Steeds maar om eten vragen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door frannie82, 25 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn dochter van bijna 29 maanden vraagt de laatste dagen steeds om meer eten. Ze eet al 2 boterhammen als ontbijt en ze had ze op en wilde meer. Heb haar toen een kiwi gegeven. Een uurtje later wilde ze een boterham. Dit niet gedaan. Uiteindelijk heeft ze een bakje yoghurt gegeten. Hoe gaan jullie hier mee om? Zit ze misschien in een groeispurt? We moeten qua gewicht oppassen want ze zit bovenin de curve nog net in het groene gezonde gedeelte. We eten trouwens grof volkorenbrood dat zou toch goed moeten vullen....

2. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Dat herken ik, deze fase. Veel water tussendoor geven, of thee. Appeltje... En ook gewoon nee zeggen. Jammer dan van de driftbui.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ze heeft gelukkig geen driftbui. Nu even een mandarijn gegeven en gezegd dat dit het laatste is. Aan de boodschap straks een boterham heeft ze niet veel.
    Ze heeft in ieder geval voor vandaag al wat vitamientjes binnen ;) geen idee wat het bij oma gaat worden vanmiddag.

4. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Hier hebben we 19 keer per dag een driftbui, ik nam aan dat dat normaal was voor een tweejarige ;).

En inderdaad zeg ik er altijd bij dat ze er eentje krijgt. Dat snapt ze.

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter heeft dat ook gehad. Waarschijnlijk zat daar ook een medische reden achter ( misselijkheid weg willen eten).
    Op een gegeven moment ben ik vaste tijden in gaan voeren voor haar tussendoortjes en dat werkt.(10:30 en 15:00)
    Heel af en toe krijgt ze een rijstwafeltje tussendoor.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Owww, hier hetzelfde! Altijd al gehad, dus geen groeispurt. maar ze eet snel en vindt veel lekker. Zelfde leeftijd en lengte + 1 ( altijd al) en gewicht altijd op 0 gezeten en nu ook op +1. "alarmerend" gesprekje gehad op het CB over gevaar voor overgewicht enz enz.
    Ik heb de touwtjes dus maar iets aangehaald, want ik gaf ook iets meer ontbijt de laatste tijd, vaak een cracotte tussendoor, meestal 2 boterhammen als lunch en toetje na het avondeten. Volgens het CB is een of 1,5 volkoren boterham meer dan genoeg.
    En moet zeggen: vaker nee verkopen helpt ook. Zo en ik er achter gekomen dat het geen trek is, maar gewoon "zin in eten".
    Ze krijgt nu 1 boterham of 2 plakjes volkoren ontbijtkoek als ontbijt, 1 of 2 stuks fruit tussendoor, max 1,5 boterham als lunch, 1 tussendoortje rond 15 uur ( en dit is soms een snoepje, soms ene biscuitje, lange vinger, soepstengel rijstwafel etc, enigszins verantwoord) en avond eten. Geen toetjes meer, of het moet magere fruityoghurt zijn of iets. Ik geef ook geen sap meer, hooguit 1 beker per dag, verder water, thee en melk bij de maaltijden.
    Vaste eetmomenten inlassen helpt. Als ze dan om eten vraagt kan je daarop terugvallen. Moet zeggen dat mn dochter nog geen benul van tijd heeft, maar mn zoon wel dus die is haar voorbeeld ;) maar misschien kan jij het koppelen met een ander momentje?

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Lastig he.. Zeker als ze ook nog eens aan de zware kant is.

Wat met 29 maanden misschien nog wat lastig is (maar dat moet je zelf maar even bepalen of je het wil proberen of niet)
    Het duurt een half uur nadat je vol zit voor je hersenen daadwerkelijk aangeven dat je vol zit.
    Dan heb je dus al een half uur meer gegeten dan nodig :)

Dus wij hebben dat natuurlijk wel ooit uitgelegd...
    En nu als ik denk dat ze echt genoeg heeft maar ze zelf vindt dat ze honger heeft...
    Dan zeg ik "als je over een half uur nog honger hebt... Dan krijg je een appel/mandarijn/cracker.. "
    Meestal... Hoor ik d'r na een half uur niet meer.
    Soms wel.. Dan krijgt ze een stukje fruit of een cracker met kaas/pindakaas.

Weet niet precies wanneer we hier mee zijn begonnen... Al een aantal jaar terug denk ik.
    Ze is altijd vrij vlot van begrip geweest dus dit soort dingen werkten bij ons altijd wel goed.
    (Al moesten we dan natuurlijk wel aanwijzen wanneer er precies een half uur voorbij zou zijn want klok kijken kon ze nog niet.)

8. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Zolang het gezond eten is/echte trek zou ik er aan toe geven.
    Bij ons zijn het altijd van die periodes, ene dag kan ze bwv en olifant op en de andere dag eet ze veel minder.
    Als ik trek heb eet ik ook en zolang het fruit, groentes of een extra boterham is zou ik me daar niet druk om maken.

9. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    heel herkenbaar, Elise zit op de +2, altijd al gezeten, zelfs al bij een kinderdieetsite geweest en daar wel een goed schema van gekregen, al kreeg ze niet te veel. Ze horen rond de 1050 kcal te eten en We zijn Elise minder gaan aanbieden omdat ze te veel aankomt van 1050 kacl en dus minder nodig heeft. maar wel lastig als je kind van lekker eten houdt ;)
    Ontbijt en lunch 1 volkorenboterham en 1 cracotte of beschuit. Ze mag wel gewoon hagelslag enzo maar ik hou in de gaten dat mager en ongezond wat wisselt. Drinken thee met melk, melk, amandelmelk, of yogi met stevia, max 150 ml
    Tussendoor 1 groot stuk fruit of 2 kleine (bv mandarijntjes) met diksap 1:20
    's middags tussendoor koekje, goodies etc rond de 50kcal en diksap 1:20
    's avonds warm eten, niet teveel maar zoveel eet ze momenteel niet en toe magere yoghurt met wat halfvolle vanille vla, of halfvolle yoghurt met verse aardbeien

Ze komt nu nog steeds veel aan en is al 17 kg en maar 97 cm, dieetsite en CB zeggen beide niet al het "ongezonde" schrappen want we moeten ze ook leren alles met mate en niet alles ontzeggen met risico dat ze doorslaan.

10. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Hier toevallig ook een die de hele dag roept dat ze honger heeft. Maar vaak meer 'lekkere' honger dan echte honger. Fruit mag ze hier altijd eten en dat gaat er dan ook vrijwel altijd in.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar! Ook beetje kindgebonden, mijn meiden deden het niet.
    Zoon eet boterham met drinken bij het ontbijt.
    Als we thuis zijn van school brengen/boodschap/wandelen,rond 09.30, is het volle kracht vooruit.
    Ik hou het bij fruit en een bisquitje, maar hij blijft jengelen. Ook om drinken. Maar een beker water wil hij niet,per se karnemelk...liters!
    Wel lastig soms.

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ze krijgt geen slechte dingen en snoep is ze nog niet echt in geïnteresseerd.
    Fruit is het meestal rond 10u en rond 15u.
    Ze eet wel 2x 2 boterhammen maar laat de korsten liggen.
    Als ze nog honger heeft moet ze die trouwens eerst nog eten maar vandaag niet gezegd.

Verder eten we alles volkoren; cracottes, pasta, soepstengel. Zilvervliesrijst.
    Op brood nu steeds meer hartig nu ze koemelk mag en het vleeswaren op het brood laat zitten en het brood dan wel eet.

Zuivel is lastig ze komt amper aan de 300cc inclusief toetje.
    Dus het toetje houden we er wel in.
    In de ochtend drinkt ze als we mazzel hebben 100-125 geitenmelk.
    Koemelk wil ze niet.
    Vaak is het (volle) geitenyoghurt met een drupje roosvicee of een groot danoontje van 100 gram.

Mijn schoonouders gaan wel steeds over de schreef; ze eet daar rustig 4! boterhammen. Ja zegt mijn schoonmoeder ik haal de korstjes er wel af. We blijven de discussie voeren over het brood; korsten er aan ze is oud genoeg! Heb al meerdere keren gezegd dat ze, als ze in deze lijn doorgroeit ze wel im het ongezonde gebied komt qua gewicht. Maar ze wimpelen alles af.

Vandaag ook weer gezegd toen ze weer toegaf dat ze de laatste keer weer 4 boterhammen op had. Maar ik wilde het vandaag gezellig houden....

13. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Hier zitten we met Mira precies in dezelfde fase of groeispurt.
    Alleen is het hier een stuk makkelijker haar wel te geven wat ze wilt, want ze zit altijd onder de curve. Dus als ze een extra boterham wilt of nog een stuk fruit ben ik alleen maar blij :). Al let ik wel op, soms zitten er dagen tussen dat ze gerust 5 boterhammen weg werkt en nog meer vraagt.. Dan bied ik haar meestal fruit aan.

Maar heel herkenbaar dus, fijn om te lezen dat veel mama's het herkennen.

14. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Mira is net aan 13 kilo en maar 93cm haha.. Maar wij zijn dan ook al een keer extra geweest omdat ze dus te weinig aankwam. Kan me voorstellen dat het dan moeilijk is als ze zoveel willen eten! Ik zou ook zeker niet al het ongezonde schrappen.. Denk dat je al hartstikke goed oplet.. Leuk om weer eens iets van je te lezen trouwens:D

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik herken het verhaal van je schoonouders helemaal!!! Ik vind het erg lastig om ie-de-re keer we de boeman te zijn en het " feest" te verpesten. Mn schoonouders geven ook rustig 3 boterhammen ket korts en vaak ook poffertjes als lunch! Ze snappen ook niet dat pakjes sap ook caloriebommen zijn en geven haar rustig 2x een pakje van 250 cc, yerwijl thuis krijgt ze soms dagen helemaal geen sap alleen water thee en melk. " ze eet zo goed! "dat kind heeft trek" of:" ze is niks te dik!" etc krijgen we dan te horen. Nee, ze is nu nog in verhouding maar haar gewicht laat verhoudingsgewijs wel een groei zien en ik wil haar niet in het overgewicht hebben. Nu met de feestdagen vind ik het ook erg lastig om steeds nee te verkopen. Ik wil het ook gezellig houden en haar broer is graatmager en die mag wel " alles" . Met feestjes maak ik normaal best een uitzondering maar sinds afgelopen cb bezoekje perk ik het toch een beetje in en darbij is het deze maand wel erg veel natuurlijk met sinterklaas, 2keer kerst, oud & nieuw en ook nig een verjaardag...
    Daaromtrent dus niet echt tips voor je, wel veel herkenning. En als er echt veel op tafel oomt een schaaltje laten vullen en op=op.

16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Opvallend dat niemand aangeeft dat er bij hun kind een groei spurt aan kwam na de 'grote eetfase'. Bij ons was en is dat namelijk wel zo.
    Op momenten dat ze zich lichamelijk en geestelijk snel ontwikkelden vroegen ze vaker om meer brood of aten ze meer tijdens lunch en avondeten. Dat waren iedere keer fases van een maand of zo.

17. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier zeurt ze ook steeds vaker direct om eten. Ze had vanmorgen 2,5 croissantje gegeten ( die "mini" van danarol ) en even later liep ze naar de kast: ik wil broodje ". Heb haar maar een mandarijn aangeboden.
    En gister ook net zo, ze had een banaan en 2 mandarijntjes op en vlak daarna weer wil broodje. Of t een groeispurt is weet ik niet. Ze is wel redelijk de lengte ingeschoten in 4 mnd tijd 6 cm. Maar nog geen kilo aangekomen. Dus misschien komt ze wat in gewicht aan nu ?

Overigens zeurt ze wel vaak om koek. Maar dat krijgt ze niet steeds ook al is t volkorenkoek. Dan bied ik haar wel water aan.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier heeft ze het altijd al gehad... Geen duidelijke groeispurt.

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Ik ben heel benieuwd want ze slaapt trouwens ook weer super in de middag. Zeker wel 2 uur

20. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Wat heerlijk voor jullie!

Deel Deze Pagina