wat zijn mijn rechten?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Hettie, 24 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hettie

Hettie Bekend lid

23 aug 2010
    956
    0
    0
    hallo,

ik heb een vraag en hoop dat iemand mij antwoord kan geven.
    ben nu bijna 16wk zwanger en heb veel last van mn banden/buik en rug aan het eind van de middag! ik kan echt bijna geen stap meer zetten dan.
    nu heeft de verloskundige dringend advies gegeven om minder te werken. ik ben dus naar mn werkgever gegaan en heb dit overlegt. ik doe mn werk graag en wil het liefst ook zoveel mogelijk werken maar mijn lichaam zegt stop! gister zei mn baas heel begrip vol tuurlijk dit is geen probleem kijk maar hoelang je het volhoud en dan kan je gewoon naar huis. heel fijn dacht ik, maar vandaag had ie zich bedacht! hij wil het van mn vrije uren in gaan houden of van mn adv dagen. ik ben het hier niet mee eens want ik doe het echt niet voor mn lol maar omdat ik het niet trek! ik zei dat ik dan met een arbo arts ofzo wilde praten maar toen hebben ze zelf al gebeld en ze moesten het via het uwv regelen! maar volgens mn baas gaat het allemaal niet. wat kan ik doen?kan iemand mij helpen? waar heb ik dan wel recht op?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Hettie,

Als je vanwege je zwangerschap je werk niet meer (volledig) kunt doen, geef je dit door aan de werkgever. De werkgever kan dan een ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Het loon bij ziekte wordt dan door UWV betaald. Meestal betaalt UWV aan je werkgever, je werkgever betaalt dan jouw loon door. Wil je de ziektewet-uitkering liever zelf ontvangen? Dan moet je werkgever dit op de ziekmelding aangeven.

Als je ziek bent, geniet je geen vakantie. Je hoeft dus geen vakantiedagen op te nemen tijdens je ziekte.

Je werkgever mag niet beoordelen of je ziek bent. Als hij daarover twijfelt, een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. Onze verzekeringsarts geeft dan een second opinion over de vraag of je je werk nog kunt doen. Je kunt zelf ook een deskundigenoordeel aanvragen.

Op onze website vind je actuele informatie over ziekte bij zwangerschap en over het deskundigenoordeel.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina