Gistermiddag is in onze mooie binnenstand brand ontstaan. Aan het einde van de winkeldag is de winkelmedewerkster de zaak gaan stofzuigen toen de stofzuiger in brand vloog. Omdat het pand historisch is en uit hard en zachtboard bestaat, stond alles snel in brand. De winkelmederwerkers hebben geprobeerd te blussen maar al snel geconstateerd dat het niks uithaalde. Ze hebben toen snel de bewoners van het pand gealarmeerd en de brandweer is gebeld... Helaas was de brand niet onder controle te krijgen en zijn ongeveer 10 historische panden afgebrand, waaronder het geboortehuis van Mate Hari en panden die zijn neergezet door belangrijke families voor Leeuwarden eo. Via facebook en twitter kregen wij het bericht dat iedereen die in die straten wonen zich moeten melden. Omdat het veel studenten betreft is niet duidelijk of ze in Leeuwarden verblijven. Later blijkt dat er nog 1 bewoner vermist wordt...vrienden en familie krijgen geen contact met hem Het nieuws verspreidt zich razendsnel via facebook en twitter. Het lijkt wel of heel Leeuwarden op dat moment op social media actief is. Een paar uur later nemen ook de NOS, RTL en Nu.nl het nieuws over. Om 0.00 is de brand nog steeds niet onder controle en zijn al verschillende gevels ingestort. En dan om 1.30 het verschrikkelijke nieuws: Er heeft zich een horror drama afgespeeld in 1 van de afgebrande panden . Er is een slachtoffer gevallen. Het slachtoffer heeft nog gebeld met de brandweer dat hij in een brandend pand zat, maar geen uitweg kon vinden. Nav het telefonisch contact is de brandweer het pand ingegaan maar kon niet verder komen omdat het te heet was en de brandweer vreesde voor hun eigen leven. Hij kon er niet uit, zij er niet in... Om 6 uur vanmorgen is het sein Brand Meester gegeven, de brandweer zal nog de hele dag nodig hebben om na te blussen. Wij zijn geschokt...in rouw, verschrikkelijk dit!
Ja afschuwelijk..ik heb het gister gevolgd. Ik ben er wel ziek van. We gaan daar zo vaak lekker winkelen...die panden... En het ergste natuurlijk die jongen die is overleden. Bah. De manier waarop. Een vriendin van mij was een uur voor de brand nog in 1 van de panden met 3 kinderen
Vreselijk, echt vreselijk! Tranen springen in mijn ogen, knoop draait in mijn maag en een brok vormt zich in mijn keel.........als ik denk aan de laatste minuten van deze jongen. Heel erg hoor die gebouwen, echt, maar dat is helemaal niet in vergelijking tot het leven/de dood van deze arme jongen. Voor het immense verdriet van de nabestaande. Ts is met recht horror te noemen
Ja, zonde van die panden, maar die gevels zullen wel weer gerestaureerd worden. Maar het nieuws van die jongen....pfff. We merken gewoon dat heel veel mensen hier in rouw zijn, vooral en juist over die arme jongen. Mijn maag draaide zich echt om toen ik het hoorde...de hele avond en een stukje van de nacht hebben we facebook en twitter en de tv aangehad. Tranen staan hier ook de hele dag al hoog....was een huisgenoot van mijn nichtje. Zij heeft ook in dat pand gewoond, maar is begin dit jaar verhuisd. Ik heb er zelf achter gewoond... Van de foto's krijg ik echt kippenvel! Vooral de foto's van de hulpverleners. Zoveel respect voor! En er is echt zwaar geschut in gezet om de brand te blussen, maar omdat de straatjes zo smal zijn, konden ze er niet bij. Ze hebben een groot gedeelte van afstand moeten blussen...
Op de foto's zie ik trouwens dat er twee panden verwoest zijn. en de twee daarnaast flinke schade (waaronder Mata Hari) Maar misschien tel ik verkeerd?
Ik heb het ook gevolgd, woon er 30 km vandaan maar kwam en kom er vaak. Vind het echt heel erg voor die jongen Heb gisteren zijn foto nog gedeeld op fb, van vrienden die hem niet konden bereiken. Dan lees je erna dat er een lichaam is gevonden, bah bah Die jongen woonde geloof ik idd boven die panden. Vind het echt heel erg En ook zonde van die panden, maar dat is niets vergeleken bij een mensenleven.
Een 24 jarige man overlijdensbericht en condoleances - Mensenlinq.nl @Lenaroos: Vijf bedrijfspanden en elf wooneenheden zijn verwoest In de studentenkamers met ingang aan de poststraat. Dus aan de achterkant van Wonderstyle
Wat erg ook voor die brandweermannen......weten dat er iemand levend verbrand en je kan niks doen.....
Wat afgrijselijk de angst van die jongen en het verdriet van zijn nabestaanden... Respect voor de brandweermannen, wat een baan is het toch.
Wat vreselijk dit, mijn maag draait om. Wat moet die jongen angstige momenten hebben gehad wetende wat er komen ging. Ik ben er stil van.
nee ik denk dat hij gewoon hoop heeft gehad dat ze hem zouden redden. Gewoon tot het eind. Hij is waarschijnlijk snel bewusteloos geworden door hitte en rook. Ze gaan hem heus niet vertellen dat het ze niet lukt...
Verschrikkelijk zoiets, voor de jongen, de nabestaanden, de brandweermannen maar ook voor de winkelmedewerkster. Tuurlijk is het niet haar schuld, de stofzuiger was defect. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat zoiets wel aan je gaat knagen zeg!
Afschuwelijk.... Geen woorden voor. En die brandweermannen... Wat zullen zij zich ook vreselijk voelen...
Lichaam is net geborgd....dezelfde brandweermannen die hem aan de telefoon hebben gehad, hebben het lichaam uit het pand gehaald. Dit is het laatste wat ze voor hem konden doen. Echt heel veel respect voor deze brandweermannen!