeft gelijk Ik werk pt en onregelmatig m’n man werkt ft Ik regel naast m’n werk bijna alles Afspraken, sporten feestjes, oppas, schoonmaak en koken en het gehaast Nu m’n oudste op hoog niveau voetbalt neemt mn man dat op zich dus dat is fijn anders was het niet haalbaar het gevlieg is vooral stress
Ik weet niet of het te maken heeft met PT-FT. Er is heel interssant onderzoek over 'mentale taken' en dat vrouwen die meer doen dan mannen. Dus niet zozeer dat ze meer taken doen, maar wel meer taken die mentale capaciteit vragen. Huishouden plannen (man wil wel stofzuigen of strijken maar je moet het wel vragen), verjaardagsfeestjes organiseren (man gaat wel mee maar vrouw regelt alle uitnodigingen en locatie), klasseapps, knutseldingen etc etc. Als je dat combineert met een 'grote' PT baan (bijvoorbeeld 32 uur) waarin je geacht wordt het werk van 40 uur te stoppen en je bent al geconditioneerd om alle mentale taken te doen waardoor je veel minder mentale ruimte over hebt ligt een burn out op de loer. Ten slotte, er is ok onderzoek dat er verschil is in de reden van een burn out tussen mannen en vrouwen. Vrouwen krijgen een burn out door de problemen met de werk-prive balans (zie hierboven), mannen meer vanwege het feit dat ze de druk op het werk niet aan kunnen. In die zin zijn mannen ook gevoelig voor een burn out als ze PT werken omdat ze minder gedaan krijgen in vergelijking met de andere mannen en vrouwen als ze PT werken omdat ze nog steeds zwaar belast zijn in hun prive-werk balans.
Even iets zijdelings, ik snap dat zo'n opmerking van Sander Schimmelpenninck komt want hij mordicus tegen PT werken en vindt Nederlanders (kampioen deeltijdwerken) eigenlijk heel verwend.
Jij zegt dat zo mooi. Het is zo de waarheid. ik ben van werkgever gewisseld en nu als ambtenaar, ik ben zelfs weer 36 uur gaan werken is als ambtenaar full time. Bij de aannemer was 32 partime en werd je met de neus aan gekeken. Zo blij dat achter me gelaten te hebben. Ik voel nu veel meer rust en vrij is nu echt een dag om dingen te doen de moeten maar ook zorgen dat ik in het weekend echt vrij bent. Alleen dweilen voordat de kids komen spelen is geen goed idee. Maar nu ik rust op het werk heb vind ik het thuis veel minder erg als het druk of rommelig is