Beste verloskundigen, Ik heb 3 vragen over deze vorm van prenatale diagnostiek. Ten eerste, hoe zeker is het dat als een meting ongunstig lijkt, er ook inderdaad sprake is van Down? Ten tweede, hoe groot is de kans dat er geen afwijkende meting wordt gedaan, maar er TOCH sprake is van Down? En tenslotte: klopt het dat deze meting zodanig laat wordt gedaan (na 12 weken ofzo?) dat je van te voren absoluut zeker moet weten dat je een abortus wilt bij ongunstig resultaat? Ik ben zelf niet van plan om het te laten uitvoeren, maar ik ben wel erg geinteresseerd. Nadia
Hoi Nadia, Bij je eerste controle bij de verloskundige wordt op deze vraag uitgebreid antwoord gegeven. Tegenwoordig mag iedereen een NT-meting laten doen als zij dat wil. Er wordt dan ook bloed afgenomen. De uitslag van de NT-meting,het bloed en je leeftijd wordt uitgezet in een grafiek. Er komt dan een kansberekening uit bijvoorbeeld 1 op 3000, dit betekent dat je een laag risico hebt op een kindje met het Syndroom van Down. We noemen een uitslag verhoogt vanaf 1 op 250. Dan wordt je een vlokkentest of vruchtwaterpunctie aangeboden. De nekplooi meting en het bloedonderzoek vindt plaats tussen de 9 en 12 weken zwangerschap. Het is belangrijk dat als je dit onderzoek laat doen, dat je weet wat je met de uitslag doet. Dus praat daarover met je partner. Niet alle afwijkingen kunnen worden opgespoord met een nekplooimeting. Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is. Succes Imke