He ladies ik heb even een vraagje. Misschien dat een van jullie het antwoord weet. Heb hem ook al hier bij de lactatiekundige gesteld maar nog geen antwoord. Ik heb een zware vorm van zwangerschapsdiabetes en wordt met 37 a 38 weken ingeleid. Nu kunnen de suikers van een diabetesbaby dippen de eerste dagen. Het colostrum is dan het beste om de suikers op peil te houden maar goed de kans is er ook omdat de kleine man gehaald gaat worden dat hij kenmerken gaat vertonen van een te vroeg geboren kindje en drinken niet gelijk goed op gang komt. Om dit voor te zijn wil ik voor de bevalling al gaan kolven om spuitjes met melk in de vriezer van het ziekenhuis te hebben en de colostrum op deze manier ook sneller op gang te laten komen. Nu lees ik overal dat kolven voor de bevalling van af week 37 geadviseerd wordt. Maar de kans is heel groot dat ik dan al ingeleid wordt. Er vanuit gaande dat ik in de week tussen de 37 en 38 al ingeleid ga worden wanneer kan ik dan het beste beginnen met kolven? groetjes Suprise
Inderdaad voor 37 weken wordt het over het algemeen afgeraden, maar dat is omdat het in theorie weeën zou kunnen opwekken. In de praktijk is dat risico er eigenlijk alleen maar als je lichaam al op het punt van bevallen staat, dan kan kolven het laatste zetje geven. Als je lichaam nog niet aan bevallen toe is zal kolven het ook niet op gang brengen. Dus als je voor de 37 weken wil kolven, even overleggen met verloskundige/gynaecoloog. Die kan je vertellen of het in jouw specifieke geval veilig is om te doen. Zelf ben ik met 35,5 weken begonnen met kolven, omdat er geen risico was op vroeg bevallen (en je ziet het in mijn onderschrift, ondanks kolven bleef hij nog héél lang zitten ).
Kolven gewoon met de hand, en dat werkt het beste als je borsten warm zijn dus ik deed het meteen na het douche. Is niet moeilijk, met de hand. Op internet staan filmpjes hoe het moet. De druppels ving ik op op een lepeltje en zoog ik daarna met het spuitje van het lepeltje op. Heb het uiteindelijk niet nodig gehad. Voor mij was bij eventueel bijvoeden eerste keuze vers afgekolfd, tweede keus colostrum uit de vriezer, derde keuze donormelk en vierde keuze flesvoeding. Hij moest inderdaad bijgevoed worden (viel 10% af) maar dat redde ik met vers gekolfde melk. Dus de spuitjes colostrum zijn na een tijdje in het badje gegaan (goed voor de huid van de baby).
Ik heb toen ik probeerde mijn borstvoeding op gang te krijgen ook met de hand gekolfd, dus dat deed je dan gewoon hetzelfde maar dan voor de bevalling. Ik lees dat jij het deed om te zorgen dat je een klein voorraadje had in het geval sprake was van bijvoeding. Ik zou het willen doen in de hoop dat mijn borstvoeding sneller op gang komt, mocht ik weer een ks krijgen. Zou dat ook kunnen werken? Ben overigens nog niet zwanger, dus ik heb nog alle tijd om dingen uit te zoeken.
"Ze" zeggen dat het daarvoor niet helpt, borstvoeding komt pas echt op gang na de bevalling en wel of niet vooraf kolven helpt niet. Bij mij kwam het ook na de bevalling pas laat op gang, normaal krijg je op dag 3 stuwing en bij mij kwam dat pas op dag 6. Vandaar ook dat hij 10% afviel en bijgevoed moest worden. Maar er zijn ook verhalen van mensen bij wie na vooraf kolven de melkproductie wel snel op gang kwam na de bevalling. Maar daarvan weet je natuurlijk niet hoe het zonder kolven zou zijn geweest. Proberen kan overigens geen kwaad, zeker niet als je dat vanaf 37 weken doet.
Ik heb ook gekolfd in de zwangerschap, ZL werd heel groot geschat (>4kg) en ik was bang dat hij bijvoeding nodig zou hebben. KV was voor ons geen optie en aan donormelk komen kan ook lastig zijn. Ben begonnen met 37 weken met een handkolf, maar bij mij had het veel voorweeën en harde buiken tot gevolg. Na een paar dagen rustig opbouwen ben ik er mee gestopt, ik had toen al wel zo'n 15 cc bij elkaar. Uiteindelijk ben ik 39+1 bevallen, toen had ik al een paar dagen niet meer gekolfd. ZL bleek 3400 gram en is thuis geboren, dus de spuitjes liggen hier nog in de diepvries Bij mij kwam de melk wel heel snel op gang na de bevalling, dag 2 had ik al flinke stuwing, maar of dat met kolven in de zwangerschap te maken had betwijfel ik, omdat ik al weer een paar dagen gestopt was. Als je wilt kolven voor de 37 weken zou ik wel overleggen met gyn.
ik ga nog om de tafel met de gyn en de lactatiekundige van het ziekenhuis. Maar dacht dat er hier misschien iemand ervaring had. Bij dochter ging het op veel gewichtsverlies na goed. Bedankt voor de info indereen
Ik heb het ook gedaan, rond 35 weken zwangerschap had geen gevolgen/klachten ervan. Begon heel rustig op te bouwen onder de douche indd. en naarmate ik er meer vertrouwen in had ving ik het op, uiteindelijk toch wel veel melk gespaard denk zo een 7 flesjes met gemiddeld 30-50 ml
Ik heb het vanaf week 35 eenmaal per dag met de hand gedaan, ik ben gestopt als ik 6ml had (spuitje vol). Met 37 weken ben ik ingeleid dus toen had ik 15 spuitjes van 6ml, in ieder geval genoeg voor de eerste dag en tweede dag. Daarbij leg je natuurlijk ook aan en ben ik dezelfde dag als ik bevallen ben ook gaan kolven met de medela symphony (na t aanleggen), op de tweede dag produceerde ik al 60cc, terwijl dat bij de eerste slechts 10cc was.