Een eigenwijze peuter die weigert te gaan slapen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Knut10, Apr 24, 2025 at 7:02 PM.

1. Knut10

Knut10 Bekend lid

Mar 16, 2022
    975
    1,192
    93
    Female
    Ik heb een vrolijk, ondernemend en nogal eigenwijze peuter thuis; net 2 jaar. Hij is niet zo snel bang, en nogal een avonturier. Hij slaapt in een peuterbed, laag bij de grond. Het ledikant klom hij al lange tijd uit met slaapzak en al. Tot nu toe heeft hij vrij veel aandacht nodig gehad voor het slapen gaan; de dag afsluiten, verhaaltjes, er even bij blijven zitten. Prima wat mij betreft. Maar nu heeft hij besloten niet meer te willen gaan slapen en continu uit z’n bed en uit z’n kamer te gaan… nu hebben wij een redelijk consequente opvoedingstijl aangezien hij graag 300x de grens op zoekt, en dat gaat overdag heel goed. Maar met het naar bed gaan is het echt een ramp. Hij is zo volhardend. Ik vis hem elke keer weer van de gang af, leg hem in bed, zeg resoluut dat” we slapen in bed, slaap lekker “ en trek de deur weer achter me dicht (probeer het zo oninteressant mogelijk te maken). Maar hij blijft het letterlijk al weken wel 20-30x volhouden. Nu heeft hij die koppigheid natuurlijk niet van een vreemde, en hou ik ook lang vol. Maar ik mis m’n avonden. Iemand anders die een goede tip heeft? Ik overweeg een haakje op de deur, traphekjes klimt hij overheen en vind ik dan gevaarlijk in die context. Zou deze fase lang aanhouden? Ik hoor graag jullie tips, ervaringen etc.

2. blij83

blij83 Fanatiek lid

Jun 5, 2012
    2,180
    1,982
    113
    Is hij al gevoelig voor een beloningssysteem?
    Dan zou je hem kunnen uitleggen dat hij een sticker mag plakken als hij in bed gaat slapen zonder eruit te komen?
    Maar misschien is hij daar nog net wat jong voor?

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,637
    27,293
    113
    Female
    #3 GroeneBomen, Apr 24, 2025 at 7:42 PM
    Last edited: Apr 24, 2025 at 7:50 PM
    Voor onze toen 2 jarige met t zelfde karakter hadden we een traphek en de deurklink omhoog gezet. Verder alles uit de kamer gehaald waar ie op kon klimmen.

Verder hebben we peuterbed vervangen door normaal bed zodat 1 van ons erbij ligt. Hij heeft ons nodig om tot rust te komen. Nu met 5 nog steeds. Koppie en lijf hebben ons rustige lijf nodig om tot rust te komen. Hij kent 2 standen: aan of uit. Voordat ie uit gaat heeft hij lang nodig

Traphek en deurklink omhoog zorgden er wel voor dat het iig veilig was op zn kamer. Traphek was ook hoog bevestigd zeg maar

4. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,002
    3,664
    113
    Hier lig ik ook nog naast mn 5 jarige totdat hij slaapt binnenkort ga ik proberen om hem zelf te laten slapen maar geeft hem rust als ik bij hem lig.

Is hij wel moe genoeg? Slaapt hij overdag?
    Mn oudste is een avondmens echt als baby al hij sliep ook uit doet hij het liefst nog en daar heb ik toen hij klein was vaak geprobeerd om hem steeds ietsje eerder naar bed te doen maar serieus dan was hij de halve nacht wakker. Dan maar wat later. Mn jongste is wel meer van de normalere tijden.

5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,604
    8,353
    113
    Female
    Er kunnen meerdere dingen spelen. Hij kan teveel indrukken hebben waardoor het lastiger is om zijn slaap te voelen. Hij kan te weinig bewegen waardoor hij nog niet moe is. Of hij heeft misschien de veiligheid van jou aanwezigheid nodig. Ik zou uitzoeken welke van de drie het is. In het laatste geval zou ik even samen gaan slapen. Maar daar ben ik nogal makkelijk in. Ik zou het gevecht al lang zat zijn. En eigenlijk ook de baat er niet van inzien. Ik zou het laatste voor de hand liggend vinden. Sommige kindjes snappen veel zonder dat ze veel weten. Dat kan voor angsten zorgen die lastig aan te geven zijn en weinig tegengewicht hebben.

6. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

Jul 21, 2018
    2,012
    1,557
    113
    Female
    Slaapt hij nog overdag? Hier was het middagslaapje laten vervallen de oplossing, ook met net 2 jaar.

Share This Page