MiniNooNoo is er nog lang niet aan toe, maar ik wil me er weleens in gaan verdiepen. Wat wil ik straks... Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat zij wil, maar van te voren zullen wij daar toch een keuze in moeten maken. Rapley klinkt interessant en als ik lees dat je kindje op een zeker moment lekker met de pot mee eet en anderen nog aan de potjes zitten, dan denk ik alleen maar: Rapley it is. Potjes lijkt me vooral handig voor af en toe. Als je eens geen tijd hebt om te koken of juist voor als je ergens op bezoek bent, even snel een potje geven. Maar 'kan' zo'n combinatie eigenlijk wel? Ik ben er achter dat je met Rapley kan beginnen vanaf 6 maanden, potjes 'mogen' vanaf 4 maanden. Wij vinden het niet nodig dat miniNooNoo al over 2 weken aan de potjes gaat, ze is nog zo klein en doet het prima op de fles. Maar vanaf een maand of 5 wil ik er misschien wel mee beginnen, om haar kennis te laten maken met iets anders dan melk in haar mond. Een lepel met iets erop. De kennismaking met de lepel zelf kan daarvoor natuurlijk ook al wel. Aan de andere kant, móet je beginnen met een potje? Ik heb een lichtelijke afkeer van potjes, als in: als het vers kan, waarom dan niet? Het liefst zou ik gewoon iets pureren of wat ook, maar kan dat wel? Het liefst doe ik dus een combinatie. Vers gepureerd fruit om te beginnen en daarna Rapley, maar ook niet altijd. Misschien ook gewoon eens beginnen met prakken. Ik wil niet een keuze maken voor één manier, al valt of staat alles natuurlijk met wat miniNooNoo er straks van bakt. Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer en ik weet niet eens wat ik zelf precies wil. Wie doet er ook zoiets als ik probeer te beschrijven, zij het wat warrig...
Doe wat je zelf wilt Ik heb het in ieder geval allemaal gedaan. Ben begonnen met verse prutjes bij 5,5 maand. Gewoon wortel/sperzieboon/bloemkool/broccoli. Met 6 maand ook fruit als prut. Meeste gewoon vers. Potjes later wel eens per 2 weken, maar dat was meer voor nood. Mijn jochie at de potjes ook niet zo goed als vers. Naar de dagelijkse prutjes gaf ik mijn jochie soms wat fruit of groente uit het knuistjes als tussendoortjes. Dus in de middag een halve banaan of na de fruithap nog een kwart peer. En bij het avondeten een stronkje broccoli. Net wat wij aten, en of het geschikt was. Brood ben ik met 6,5 maand begonnen vanwege flinke honger. Dat pakte hij in een paar dagen ook zelf. Dus daar heeft hij het zelf geregeld ..
Lynn heeft vanaf 6 maanden vaster voedsel gekregen. Ik maakte alles zelf en had potjes voor als het voorkwam dat het bv op was of voor onderweg/visite e.d. Fruithapjes heb ik altijd zelf gemaakt, iedere zondag voor de hele week. Gepureerd en steeds minder gepureerd. Wel eens een potje fruit geprobeerd maar dat wilde ze echt niet. Groente hapjes maakte ik ook altijd een week vooruit. Fruit heeft een tijd geduurd voordat ze dat echt zelf stukjes kon eten zonder enge kokhalsneigingen (kan ik echt een hartverzakking van krijgen). Groente at ze al snel uit het handje vanaf haar bordje. Dat ging al heel snel goed. Vooral de makkelijke groentes als boontjes, wortels en broccoli. En nu eet ze gewoon met alles mee al een aantal maanden. Wij koken zo en zo zoutloos dus dat gaat prima. In het begin haalde ik met bv. pasta's wel eerst haar kale pasta eruit en deed er een beetje saus door voor de smaak. Zodat het niet te heftig voor haar was. Potjes krijgt ze soms nog wel eens in het weekend als we zelf makkelijk eten bv. zelfgemaakte hamburgers met champignons en paprika. Dat vindt ik nog té om het te geven dus eet ze eerst zo veel mogelijk van haar potje op. Daarna mag ze nog champignons en/of paprika als ze dat wilt. Hier gaat het dus prima samen.
Ik heb beide kinderen combinaties aangeboden van stukken/vers-gepureerd/potjes. Bij oudste gingen de grotere stukken het best (met 6 mnd begonnen, hij vond al het vaste eten niet zo boeiend, en grotere stukjes wou hij wel proberen maar dan nog ging er de eerste 1-2 mnd hééél weinig in), bij jongste gepureerd en potjes (met 5,5 mnd begonnen, van grote stukken moest ze overgeven, van gepureerd eten ging er vrijwel meteen een heel bordje in, kleine hongerlap). Het is per kind verschillend hoe ze het liefste eten, en hoeveel ze ervan willen. Probeer het gewoon uit.
Mijn dochter eet wat dat betreft alles, hoewel ze nu een lichte afkeer heeft tegen gepureerd warm eten Ze is begonnen met rapley toen ze 6 maanden was, maar toen kreeg ze -nadat ze dus al wortels en peren wegwerkte - een periode dat ze niet zelf wou eten. Toen zijn we gepureerd aan gaan bieden en ging ze weer lekker eten. Nu rapley'ed ze weer heel goed, maar soms krijgt ze nog wel een puree, bijvoorbeeld als we even snel iets uit de vriezer geven. Ze heeft ook weleens potjes gehad, voor onderweg bijvoorbeeld. Ze kreeg al wel heel snel ( met 7 maanden ofzo ) de 12mnd+ potjes omdat daar tenminste textuur in zit, dat andere is zo'n gladde soep. Ze lust het allemaal maar heeft wel een sterke voorkeur voor vers, echt eten. Toch krijgt ze heeeeeel soms weleens een potje in "nood", als we niet vers of uit de vriezer kunnen/willen geven ( Zoals bijvoorbeeld vandaag bij een begravenis had ik wel een potje fruit mee en een wegwerp luier ipv vers en wasbare luier... Even makkelijk! )
onze tweede krijgt van alles... begonnen met potjes (ze kreeg met 4 maand al bijvoeding ivm reflux). Daarna geprakt. Nu krijgt ze of potjes (want handig), of vers geprakt, of "vers" uit de vriezer. En als wij zitten te eten en we hebben "kale" groente, dan krijgt ze het uit het vuistje. (en andere een rijstewafel) Qua fruit een beetje hetzelfde.
Wij hebben ook alles gedaan hoor. Met 5,5 maanden begonnen met combi van potjes (4 mnd) en geprakt eten. We zijn wel heel snel afgestapt van glad gepureerd naar grof geprakt, om de echte smaken en structuur aan te leren. Vanaf 7 maanden langzaam begonnen met stukken en met brood, rond 9 maanden begonnen ze zelf te eten. Als we klem zaten met tijd gaf ik nog weleens een 12+ potje of zo'n maaltijdje. Maar ze vonden alles prima, en vonden het niet verwarrend. Ook combi van zelf eten, en ik tussendoor hapjes in de mond stoppen ging prima. Ze aten ook meestal met de pot mee. Inmiddels eten ze gewoon alles zelf, netjes met een vork of een lepel, en gewoon met de pot mee.
ik heb gekozen als eerst voor rapley....altijd ook eme door gegeaan..maar heb het begin gecombineerd met prakken.. uiteindelijk als we "snel "moesten zijn...makate ik bijv een grof stampotje aard wortel..dat is echt zoooo snel gekookt... of andere combi's natuurlijk...maar voor dat gign ik nie aan een potje...ik heb er gewoon niks mee.. als je bijv (in het begin dan, met rapley kan het ngo wel es lang duren zo'n eetmoemnt) en je hebt haast...dee dik bijv broccoli (ofzo) koken (is ook mega snel klaar)...stronk in zn hand en een btj geprakt met wat aard of pompoen oid en dan hapjes tussendoor... Maar heb ook vaak genoeg als we ergens anders aten, al wat bloemkool gekookt, in een bakje meegenomen en dan wat opwarmen en zo laten oppeuzelen, teriwjl wij ook eten..onwisj gezellig Het belangrijkst vind ik aan bijvoeding, dat mn kind alle smaken leert kennen, als in echt pure smaken..ik vind potjes daar in niet echt handig, buiten hetf eit dat ik het niet ehct puur vind smaken.. Bijv fruit, ik vind bijna alle potjes ( die ik dan ooit geproefd heb) allemaal wel naar banaan smaken....lijtk me zo jammer, mn zoontje is al vanaf het begin gek op peer en mango en meloen en weet ik het wat...maar oke het duurt allemaal wel ff dat eetmomentje en het opruimen enz...maar dat is een kwestie van geduld en tijd... Hij eet vanaf 8 mnd mee met de pot, incl kruiden etc...ik vind het echt ideaal...tis zo'n makelijke eter, lust ehct alles....eet zo een halve stronk broccli op!
Ik heb ook gecombineerd en dat ging hier altijd prima, goed bevallen. De allereerste hapjes gaf ik alles geprakt, daarna ben ik fruit in stukjes gaan aanbieden, brood in blokjes etc maar het avondeten nog wel geprakt. Op een gegeven moment gaat dat vanzelf over in niet meer prakken. Ik vond het prettig omdat ze zo in ieder geval wel genoeg groente binnenkreeg 's avonds.
Wij geven ook een combinatie. Vanaf 5 maanden zijn we begonnen met gepureerde pure groentes (1 groente 3 dagen lang) en fruit (ook 1 fruit 3 dagen lang). Supermakkelijk te maken: gewoon groente koken en pureren met een beetje kookvocht of melk. Fruit hoef je alleen te pureren. Ons meisje was met 6 maanden nog niet toe aan Rapley. Ze snapte dit pas na een maand of 8. Ze wordt sowieso graag gevoerd, ook de fles houdt ze niet vast. Er zijn echter genoeg kindjes die het zelf willen doen en dan is Rapley geschikter. We maken nu ongeveer 50% van haar eten zelf en de andere 50% krijgt ze uit een potje. Vooral op de opvangdagen is een potje makkelijker, omdat ik anders de avond ervoor nog eten moet gaan maken. Soms kunnen we ons eigen eten gebruiken als basis, maar niet altijd. Dus vaak heb ik geen zin om weer terug de keuken in te gaan We vonden Rapley overigens niet persé noodzakelijk. Brood krijgt ze sowieso in stukjes en we hebben in totaal 7 maanden om van gepureerd eten naar met de pot mee-eten te gaan. Leek me voldoende. Ze heeft een tijdje geprakt eten gegegeten, maar helaas wil ze er nu niet meer aan.. Dus we zijn even tijdelijk terug naar pureren/potjes vanaf 6 maanden. Ik denk dat het een fase is. Ben niet bang dat we lang aan de potjes zullen blijven. Binnenkort bied ik het wel weer geprakt aan. Fruit eet ze wel steeds meer in stukjes. Banaan hapt ze zelf en druiven en frambozen gaan bijv ook prima.
Tuurlijk kan je combineren. Net wat jij wilt en natuurlijk wat je kindje wil. Maar vers kan ook heel makkelijk hoor! Ik kook zo nu en dan meerdere groenten en aardappelen en maak zo een hele lading potjes. Die vries ik in en kan ik zo meenemen als we ergens naar toe gaan. Wij doen alles grof geprakt, geraspt, kleine en grote stukken. Net wat handig is. En we zijn ook vanaf 6 maanden begonnen. Vond ik een mooi moment!
He bedankt voor alle reacties! Fijn om te lezen dat een combinatie gewoon 'mag' en kan. (ach wat mag er nou niet ook he, het is mijn kind haha!) Ik denk dat zo'n combinatie het beste bij ons past, hopelijk denkt de kleine meid er net zo over en zo niet, dan passen we ons aan. Binnenkort maar eens gaan snuffelen voor een staafmixer dan!
ik heb hier nog niemand met het rotzooi-argument horen komen dat is voor mij een van de belangrijkste reden om te combineren. Als mijn meisje groente of fruit rapleyt kan ze ten eerste zelf in bad, want dan zit ze van dr oren tot haar ellebogen onder, kleren kunnen in de was, stoel moet gesopt worden, en de vloer gedweild... daar heb ik echt maar 1x per dag zin in. Maar ik wil haar wel 3x per dag vast voedsel aanbieden. (al is het alleen maar om te proeven) Dus nu geef ik 1x per dag brood uit het vuistje (geeft minder rotzooi dan groente/fruit) 1x rapley en 1x gepureerd. Daarbij eet je zelf als volwassene toch ook veel dingen gepureerd? (tomatensaus, guacamole, pompoensoep etc) dus volgens mij is er niks mee als je je kind eenzelfde smaak in verschillende texturen aanbiedt.
Het rotzooi bij rapley komt vanzelf goed hoor hier vanavond uiteten geweest en 1 tomatenpartje en 1 soepstengel van de grond moeten halen, voor de rest niets aan de hand!
Wij Rapleyen al vanaf 6 maanden en hebben eigenlijk nooit anders gedaan dan koken voor haar. Ik heb Simone 1 keer een potje gegeven, dat was groentelasagne omdat we toen laat thuis waren en geen tijd hadden om te koken voor ze van vermoeidheid om zou vallen. Ze vond het best lekker, maar het was een eenmalige actie. We zijn nu zo ver dat ze volledig met de pot mee eet dus vind ik het onzin om nu nog met potjes aan te komen. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het soms gemakkelijk vinden om een potje te geven maar ik vind de uitdaging om mijn dochter altijd iets normaals te geven eigenlijk veel leuker. Ik heb hiervoor zelfs afgelopen zondag een pan macaroni gekookt om in te vriezen. Als je dus geen potjes wil geven hoeft dat niet, als je niet wil pureren hoeft dat ook niet. En als het lukt lekker tot 6 maanden wachten. Is vroeg genoeg Oh en de rotzooi is tegenwoordig ook niet meer zo erg....
ja, ik mag hopen dat minder wordt met de rotzooi! Maar voor het begin is het voor mij wel een argument hoor
Van rotzooi nooit last gehad hier hoor! Mijn kinderen kozen zelf voor Rapley (al hadden we daar nog nooit van gehoord), ze weigerden alles wat dun of gepureerd was, maar stukken om vast te pakken aten ze met smaak. Maar dat ging eigenlijk nooit gepaard met geknoei of gesmeer, ze pakten iets, hapten, likten en aten. Puree, zoals appelmoes en aardappelpuree vinden ze nu, jaren later, nog steeds niet lekker. Maar combineren kan prima, uiteindelijk volwassenen eten ook wel eens appelmoes of aardappelpuree. Kind moet zoveel mogelijk smaken en structuren leren waarderen.
En hoe doe je dat dan met die eerste groenteprutjes? Broccoli, worteltjes enzo dat zijn volgens mij wel milde groentes om mee te beginnen (ik ben bekend met het schema van borstvoeding.com), maar hoe lang kook je zoiets? En dan daarna prakken met de vork of de eerste keren tot aan gort pureren?
Hier ook gecombineerd. Als ik weinig tijd had lepelde een prakje/potje makkelijk weg en anders mocht ze lekker zelf eten (rapley). Wat ik ook vaak deed was haar stukken in d'r handjes geven en wat overbleef prakken en alsnog geven. Anders kreeg ze soms wel erg weinig groente binnen
voor mijn zoontje maak ik zelf met de babycook vers gepureerd eten. Ik wilde ook rapley doen maar niet alles omdat ik te veel gedoe vindt. Nu krijgt mijn zoontje als wij eten (hij eet eerder) een stuk groente a la rapley. Een stuk broccoli of wortel bijvoorbeeld. Hij vindt het leuk om te doen maar het wordt wel een zooi. Verder krijgt hij brood ook gewoon in zijn handje en is ie ook gek op soepstengels.