een flierefluiter van 14

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ducie, 15 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ducie

ducie Bekend lid

15 feb 2008
    662
    0
    0
    onze dochter denkt dat alles maar aan komt waaien
    leert ff een uurtje en haalt dan een 4 of 5
    och kan het schelen he lang leve de lol
    we hebben haar ook ff goed aangesproken dat ze toch beter haar best moet gaan doen
    anders gaan al haar vriendinnen over en kan ze nog een x het jaar over doen
    huiswerk ja dat is al af hoor ;(
    maar kijk wel in haar agenda wat ze heeft
    doet ze haar best haalt ze een 7 of 8
    wat moet ik hier nou mee
    ben zo bang dat ze het jaar weggooit ;(
    wie heeft ook zn zoon of dochter ?
    en hoe pakken jullie dit aan?

2. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Ik denk dat bijna álle pubers wel zo denken. De mijne tenminste wel. :oops:
    Bij ons ging de oudste naar het vwo en tweede naar de havo, de oudste heeft het kantje boord gehaald en de tweede de havo niet. En niet omdat ze het niet konden hoor, gewoon helemaal GEEN ZIN! Niet vooruit te branden, overal druk mee, behalve met schooldingen.

Het is ook best jammer dat ze juist op déze moeilijke leeftijd zoveel belangrijke zaken in hun schoolrichting moeten kiezen.

3. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Tot nu toe is mijn dochter van 14 wel serieus mee bezig, maar mocht ze met haar pet naar gooien dan weet ze dat ze een hele lange tijd niks meer te doen heeft dan naar school en voor de rest thuis blijven. Dan is de pret ook over, laat haar maar eerst weer bewijzen.

Groetjes Brez

4. ducie

ducie Bekend lid

15 feb 2008
    662
    0
    0
    ok
    maar gaat dat niet averechts werken...............
    ze moet van ons wel wat doen hoor
    en kijk in haar agenda wat ze heeft
    zal ook wel pubergedrag zijn
    maar het is zo jammer als ze een jaar over moet doen

5. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Eerst zou ik het proberen met een gesprek.
    Wie weet vindt ze het zelf ook wel vervelend dat ze haar aandacht niet kan houden bij haar schoolwerk. Misschien vindt ze het okay als je haar daarbij een handje helpt. Soms helpt het als je op een volwassen manier met ze probeert te praten, dan voelen ze zichzelf opeens ook veel volwassener.
    Maar ik weet uit ervaring dat dat vaak geen drol helpt. Maar wie weet is jouw puber anders :)

Als punt 1 geen succes is, kun je misschien sancties bedenken, als het echt slecht dreigt te gaan.
    Bv, niet goed leren, dan geen tv kijken, of computeren, of mobieltje een week inleveren. In elk geval iets waar je je puber echt mee kunt vangen.
    Of wat ook kan helpen: een beloning voor goede cijfers op haar actieweken. Misschien iets wat ze heel graag wil?

Als dat niet helpt, zou ik haar gewoon een jaar op haar bek laten gaan. Het is HEEL hard om dat zo te zeggen, maar wat is uiteindelijk een jaar op een mensenleven? Het is bij onze tweede ook zo gegaan, en ik moet zeggen dat ik het zelf verschrikkelijk vond: een kind van ons die zomaar bleef zitten, ik haatte alleen al het idee! Maar ook, ook daar wen je aan en je kind baalt als een stekker, neem dat maar van mij aan.

Heel veel sterkte ermee!

6. morgaine

morgaine Bekend lid

22 sep 2006
    894
    0
    0
    Arnhem
    Zo jammer he, kinderen weten niet wat ze weg gooien. Meneertje hier is al zover dat geen ene school meer hem wilt. We zijn nu bezig dat hij kan werken en leren tergelijk. Eigenlijk moet je daar 16 voor zijn maar voor hem maken ze een uitzondering. Mijn zoon kan zo goed leren, zo zonde

7. ducie

ducie Bekend lid

15 feb 2008
    662
    0
    0
    nu kwam ze gisterten weer thuis met een 8,5 en een 6,8 voor engels
    en wij maar prijzen he ;)
    grrrrrrrrrrrr je zult ze toch ;)
    nu maar hopen dat het echt geholpen heeft
    het gesprekje ;)
    en dat z\e haar best blijft doen
    gr anja

8. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    @ Morgaine: jeetje, dat is ook balen zeg.

Onze tweede is nu 22, een laatbloeier, nog maar net de puberteit ontgroeid trouwens, hij deed en doet ook niet veel op school. Hij moet voor de zomervakantie zijn diploma halen, anders moet hij z'n hele studieschuld terugbetalen, en dat gaan wij echt niet voor hem doen. Dus nu móét hij wel, en hij kan het makkelijk. Ben benieuwd... 8)
    Vorige week zei hij opeens: wat zonde dat ik toen gestopt ben met de Havo, dan had ik zoveel meer kanten op gekund.
    Tja... beetje laat, maar het kwartje viel dus alsnog! :rolleyes:

@ Ducie
    He, dat is goed nieuws! Nu maar hopen dat het zich voortzet!

9. ducie

ducie Bekend lid

15 feb 2008
    662
    0
    0
    ja dat hopen wij ook
    misschioen heeft het toch geholpen ;)
    we duimen maar ;)

10. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Zou dit wel andersom brengen.
    Dus belonen ipv straffen.
    Zou zeggen (in het kort)...meid luister. Dit dreigt enorm mis te gaan en dat is zonde. Maar wil je er mee helpen (ze idd aanspreken als volwassene...dat helpt idd) We gaan je belonen als je wel goed je best doet.
    En dan een doel zetten wat redelijk makkelijk haalbaar is maar wat wel een tijd inspanning van haar vergt. Dus niet zoiets als...als je morgen die toets goed doet dan...het moet een langere tijd zijn. Bvb een bepaald cijfer omhoog halen of als dat haalbaar is 2 ofzo. En dit ook duidelijk verwoorden zodat er geen twijfel over bestaat wat er moet gebeuren. En als dat gelukt is dan iets met dr gaan doen wat ze enorm leuk vind.
    Nieuw setje kleding of naar de film ofzo. Iets waar ze normaal altijd erg blij mee is maar wat niet zo heel vaak gebeurt. En dit in het vooruitzicht stellen.
    En vertel haar hoe je daar bij gaat helpen. Zoals als ze engelse woordjes moet leren afspreken dat ze ze eerst zelf oefent en daarna naar jou kan komen om een proef overhoring te doen, bvb (leuke is dat je er zelf ook wat van leert....je wil niet weten wat ik hier over aardrijkskunde geleerd heb :) ). Of help haar n manier van studeren aan die beter werkt (misschien schort het daar wat aan?)
    Uiteindelijk zal ze er achter komen dat als ze leert dit veel fijner voor haar is want het geeft minder stress omdat ze zich geen zorgen meer hoeft te maken als de toets genomen word en daarna als de cijfers bekent worden.
    PLUS ...ze ziet zelf dat ze het echt wel kan! Daar schort er vreemd genoeg nog wel eens bij tieners aan nml. Houding van "ik gooi er maar met de pet naar want t lukt toch niet/ik kan het toch niet." Dat is niet altijd zo overduidelijk te zien. Het lijkt meer dwars gedrag en idd leven de lol. Maar onder al die lol schuilt dan in meerdere of mindere mate faalangst. Die zich uit in het gaat toch mis dus waarom er energie in steken.
    Laat haar maar zien dat t allemaal lang niet zo negatief is. Eerst door die beloningen en de hulp die je geeft. En dan uiteindelijk door dat ze ziet dat het (misschien wel makkelijker als ze denkt) haalbaar is.

11. ducie

ducie Bekend lid

15 feb 2008
    662
    0
    0
    nou ik kan jullie ff mee delen dat het kwartje denk ik ( ff afkloppen) gevallen is
    ze komt nog maar met alleen maar voldoendes thuis
    hopelijk blijft hewt zo doorgaan
    en engels heeft ze heel goed opgehaald ;)
    ff rapport afwachten maar denk dat het geholpen heeft
    gr anja

12. Marli

Marli Lid

21 apr 2009
    11
    0
    0
    Voor mij is blijven zitten het beste geweest wat me is overkomen.
    begrijp me niet verkeerd, een jaar over doen is echt verschrikkelijk,
    maar ik was heel erg jong omdat ik een klas had overgeslagen en zoiezo
    al de jongste was.
    En ik deed er ook niet zoveel voor, nu voel ik me helemaal thuis in mijn
    klas en gaat het ook veel beter.

misschien helpt het om haar te zeggen dat ze niet meer bij haar vriendinnen
    in de klas komt als ze er niks voor doet. ?? dat was bij mij in ieder geval een reden
    om toch meer te gaan werken voor school

13. diaantje17

diaantje17 VIP lid

21 jun 2007
    5.319
    1
    0
    nagelstyliste
    Heteren
    Heel herkenbaar ...mijn puber is/was net zo..brains heeft hij wel (2 jaars VWO)..maar de zin om er iets voor te doen niet echt, net wat jij zegt..na 1 keer overkijken wist hij het zogezegd al en de agenda is alleen leuk voor tekeningetjes en notities van klasgenoten......was zelfs zo erg dat hij terug gezet kon worden naar Havo als hij niet zijn minpunten zou minderen..hebben m na het 2e rapport wat luxe dingen afgenomen..(geen xbox en en de tv van zijn kamer..) ..en ja hoor..meneer heeft het licht gezien en heeft zijn laatste rapport flink omhoog gewerkt..nog maar 1 min punt ..en daar kan je gewoon mee over zeg maar..
    Beseft nu toch ook wel dat hij liever overgaat met z'n klasgenoten en hij het niet zomaar voor niets krijgt..we wachten af ..;)

Deel Deze Pagina