Mijn meissie heeft tot een paar weken geleden gewoon in een trappelzak zonder mouwen geslapen. Ik deed wel over haar pyjama een vestje/truitje, dan bleef ze goed warm. Bij extreme kou ook een maillot onder haar pyjama. Ik weigerde zo'n peperdure trappelzak met mouwen te kopen, voor bijna 90 euro, niet wetende dat er ook goedkopere exemplaren bestonden Nu heeft ze een trappelzak met mouwen, niet superdik, wel lekker, bij erge kou (vannacht, brrrr) toch nog een vestje eronder.
Mijn neefje heeft een 4 seizoenen trappelzak, dus met mouwen, maar als het zomer is gaat de zak met mouwen eruit.. Daarbij kan je kindje ook een romper met mouwtjes aan, en pyjama;s hebben ook mouwen. Groetjes
Eeen dekbedje wordt afgeraden, ook een dekentje in een hoes omdat dit warmte zakken zijn. De warmte blijft in de hoes hangen. Je kan het beste gewoon of zo'n trappelzak/ slaapzakje gebruiken of een lakentje en een dekentje en dan kort opmaken.
Ik heb zelf nog niets gekocht, maar mijn schoonzusje heeft een duo dekbedje, volgens haar v.k mocht dat wel... denk dat ik indd zelf een slaapzak haal, en een onderlaken met dekentje. Kan ik altijd nog kijken , of alleen slaapzak, of onder het dekentje. ik vindt de slaapzakken alleen erg groot lijken, is 70 cm de kleinste maat??
ik weet niet precies wat de kleinste maat is maar ik heb bij mijn zoontje de armgaten gewoon een stukje dichtgenaaid (hij was erg klein en ieletjes) zodat het bovenstuk beter paste.
het was zoals je kon lezen een soort van fleece (ik weet niet hoe dat spul heet) dekentje, die kun je overal kopen, prenetal, hema etc, en daaronder een lakentje die je dan omvouwt., Wat het erin kruipen betreft, wij legden de kleintjes altijd aan het voeteneind en het dekentje zo omvouwen dat het onder de oksels kwam. Doordat de kleine met de voetjes tegen het voeteneind ligt kan het dus ook niet naar onderen glippen. succes
Tja ik kan mij herinneren dat mijn moeder (in 1974) het advies kreeg om mij onder een dekbed te leggen omdat er minder kinderen aan wiegedood stierven die onder een dekbed lagen. Nu moeten ze dus weer onder een dekentje voor dezelfde reden (als ik het goed begrijp). Maar goed veel maakt het mij niet uit. Zelf ga ik voor een dekentje met daar omheen een dekbedhoes, als het nodig is tenminste want het kan best in juli zo warm zijn dat een lakentje ook genoeg is Die keuze is voornamelijk gemaakt omdat ik nogal een woelkont ben en ik dus vroeger (bij oma) wakker werd met de deken aan het voeteneind en het laken om mijn nek (oma in de stress dat snap je wel), ik heb er dus een beetje een fobie voor, ach zo maken we allemaal dingen mee die onze persoonlijke keuzes beinvloeden. Als blijkt dat een deken in een dekbedovertrek toch te warm is kan ik altijd wat lakentjes erbij halen en het veranderen. Groetjes
Bij de hema hebben ze maat 50/62... Die gebruik ik ook voor Kaylee. Zijn niet de mooiste, maar als t maar doet wat het moet doen toch Ik leg haar bij erge kou trouwens wel in haar slaapzak onder een dekentje...
ik moet een beetje lachen wat een toestanden allemaal ik weet zelf een zieknhuis die op de kraam en couveuse ja let op DEKBEDJES hebben een dekbedje ademt ook zou het verboden zijn dan zouden ze niet verkocht mogen worden vind ik ik gebruik ook een dekbedje heb echter wel caitlin der bedje 1/2 opgemaakt zodat ze er dus niet onder kan verdwijnen maar goed wat je wilt gebruiken dat blijft jou keuze maar om nou te zeggen dat kindjes meer risico lopen omdat ze slapen onder een dekbedje ? beetje overtrokken lijkt mij maar dat is mijn mening
hoi, ik heb vier kinderen en ze hebben bij mij alle vier onder een dekbedje gelegen.ze zijn alle 4 in de winter geboren en omdat het bij ons in huis heel koud is boven heb ik dus een dekbedje gebruikt. nu zullen sommigen zeggen..........DAT MAG NIET................. ik zal een ander voorbeeld geven: mijn nichtje is allergisch voor stof,zo erg dat ze zelfs niet tegen echte dekens kan.............mijn tante werd aangeraden om het kindje onder een anti-allergie DEKBEDJE te laten slapen : weg alle vooroordelen............ als je het bedje in het begin kort opmaakt kan er weinig gebeuren. al mijn kinderen kruipen trouwens omhoog en niet onder de dekens,zeker niet toen ze net geboren waren.een kindje kan zich alleen maar naar boven afdrukken is mijn ervaring.alleen als ze ouder worden is het anders.maar als ze onder een dekentje komen is dat ook niet prettig.heb je wel eens een gewone deken over je mond gelegd??die ademt echt niet goed door hoor,die is tren 2e nog eens hartstikke zwaar op het lijf.dekbedje is vele malen lichter en luchtiger............ maar goed ieder zijn mening en je moet doen wat je zelf goed lijkt..... succes allemaal met jullie kindjes......... doeg
Ik werk in de kinderopvang, en wij hebben (uiteraard) een heel protocol omtrent veilig slapen. Bij ons gaan de kids beneden de 2 jaar niet onder een dekbed! De allerkleinsten slapen dus onder een lakentje met (wollen) dekentje, en de bedjes moeten kort opgemaakt zijn. Kids liggen dus met hun voeten tegen het voeteneind van het ledikant. Veder mogen de lakens niet een stukje terug geslagen worden (wat er wel leuk uitziet, een stukje laken over het dekentje ), met als gevolg, dat door het 'kort opmaken' soms meer dan de helft van het dekentje en het lakentje onder het matras liggen Verder staat er in het protocol een heel stuk over de afstand tussen de spijlen, waarmee ik jullie niet zal vervelen , dat er absoluut geen hoofdbeschermers (in/aan het bed) gebruikt mogen worden, en ook niet (zoals wij jaren terug deden) een hydrofiele luier op de plaats leggen waar het kindje met het hoofd ligt (vanwege hygiene, er slaapt toch vaak steeds een ander kindje in hetzelfde bed, dus dan kon je snel en makkelijk de 'hoofdkant' even verschonen). De slaapkamer dient minstens 3 keer per dag gelucht te worden, kinderen mogen niet op hun buik slapen (mits de ouders ervoor tekenen), niet ingebakerd worden (mits de ouders erg voor tekenen), geen kleding, knuffel of speentje mee naar bed waar een koordje aan zit. Geen flesjes drinken mee naar bed. Het matras dient plat te liggen en er mogen gaan kussentjes worden gebruikt. En op de stapelbedjes(spijlenbedjes) dienen dakjes te zitten. Volgens mij heb ik nu de belangrijkste dingen genoemd. Toen ik 10 jaar geleden ging stage lopen in de kinderopvang, sliepen alle kindjes nog onder een dekbedje. Net rond die tijd werden die allemaal vervangen voor lakentjes en dekentjes. En elk jaar komt er wel weer een ander regeltje bij...
dat bedoel ik dus....WOLLEN dekentjes,mijn nichtje kon en nu nog niet daar niet tegen........... al die regels,als jonge moeder zijnde word je er knettergek van....... het ene jaar mag je dit en het andere jaar mag dat alweer niet meer.......*zucht* nou ik luister naar mijn "moeder"gevoel............... doeg
Groot gelijk! Ben dat ook van plan!! Ondanks dat ik op professioneel gebied de regeltjes dien te handhaven, wil ik er bij mijn eigen kleintje graag wat soepeler mee om gaan. Zo ben en blijf ik ook een voorstander van de jongen baby zij-op-zij leggen en niet plat op de rug. Je moest eens weten hoeveel kids er zijn met een afgeplat achterhoofd.... terwijl dat zo makkelijk te voorkomen is!
Wat is een afgeplat achterhoofd? En krijgt de baby dat doordat je hem op zijn rug legt? Ik val werkelijk keer op keer weer in verbazing wat wel en niet moet met de baby en wat ze van dingen kunnen krijgen...
Een afgeplat achterhoofd kan komen door verschillende oorzaken. Dus ik zeg niet per definitie dat het komt van veel/altijd op de rug liggen. Maar ik ken wel kinderen bij wie het ontstaan is door het altijd maar op de rug liggen. Dus zelf zou ik dat graag voorkomen....
Jeeh wat een gedoe allemaal zeg. Soms weet je het toch niet meer? Je hoort het wel vaak van een dekbedje, maar toch lees ik net zo vaak dat het toch wel gebruikt wordt. Hoeveel babaywinkels verkopen niet zon stootkussen (of hoe je het zegt) voor bij het hoofdeinde. Dat mag ook niet, maar het wordt gewoon verkocht. Jammer dat er niet eenduidige regels gelden voor het veilig verkopen van spullen. Nou moet iedereen maar gissen wat het beste is voor je kindje. Jenny
Vind het erg moeilijk hoor, je hoort zoveel verschillende dingen! Ik vraag me echt hoe ik dat straks allemaal moet weten en wat het beste is?! Wat als ik het helemaal verkeerd doe??!