Verbonden (schrijf) schrift

Discussie in 'De lounge' gestart door paula1984, 5 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Hoi,

    Zijn er leraressen aanwezig die mij hier uitleg over kunnen geven?

    Oudste (8) zit dit jaar in groep 5, op het sbo.

    In groep 3 en 4 was de keuze gemaakt om het blok schrift aan te leren. Hij vind schrijven toch al moeilijk omdat zijn motoriek in de weg zit en hij perfectionist is.
    Kom ik er vorige week via de fysiotherapeut van school achter dat ze nu ineens het verbonden schrift leren :confused:

    Zij vond dit heel raar en begreep het ook niet.
    Mijn vriendin Is lerares en ze adviseerde me dit ook niet te pikken. Het slaat volgens haar kant nog wal om dit in groep 5 ineens te doen.

    Hoe staan jullie als juf en of moeders hierin?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ik vind het geweldig als mijn kind ook cursief zal leren schrijven :) Ik vind dat helemaal geen enkel probleem dat hij meerdere schrijfvormen aan zal leren. Hij schrijft nu in blok alles (hij moet nog 5 worden, schrijft thuis de hele dag en leert t thuis aan omdat ze in groep 1 daar nog weinig aandacht voor hebben) maar ik hoop dat hij later cursief ook zal leren. Ik vind het een verrijking :)

    Als t fysiek niet lukt kun je de fysio een brief oid laten opmaken.
     
  3. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Mijn dochter is 8, ook groep 5. Ze heeft problemen met de motoriek door hypermobiliteit, o.a. in de vingers. Ze heeft hiervoor lang ergotherapie gehad. Na een aantal schrijftesten heeft de ergo geadviseerd om haar te laten schrijven zoals het het makkelijkst gaat. In haar geval aan elkaar met af en toe een losse blokletter. De leerkracht heeft hier ook een verslag van ontvangen. Ik zou je dus aanraden om met de leerkracht en fysio of ergo hierover in gesprek te gaan. Iets 'niet pikken' vind ik nogal een aanval meteen. Het is gebruikelijk dat er vanaf groep 4 aan elkaar geschreven wordt. Kan dat motorisch niet, dan bespreek je dat netjes.
     
    Sado en Ysabella vinden dit leuk.
  4. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    het is ook een oefening van de fijne motoriek. Net zoals ze leren tekenen. Ik zou er vooral geen kwaad achter zoeken, voor veel kinderen is het ook erg leuk om op verschillende manieren te leren schrijven en zo leren ze ook verschillende handschriften te kunnen lezen/ontcijferen. Maar als dit voor jouw kind echt nadelig effect zou hebben kan je altijd met de juf/meester erover praten, zonder degene direct aan te vallen.
     
  5. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Wat hierboven ook gezegd wordt, in algemene zin heeft het alleen maar voordelen om dit aan te leren, ook al zijn de volwassenen die nog zo schrijven letterlijk een uistervende soort (kent er hier iemand nog iemand onder de 70-80 die nog zo schrijft?).
    Als je in het sbo moet kiezen waar je je energie in steekt omdat je niet aan alles toe komt in die jaren, ja dan is het misschien een deel om te laten vallen.
    Er is een tijdje een trend geweest om het heel "modern" ook op reguliere scholen niet meer te doen. Daar zijn in veel gevallen de ouders voor gaan liggen, en terecht.
     
  6. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Wat dus ik lastig vind is dat ze in groep 3 een keuze maken en hier in groep 5 ineens totaal iets anders aan gaan bieden.
    Wat bij hem op weerstand stuit, ontplof buien verergert en algeheel hem laat balen omdat hij dacht dat hij eindelijk iets kon wat in zijn ogen heel moeizaam ging.

    @Striae teken oefenen voor de motoriek loop hij al 2 jaar voor bij de fysiotherapeut (inpandig in school aangeboden) zij was dus ook de eerste die hiervan totaal geen meerwaarde voor hem in ziet.

    Wat betreft "pissig" of aanval. Ik heb een nette mail gestuurd.
    Ze vinden het een test om te kijken of leerlingen dit kunnen/oppakken.
    Ondanks zijn weerstand moet hij dit.
    Mijn irritatie komt omdat ze hem dit willen leren terwijl vakken waar hij meer uitdaging nodig heeft juist op laag niveau geboden wordt.
    Reden? Hun eigen engels is niet toereikend.
     
  7. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Als ik zo tussen de regels doorlees is je irritatie eigenlijk helemaal niet het leren schrijven in verbonden schrift, maar het feit dat hij bij andere vakken niet uitgedaagd word. Zou dit niet gewoon de druppel voor je kunnen zijn?

    Misschien moet je je zoon ook de kans geven om het te leren, ondanks dat hij dan prikkelbaarder is kan het misschien wel zo zijn dat hij uiteindelijk ontzettend trots op zichzelf zal zijn omdat hij in verbonden schrift kan schrijven.

    Ik zou het in dit geval bij de kern aanpakken, de irritatie dat hij op school niet de lesstof krijgt om genoeg uitgedaagd te worden.
     
    Dubbelgeluk, Sado en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Dit vind ik wel losstaan van het andere. Weet de leraar ook dat jouw kindje daar zo veel last mee heeft? Dan zou ik hier ook pissig over zijn dat hij/zij het jouw kindje dwingt terwijl jij met de leerkracht hebt besproken dat dit dus voor hem niet oke is. Als de leerkracht hier niet van op de hoogte is dan kan je hem/haar ook niks verwijten, aangezien het voor veel kinderen juist goed is om te leren.
     
  9. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Zijn dakterras gaat eraf dus ik denk fatsoenlijk de boodschap wel duidelijk is van zijn kant. Hij komt op vrijdag met een zucht uit de bus zo even niet schrijven en gaat vanmorgen weg met pff weer dat schrijf gezeik heb geen zin meer in school.
    Juf weet dit.
     
  10. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Als dit een test is dan hoort de fysio dit op te pakken, als officiele schrijftest. Niet de leerkracht. Al vind ik dat de specialiteit van een ergotherapeute, niet van een fysio.

    Wat heeft Engels hier trouwens mee te maken?
     
  11. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Het gaat mij erom dat juffen hem zaken aanbieden die mi niets toevoegen en vakken waar hij om vraagt aanbieden ver onder niveau, met als gevolg frustratie bij hem alom.
     
  12. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.216
    751
    113
    home sweet home
    Hier dochter met dyslexie, duidelijk aangeven dat we alleen blokletters willen omdat het anders alleen vóór meer verwarring zorgt.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn man (36) en mijn moeder (66, maar leerkracht. Het is bij mijn man alleen onleesbaar en daar heeft mijn zoon dus ook een handje van, ik heb hem voorgesteld los te schrijven, want het is echt niet te lezen, maar hij weet niet hoe dat moet, heeft die letters nooit geleerd.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik snap je wel. Zeker voor een kind die daar al moeite mee heeft. Zie de toegevoegde waarde van verbonden schrift ook niet.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Is die keuze voor blokschrift in groep 3/4 alleen voor hem gemaakt of was dit school breed.

    Ik snap ook de weerstand van je kind, hier schrijft onze zoon (ass en nu op vso) ook aan elkaar, het is bijna niet te lezen (tenminste ik vind het knap van zijn leraren dat ze het kunnen lezen) en we wijzen hem er ook steeds op dat hij blokschrift mag gebruiken (dan is het wel leesbaar voor iedereen) maar hij kan die overstap niet maken. Aan elkaar is wat hij geleerd heeft en zo schrijf je dus. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit bij jouw kind ook zoveel extra prikkels en stress oplevert dat dit van invloed is op al het andere wat hij/zij nog moet leren/doen op school.

    Ik zou , samen met de fysiotherapeut, een gesprek aanvragen met zijn/haar leerkracht. Duidelijk uitleggen wat dit voor je kind betekend (zoals het met grote tegenzin naar school gaan en overprikkeld thuis komen) en kijken of je het - aan elkaar schrijven - b.v. alleen kunt doen tijdens en met de fysio, want ( zo is het mij uitgelegd) zorgt het schrijven aan elkaar wel weer voor het ontstaan van bepaalde verbindingen in de hersenen.
     
    paula1984 en NiekeKris vinden dit leuk.
  16. Kwek

    Kwek Fanatiek lid

    16 mei 2009
    3.054
    1.164
    113
    Centrum België
    Bijna zo goed als iedereen die ik ken? Voor zover ik weet is het "koordschrift" hier (BE) nog standaard? Tenminste toch in mijn omgeving :D Enkel bv Angelsaksische collega's schrijven in blokletters, rest dus cursief zoals jullie het noemen. Vind blokletters zelf totaal niet handig en traag :oops:
     
  17. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.108
    15.619
    113
    Vrouw
    Ik dacht dat ik iets niet begreep.
    Maar idd ik ook iedereen maar dus ook Belgische
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Ik ben Nederlands en heb het ook zo geleerd. Wij hadden uren en uren schrijflessen. Maar het zag er in groep 4 bij mij dan ook al beter uit dan bij mijn kinderen in groep 8. Misschien ben ik gewoon oud hoor ;).

    Ik zou een brief meenemen van de fysiotherapeut als het zo echt niet werkt voor je kind.
     
  19. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    In NL hebben we het ook allemaal geleerd, maar acuut vergeten in de brugklas ;)
    Dochter, ook groep 5, heeft een netjes handschrift in schrijfletters, maar ook al een behoorlijk uitgerijpt schrift in blokletters. Ze wisselt het af afhankelijk van de situatie.
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    @Kwek en @Neuzeke Ik was ook in de war. Hier wordt in alle scholen nog cursief aangeleerd, voor zover ik weet. Gelukkig maar.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina