hoi! we hebben vandaag de uitslag van de zaadtest van vriendlief gehad.. maar wat een dokterstaal! de uitslag was "normaal" maar ben toch benieuwd wat het allemaal inhoudt! dus dames: help!!!! morfologie ideale vormen (gescoord volgens tygerberg criteria) 5% ph 8.0 (wat is normaal dan??? en wat is de ph van het baarmoederslijmvlies normaal dan??? want dat moet matchen toch???) rondcellen <1.10/6ml agglutinaten niet aanwezig MAR-test negatief zoals je ziet een lijst waar je niks mee kan! haha! ze hadden er voor het gemak "normaal semen" ondergeschreven.. (kregen de uitslag per post nl) hoop dat iemand me iets kan uitleggen!
volgens mij betekend het (normaal) dat het niet slecht is... maar misschien kun je beter even morgen bellen voor uitleg
Wij kregen de uitslag van de gyn, dus die kon meteen uitleggen wat alles betekende... Ik had hier een kopietje, maar die moest ik vorige week inleveren bij het UMCG en heb niet nog even een kopie voor mezelf gemaakt... Wat ik nog wel weet is dat er bij die uitslag van ons ook nog procenten op stonden van hoeveel cellen er beweegelijk waren enzo, en er stond ook op hoeveel miljoen zaadcellen er in totaal gevonden waren. Rondcellen zijn cellen anders dan spermacellen, dat kunnen voorlopers van spermacellen zijn, maar hoeft niet. Dus de hoeveelheid rondcellen zegt niets over de hoeveelheid spermacellen. Sperma hoort een hogere PH waarde te hebben dan het bm slijmvlies, schijnbaar moet het juist niet matchen, want het verschil in ph waarde lijkt ervoor te zorgen dat ze juist gaan zwemmen. (Wat doet sperma snel zwemmen? | EnDanDit - scroll even naar beneden naar de onderste vijf comments) trouwens wel grappig, wist dit helemaal niet... geen agglutinaten = er zitten geen cellen aan elkaar vast samengeklontert, MAR-test = test op antistoffen. (als die positief is is het niet in orde, negatief is goed)
en bij het aantal stond 275 en dan 10/ml met een klein 6je bij de 10.. is dat een goed aantal???? bedankt alvast voor de reacties!
Hier op het formulier staat dat de normaalwaarde van PH 7.2 is Die 275 en 10/ml geen idee.. zo stond dat bij ons niet omschreven. Misschien het aantal zaadcellen per 10 milliliter ? (275 miljoen zou ik dan vanuit gaan) maar kan ook totaal niet kloppen wat ik zeg. Ken de waarde niet omschreven zoals op die manier. Hier stond : Volume en concentratie. Staat er geen uitslag bij van de beweeglijkheid ? (mobiliteit of iets)
ja dat wel! de beweeglijkheid was goed, ik geloof 72% snel, dus niet slecht! haha! maar ik dacht dat gemiddeld 60 milj. spermacellen normaal was, dus ik snapte die 275 daarom ook niet.. zou het zo'n groot leger zijn??? whahaha!!!!
Nou is een superuitslag hoor: 275 miljoen per ml!!!! Het zesje boven de 10 betekent 10 tot de 6e, dus een miljoen . Gemiddeld is volgens mij 20-50 miljoen/ml. En voor bewegelijkheid wordt vaak 50% gehanteerd voor snel en traag bij elkaar. 72 procent snel is dus ook mega haha..
dus dat klopt toch? zoveel? wat een aantal snelle jongens! maar dan hebben ze wel een tomtom nodig aangezien we al een jaar bezig zijn!