Het gevoel dat je doos tot je knie hangt!

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door HabibiAna, 24 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Vreselijk? Als ik een tijdje zit of loop heb ik het heel erg.
    Doen jullie wat om de spieren in dit gebied te trainen?

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik zie dat je dochter pas 1 week oud is? Dan is het nog niet zo raar natuurlijk dat het nog niet helemaal jofel voelt van onderen. Je kan volgens mij wel bekkenbodemspieroefeningen doen, maar ik weet niet hoe lang na de bevalling je daarmee mag beginnen eigenlijk.

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hahahha...moest wel even lachen om de titel van je topic hoor! :D

Ikzelf heb dit gevoel ook heel erg gehad maar na een week of 6 was het weer verdwenen. :)
    Je moet het even tijd geven denk ik!

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    heeft de kraam niet verteld over bekkenbodem-oefeningen?? mij is in het ZH en door de kraam verteld dat ik hier na een paar dagen al mee moest beginnen. meerdere keren per dag. ik ben hier te laat mee begonnen en heb nu na een jaar een verzakking. dus ik zou er goed op letten en elke dag je oefeningen doen.

5. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Ja, Ik weet dat het pas een week geleden is maar het kan geen kwaad om al met oefeningen te beginnen toch?

Ik wil graag met de kleine naar buiten, maar ben bang dat ik teveel last zal hebben.

Welke oefeningen doen jullie? Aanspannen en loslaten?

6. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Oefeningen kan je gewoon al doen, bv als je in bed ligt. Inderdaad aanspannen en loslaten en dat opbouwen. Ik had dat gevoel steeds aan het einde vd dag maar herkende het niet (kraam heeft hier nooit over gesproken) waardoor ik dus doorliep ermee; wilde echt veel teveel. Gevolg is dat ik nog steeds bij elke menstruatie hetzelfde gevoel heb en soms aan het einde van de dag niet meer kan staan. Gelukkig is het maar twee dagen, maar heel vervelend. Tip van mij: zodra je dit voelt, rusten!!

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw

Ahaaaa dat is dus dt zware gevoel...
    Ik heb t idd ook als ik ongesteld ben... Heeeeel vervelend
    Betekent dit ook gelijk een verzakking ofoz of niet?

8. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    BIj mij is het ook niet verteld door mijn kraamzorg. Maar mijn moeder zei wel tijdens mijn zwangerschap dat ik die oefeningen moest doen.
    Nu kwam ik pas ter nacontrole bij de VK en die vroeg of ik wel mijn oefeningen doe. Ik zei volmondig ja maar eigenlijk wist ik dat helemaal niet dat dat moest... :$ Dus ja nu span ik het idd wel eens aan en laat ik het weer los enzo.
    Als ik veel gedaan heb op een dag kan ik ook nog een beetje hangerig gevoel hebben van ondere. Maar al veel minder als na de bevalling.

9. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Bij mij ook niemand verteld, ben na 5 wk maar eens naar de fysiotherapie gegaan, als het gevoel niet over gaat ts zou ik eens de vk bellen of zij een goede bekkenbodemtherapeute weet. Ik deed mijn oefeningen wel trouw maar bleek juist te veel, ik moet dus meer ontspannen.

Sam20: volgens mij hoeft het niet direct een verzakking te betekenen, maar wel dat je ermee op moet letten. Volgens de fysio voel je meestal wel dat je een verzakking hebt. (bal tussen je benen)

En idd rusten als je dat gevoel krijgt.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    nee, hoeft niet meteen een verzakking te zijn. door de menstruatie-hormonen wordt alles wat slapper en dat kan dat gevoel veroorzaken. ik heb het ook en de bekkenfysio vertelde ook dat dit kan verergeren als ik weer zwanger raak. dan zit je ook bomvol hormonen en grote kans dat de boel dan nog verder gaat hangen.

maar je kan ook een beetje voelen of je een verzakking hebt. dan voel je echt dat er beneden van binnen wat drukt of eruit probeert te komen. of met een spiegeltje kijken. dan zie je duidelijk wat voor de opening zitten. zeg maar:)

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    je hebt verschillende oefeningen. beste is het om het een paar x per dag 10 x te doen.
    snel aanspannen en los.
    en dit uitbreiden.
    later aanspannen en dan bijv. 5 sec. vasthouden en 10 sec. los.
    dit uitbreiden. 10 sec. vast en 10 los. (altijd 10 los zodat de boel "bij" kan komen.

daarna 15 sec. vast en 10 sec. los
    of snel los, vast, los vast

ik deed het ook niet helemaal goed. ik krijg nu neurofeedback bij de fysio. zeg maar een soort weeen-registratie maar dan voor je bodem.
    je ziet dan precies op de computer wat er gebeurd als je niest, hoest, aanspant of loslaat en hoeveel.

12. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Naar hè. Het is niet verzakt bij mij, verder nergens last van, alleen die twee dagen waar ik even rustig aan moet doen. Merk overigens nu, bijna na 9 maanden, dat het afneemt. Ben ook weer aan het sporten (behalve als ik ongesteld ben ;)) en vermoed dat dit ook meewerkt aan het herstel. Toch gek dat zo weinig vrouwen hierop worden gewezen! Ik heb het via mijn zus gehoord

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Vanaf de kraamweek kun je beginnen met trainen van je bekkenbodemspieren. Probeer dit bij elke voeding een keer of 10 te doen. Het mag geen pijn doen. Langzaam zul je ze steeds wat verder en langer kunnen aanspannen. Ontspannen ook langzaam doen, trapsgewijs zeg maar.
    Na een week of 6 is vaak weer aardig oke, hier uiteindelijk na 3 maanden niks geen last meer gehad.
    Alleen toen ik later weer ongesteld werd de eerste 2 dagen en nu in de zwangerschap soms.
    Maar t is idd ook vaak dan een hormoonkwestie.

14. Areil

Areil Lid

23 apr 2012
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi HabibAna,

Ik heb zelf een zoontje van 7 mnd maar ben ook fysiotherapeut en zwangerfit-docent en reageer even op je topic:

Eerder al werd je een bekkenfysiotherapeut aangeraden, dat kan ik je zeker aanbevelen. Deze kunnen namelijk precies testen wat je precies moet trainen, je kunt namelijk verschillende dingen oefenen: bewustwording, kracht, uithoudingsvermogen, ontspanning. Niet voor iedereen geldt hetzelfde.

De klachten die je hebt horen wel bij verzakking, maar die hoef je niet te hebben en zeker zo kort na de bevalling is dit niet raar. Als je die klachten blijft houden is het zeker aan te raden om gericht te oefenen, je hebt anders kans dat je later in je leven wel last van een verzakking kan krijgen. Je kunt hier dus juist nu iets aan doen.

Ook voor de dames die nog steeds dat gevoel hebben bij hun menstruatie; Nu oefenen, dat levert je later wat op!

groetjes
    annemarie

15. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga die oefeningen zeker doen! Dat gevoel tydens m'n ongi herken ik ook, maar wist nooit dat het hierdoor kwam!

Deel Deze Pagina