Hallo! Ik heb even een vraagje want ik ben toch wat onzeker..... Mijn dochtertje is nu een week oud en de bv is goed op gang. Nu is het zo dat ik in een boekje las dat je je kindje per 24 uur minstens 8x aan moet leggen. Mijn kraamhulp vertelde me dat dit minstens 7x moet zijn, maar nu is het zo dat E. soms zó lekker ligt te slapen (ik moet haar dus iedere 3 uur wakker maken voor een voeding?!) dat ik haar met geen mogelijkheid wakker genoeg krijg om te drinken. Als ik haar uit zichzelf wakker laat worden drinkt ze supergoed (er zit dan meestal 4 uur tussen de voedingen), de eerste borst helemaal leeg en de tweede vaak ook zo goed als. Voeden op verzoek zou dus goed kunnen, maar dan komt het soms weleens voor dat ik maar op de 6 voedingen per 24 uur zou uitkomen. Neemt hierdoor de melkproductie niet af denken jullie? Ik ben namelijk zó blij dat het zo goed gaat met de bv nu (bij mijn zoontje heb ik geen bv gegeven waar ik later veel spijt van heb gehad), dat ik het zonde zou vinden dat de melk zou teruglopen doordat ik haar te weinig aanleg..... Ik hoop dat ik m'n 'probleem' een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Dan kolf je toch een keertje af ?? Zo bouw je meteen een voorraadje op. Om de 3uur wakker maken moet de 1e week toch, zodat de baby's weer op hun geboorte gewicht komen ?? Na 1 week ben ik zelf op verzoek gaan voeden. Maar gewoon een keer afkolven als je bang bent dat je productie achteruit gaat. Wat fijn dat het zo goed gaat zeg
ik zou de eerste 3 weken sowieso om de 3 uur overdag geven...je hebt de kans namelijk als ze zo jong zijn en nu al echt op verzoek doet dat de baby lui kan worden en niet voelt dat het honger heeft...je moet altijd opletten of je kindje wel echt alert wakker is...Buitendat moet de suikerspiegel op peil gehouden wordne in het begin en voldoende vocht.. Je kan dus nu overdag om de 3 uur aanhouden en de nacht helemaal op verzoek doen... Sowieso is het beter je kindje te voeden vooordta het echt honger heeft, zo kan je kindje rustig drinken en zal ook beter slapen. dit advies kreeg ik van meerdere moeders en kraamzorg over 8x per dag is goed in het begin sowieso voor het opgang brengen en houden van je productie... Regeldagen krijg je rond 9 a 10e dag, 6 weken en rond 3mnd...
Hoi! Het is inderdaad de eerste weken (ongeveer 6) belangrijk om echt dat minimum van 7 voedingen per dag aan te houden. Dit is omdat dit de tijd is om de vraag van je kindje en het aanbod van mammamelk goed op elkaar afgestemd te krijgen. Er zijn een heleboel manier waarop je je kindje zou kunnen laten drinken, ondanks dat het heel lastig is om het wakker te krijgen. Bijvoorbeeld lekker op mama's ontblote bovenlijf met alleen een luiertje aan. Ook kan je proberen of je kindje al slapend wil drinken. Wanneer je dan op het open handje drukt of wrijft, dan wil je kindje waarschijnlijk vanzelf drinken. Ikzelf heb ook heel nare methodes gebruikt (vind ik zelf), zoals met een koud washandje. Maar ik weet niet of ik dat nog eens zou doen (het was me aangeraden door zorgverleners). In ieder geval veel succes en geniet van je kindje. Groetjes Mariska
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Hier kan ik zeker wat mee..... Kolven had ik me eerlijk gezegd nog niet zo in verdiept, mede omdat me werd vertelt dat dit de eerste paar weken eigenlijk niet nodig is. Vannacht is m'n meisje weer 2x geweest voor een voeding, wat het dagtotaal weer op 8 brengt vandaag gelukkig! Ik zal haar zeker 7/8 keer per dag blijven aanleggen want ik wil dit absoluut laten slagen.
In theorie klinkt dit leuk, maar in de praktijk ligt het anders. Ik had zelf ook een zoontje die maar om de 4 uur kwam. En als je zo'n kindje dan wakker moet maken drinkt het slecht, maar een paar slokjes ofzo. Soms werkt het gewoon niet zo... Ik zou inderdaad wel echt proberen de 7 keer te halen, desnoods met kolven. Maar om de 3 uur voeden is soms een beetje te idealistisch. Mijn eigen ervaring is trouwens dat als het eenmaal goed op gang is, je al vrij snel om de 4 uur kunt voeden, want dan drinken ze ook meer per keer en blijft je productie wel op peil.
Je hoeft echt niet elke 3 uur wakker te maken als je kindje zelf elke 4 uur hardstikke goed drinkt! Lekker zelf het ritme laten bepalen, dan gaat je productie wel mee hoor! Met een week of 3 ga je straks ws regeldagen krijgen, dan zal ze zelf wel vaker komen, en dat laat je dan ook lekker gebeuren: dan regelt je kindje de productie en dat is helemaal prima. Dat advies van elke 3 uur wakker maken, is bedoeld om te voorkomen dat je kindje in een suikerdip zakt. Dat is vooral de eerste dagen mogelijk, maar ook dan met de kanttekening dat het gewicht van je kindje nogal meetelt, de vraag of je kindje snel weer op geboortegewicht zit, enz. Is je kindje voldoende zwaar en niet veel afgevallen, dan kun je rustig je kindje het eigen ritme dus laten bepalen. Enkel als er sprake was van veel afvallen en nog niet op geboortegewicht zitten, moet je zelf het ritme wat aanpassen...
ja mij was verteld eerste weekjes ..."als je de nacht op verzoek doet" wel overdag om de 3 uur... maar idd als wakker maken niet echt effectief is, dan niet... maar een baby van een week op 5 a 6 voedingen, is in mijn ogen best weinig..
hier zei de kraamhulp 6 tot 8 keer nou en wij komen bijna altijd uit op 7 ik voed op verzoek al vanaf de 2e week en het gaat super. ik zou zeggen probeer het een keer uit en dan gewoon na 4 uur wakker maken, overdag en idd je kunt ook kolven tussendoor een keer maar dat is misschien niet eens nodig. ik denk dat je er best kunt komen met om de 4 uur, soms zal het toch korter zijn hoor mijn eerste sliep door met 5 weken en kwam dus al snel uit op 6 voedingen maar we hebben het toch een jaar volgehouden hoor xxxxxxxxxxxx
Ik zou het ook helemaal aan je kindje overlaten. Misschien drinkt ze wel ineens 80 cc in plaats van 60 cc en kan ze langer na 1 voeding slapen. Mijn dochter had ook zo'n ritme. Kwam niet vaak en had zelf een schema ( ik deed daar niks aan) Bij mijn zoon heel anders. Die kwam wel 10- 12 keer en at gewoon vaak bij mij. Nu niet meer. Ik zit nu op 6 voedingen, soms 5. Als ze verder goede luiers heeft, niet afvalt en er goed uitziet ( tevreden en gezond) zou ik me er niet te druk om maken.
Wat fijn om zoveel reacties te krijgen! Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder en komt m'n meisje toch zeker wel 7x per dag zelf voor een voeding. Gisteravond en vanmorgen 4x in een paar uur tijd dus ik zit nu op de 7-9 voedingen per 24 uur. Aan de reacties te lezen is dat dus prima! Voel me gelukkig alweer een stuk zekerder nu. Over haar gewicht: ze is de eerste 2 dagen in totaal 160 gram afgevallen van haar geboortegewicht, sindsdien is ze alleen maar aangekomen en op dag 5 zat ze alweer op gewicht. Dus wat dat betreft hoef ik me ook geen zorgen te maken. Het voelt voor mezelf iig goed nu, de productie is goed op gang en m'n meisje ziet er tevreden en gezond uit. Ik geniet!
Hier gewoon op verzoek gedaan met een max. van 4 uur voor overdag. Maar ze clusterde hier 's avonds dus ik kwam altijd wel op meer uit. Maar minimaal 6 is prima. Hier alleen met 12 dagen een regeldag opgemerkt, verder niet.
Ik maakte mij de kraamperiode de gehele tijd zorgen, mijn dochtertje dronk namelijk maar 6 keer per 24 uur ipv 8-10 keer zoals aanbevolen. Wakker worden hielp hier niet, dan dronk ze niet of viel zo weer in slaap. Uit pure wanhoop ben ik gaan wegen voor en na een voeding. Bleek dat mijn dochtertje in die eerste weken al 150 ml per voeding ongeveer wegklokte. Ze groeide als kool, gemiddeld 350 gram per week. Heb ik me dus al dit tijd onzeker lopen maken om niks. Conclusie, zolang je kindje goed groeit en voldoende plasluiers heeft voed dan lekker op verzoek. Je kunt wel minimaal 8 keer willen voeden, maar een kindje dat niet wil kun je moeilijk dwingen.
Ik voed nu een jaar vanaf de tweede week op verzoek. De eerste week wilde ze niet aan de borst en kreeg ze gekolfde melk. Mijn dochter kwam ook niet om de drie uur maar om de vier uur en ze groeide als kool. Als ik merkte dat mijn productie terug liep ging ik wel eens extra kolven, helaas kon ik alle voeding weggooien omdat ze een echte flesweigeraar is.