Ik zou er geen seconde over hoeven nadenken: zou het meteen doen!! Voor 150 euro een dag per week inleveren? JA!! Ik ga ook een dag minder werken (heb nu nog betaald ouderschapsverlof maar dat houdt straks op) maar ik verlies veeel meer. Ook omdat ik natuurlijk niet bespaar op de kinderopvangkosten omdat ik nu ook al drie dagen werk maar nog voor 4 betaald krijg
Heb niet alles gelezen, maar eerste wat ik dacht is: meer werken kan altijd nog! Als de kids naar de basisschool gaan, kun je misschien wel 4x tot 3 uur werken en een woensdag ochtend? Of 3 hele dagen en 2 ochtenden etc. Nu lekker genieten als het kan!!
hangt er vanaf hoe vast je baan is, heeft je werkgever last van de crisis? Ik wil ook wel minder werken maar stel dat ik in de ww kom kan ik niet van 70% rondkomen van het loon dat ik dan verdien. Werk daarom voorlopig liever iets meer
Doen! Als je meer tijd kunt hebben om van je kinderen te genieten, altijd doen! Het gaat allemaal al zo snel, pak alle momenten aan dat je van ze kan genieten. Daarnaast zeg je dat je sinds kort alleenstaande ouder bent. Heb je in je berekening ook rekening gehouden met de alleenstaande ouderkorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting van de belasting? Dat is een aardig bedrag wat je jaarlijks/maandelijks terugkrijgt..
Ja hoor, ik heb het ook gedaan. Heb ik december nog 3 dagen gewerkt en daar verdiende ik netto zo'n 1.000,-- mee (ja, wij (als in: ik en mijn collega's) worden nogal onderbetaald, maar goed, verder erg veel voordelen aan mijn werk en werkgever ). Vanaf januari werk ik 2 dagen en krijg ik 755,-- netto. En ook daar redden we het mee. We krijgen nu meer KOT en ook KGB en zorgtoeslag. Dus per saldo ga ik er minder op achteruit dan op het eerste gezicht lijkt.
ik vind het wel een verschil als je kostwinner bent of twee salarissen hebt. Als je onverhoopt ziek wordt of ontslagen krijg je inderdaad maar 70%. Zou eigenlijk eerst nog een beetje extra sparen en kijken hoe het gaat lopen. Dat je altijd weer meer kunt gaan werken vindt ik nl. in deze tijd makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik ga zelf ook naar drie dagen terug en heb zo minder te besteden. Ik wil de eerste jaren zo min mogelijk van mijn dochter missen dus dan maar wat minder luxe dingen kopen de komende jaren. Zo lang je nog kunt sparen gaat alles goed toch?
Persoonlijk zou ik nog even wachten met minder werken. Al weet ik niet wat je bedoelt met 'ruim sparen voor jezelf en je kinderen'. Als daar wat af kan zodat je ook extra's als kleding/verjaardagscadeaus etc kunt aanschaffen en alsnog wat weet te sparen... dan zou ik het gewoon doen. Maar als je door minder te werken alleen geld hebt voor de boodschappen/benzine en alleen door niet te sparen extra hebt zou ik het laten.
Ja, ik geloof dat ik me hierbij aansluit. Zelf heb ik het wel gedaan. (Al voor we kinderen hadden, trouwens. Ik ging van 5 naar 4 dagen. Scheelde ook ongeveer 150 euro netto in de maand. Maar de extra rust was mij dat bedrag wel waard!) Maar jouw situatie is wel anders dan de mijne toen: wij waren met zijn tweeën en zelfs toen ik minder ging werken hielden we echt nog ruimschoots genoeg over om (flink) te sparen. Ik begrijp uit jouw verhaal dat het toch wat krap wordt. In de meeste maanden zul je dat prima redden. Maar hoe zit het met extra uitgaven. (Zowel verwachte uitgaven zoals rioolbelasting als onverwachte uitgaven als een kapotte wasmachine.) Weet je echt heel zeker dat je het daarmee ook red? Al wacht je maar een half jaar. Als je die maanden nu eens steeds die 150 euro die je straks gaat 'missen' op de spaarrekening zet. Dan sla je twee vliegen in één klap: Je kunt uitproberen of het ècht lukt en je bouwt gelijk een extra buffertje op om eventuele tegenvallers op te vangen.
Ik denk wellicht emotioneel ipv verstandig maar ik zou de kans grijpen als ik meer tijd met mijn kinders zou kunnen doorbrengen. 150 euro is in geld een heleboel, maar in emotie/liefde/aandacht/pret/plezier etc is dat niet uit te drukken. Wat je omgeving vindt daar moet je je niets van aantrekken. Dat heb ik heel lang geleden al geleerd.
Nou ik denk dus net als jij . Maar ik heb me nooit iets aangetrokken van wat anderen zeiden hoor. Die zitten niet in jouw situatie en hebben niet jouw overwegingen. Lekker doen wat je hart je ingeeft.
Ik zou het doen, sterker nog, we gaan het tijdelijk doen ivm ouderschapsverlof van mijn man. We gaan er dan maandelijks zoiets op achteruit maar dat is mijn man die vrije dag met kids meer dan waard.
Ik zou het ook doen, je kunt gewoon nog blijven sparen zeg je, oke het is dan niet extreem veel maar ieder klein beetje helpt toch ? Ik spaar ook maar 15 euro per maand per kindje, ik ben zelfs helemaal gestopt met werken en ik heb het er voor over. En luister absoluut niet naar andere in je omgeving, die weten het vaak beter dan de rest .. Luister naar je gevoel.. Als ik zou luisteren naar de opmerkingen die ik kreeg toen ik zei dat ik zou gaan stoppen met werken dan zat ik nu ergens in een diepe zwarte holletje me erg te schamen ... Nou nee hoor, zit heerlijk met de kindjes te genieten van de zon en ben helemaal hapy de peppy